tilbage

Land Rover Forum  

Index
65051: Køb af Serie lll (20-06-2008 10:57:36)
Per Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.148.249)
Hej,
Jeg har kig på en Serie lll. Har læst Stefan Wandels fremragende vejledning til køb af seriebil. Har altid drømt om at eje en LR - og nu skal det være.
Indmeldelse i DLRK er smidt afsted. Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt igang.
Kigger på en årgang 76 LR 88 2,2 D (uden overdrive). Tidligere militær vogn. Gennemgik vognen og fulgte vejledningen så godt som. Enkelte punkter mangler jeg stadigvæk - kommer. Ingen rust i ramme og kunne heller ikke spotte rust i torpedo.
Der var følgende ting jeg bemærkede:
- kører og trækker fint i alle gear. Ingen mislyde. Dog, i 4 gear ved ca 65-70 KM da begynder en raslende lyd. Ikke voldsom, men dog nok til at vække undren. Kobler jeg ud, da forsvinder lyden med det samme. Lyden er kun til stede i 4 gear, hvor vognen er spændt for ydelsesmæssigt (hastighed / omdrejninger). Er ikke til stede i lavere gear. Alvorligt ??
- trækker skævt ved opbremsning (men har læst en tråd på forum om "skævbremser" på en 109ér. Rense bremser mv.
- gear: går i gear (alle) og falder ikke ud. Smutter meget fint i bak. Trækker rent i alle gear. Dog, 1 gear synes jeg sidder underligt (i forhold til øvrige gear). Sidder tæt på bak, og skal kun have et lille nyk op for at falde i. 3 gear ligger langt til højre. Normalt ? Men altså: Alle gear virker. Det er en dame der primært har kørt den (bor på landet) og kørt dagligt. starter med det samme. Kan dog have lidt tøven og skal lige have lidt speeder hjælp ved start (nogle gange) derefter går fint i tomgang. Men, tilbage til "dame kørslen". Hun har aldrig anvendt hverken 4x4 eller reduktionsgearet (i det år hun har kørt den). Min fornuft siger mig, at noget sådant har bedst af at blive anvendt = "smøring" mv. Dette nåede jeg ikke at få testet ordentligt. Skal dog se på den igen i dag og mødes med manden der har passet den med væsker mv.

Det mest bekymrende: Raslelyden fra motor (sandsynligvis) ved næsten topfart i 4 gear ?
- og så lige det dumme spørgsmål: Har den tandrem eller kæde.....?
- er der nogen der har danske manualer til en sådan. Jeg har bestilt forsvarets gamle betjeningsvejledning fra det kongelige garnisionsbib.


Hilsen
per - snart LR ejer og kommende medlem af DLRK.
Index
65052: sv: Køb af Serie lll (20-06-2008 11:17:33) (svar på 65051)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.237.106.205)
Hej Per

Velkommen i klubben og forhånbentligt tillykke med bilen..
Sådan en dejlig bil er med kæde.

Du kan købe manualler osv. i klubbutikken eller rundt omkring på nettet, de er dog ofteste på engelsk. jeg ved der findes en dansk værkstedshåndbog, og den er rigtig god, men spørg i klubbutikken om de har den.

Held og lykke med bilen og lad os hører om den

SIII Hilsen Anders
Index
65053: sv: sv: Køb af Serie lll (20-06-2008 12:44:23) (svar på 65052)
Per Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.148.249)
Hej Anders,
Tak for svaret - kæde / tandrem. Man skal jo starte et sted.....
Får megen nyttig info ved at læse indlæg på forum. Hvad skal man egentlig regne med som max hastighed / marchhastighed i sådan en Slll / diesel ? Den jeg har kig på kunne jeg få op på 70 - måske lidt mere, hvis ikke det var fordi jeg skulle dreje til venstre :-)
Men 70 virkede som toppen (larm, hensyn til bremser / styretøj).
Og det var som sagt også her raslelyden / lettere klapren satte ind. Synes jeg kan læse på forum at det kunne dreje sig om slør / ventiler / stempler - eller lokaliseres til gearkasse.
Vender tilbage når / hvis den er / bliver min.
Hilsen
per
Index
65054: sv: sv: Køb af Serie lll (20-06-2008 12:47:32) (svar på 65052)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.130.50.100)
Hej Per

Ja velkommen til!

Jeg skal ikke begynde at svare på for meget teknisk -

Det med raslen fra her og der - hm ja. Da min 109ér havde dieselmotor i - sytes jeg, ved de svinlende hastigheder du nævner(;-) - At det kunne være svært at bestemme helt nøjagtig retning. Syntes min havde det godt ved 70-75 - men gerne mindre!

Held og lykke med handlen

Ebbe

Index
65055: sv: Køb af Serie lll (20-06-2008 12:50:56) (svar på 65051)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hej

Klapren raslen i fjerde gear.
Det kan være gearstængerne der rasler især den lille røde helt ovre til højre.
Der sider en skrue under bilen og kan være slidt eller løs den kan rasle helt vildt under kørsel.
Hovedgearstangen er tilfældigt begyndt at rasle også ved høje omdrejninger, march omdrejninger.
Hvis det bare er en raslen der lyuder som en løs skrue så skal du bare lede efter en løs skrue og se hvad der skal gøres ved den.

claus
Index
65056: sv: sv: Køb af Serie lll (20-06-2008 13:01:45) (svar på 65055)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Klaprende ventiler måske.
Index
65058: sv: Køb af Serie lll (20-06-2008 13:22:19) (svar på 65051)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Næsten med garanti høj/lav gearstangen der rasler. Prøv at holde lidt på den når du kører i 4.. Hovedgearstangen kan også lave samme lyd. Bilen har forkammerkæde.
Bremserne skal nok gåes efter engang og måske bare justeres.
Måske forvarmer du ikke længe nok, den skal nok have en 10-30 sekunder:)
Tro mig hvis det er en tidl. milibil, så HAR den været brugt, med det er da bare dejligt. Jeg ville ikke være så bekymret! Bare den ikke er rusten og motor og gearkasse virker som det skal, UDEN at "hælde" olie fra sig!
Held og lykke!
Vh,
Ole, 3338
LWT
Index
65059: sv: sv: Køb af Serie lll (20-06-2008 13:28:40) (svar på 65058)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Og så lige det med hastigheden..Min Lightweight med samme motor og transmission kører snildt 100km/t - UDEN overgear.
Det er ikke alt for sjovt for ørerne og der skal arbejdes med rattet.
Normalt cruiser jeg med 80km/t uden problemer.
Index
65060: sv: sv: sv: Køb af Serie lll (20-06-2008 13:51:24) (svar på 65059)
Per Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.148.249)
Hej alle !
Tak for de mange gode kommentarer. Det hjælper rigtig meget med hensyn til at træffe et valg og spotte om man køber katten i sækken - jeg skal som sagt se på bilen igen og tager selvfølgelig kommentarene / erfaringerne med. Problemer og bøvl skal der nok komme, med det er vel en del af glæden. Det er fedt at føre et køretøj på dets betingelser - og ikke som i moderne bil som man kan køre i søvne! Men 100 km i LR LW ?? Så LW er den vel ikke ? Har du givet motoren en speciel kur ?
Index
65076: sv: sv: sv: Køb af Serie lll (20-06-2008 16:54:15) (svar på 65059)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.194.38)
Hej Igen.

Jeg har en serie 3 landrover 109" med lad billede vedlagt.
Den kører fantastisk ved de 75 km/t, kan trækkes op til 80 og 85 måske højere men så rasler gearstængerne og andet så meget at man får dårlig samvittighed overfor bilen da den lyder som om den vil smide et eller andet meget pludseligt.
Det med bremserne kan altså også være vacuumspjældet der ikke er tæt/indstillet korrekt me dtab af vacuum til følge.
Jeg har lige bøvlet med toppakning og motorskift på grund af overophedet motor i den seneste varme så tjek/skift kølevandet FLERE gange for at få "siruppen" væk i blokken og skift olien også skift temestaten og tjek temperaturen hvor højt den går op.
Motoren pulveriserer hurtigt et pjejlleje med motor haveri til følge.
Jeg har selv 2 biler en galant 1998 med 2,0 bensiner og lydløs og så LARO serie 3 1976 dieselhakker.
Ved cruising så vil jeg vælge LARO hvis jeg skal nyde naturen omkring mig og hvis jeg skal afted så er det galanten.
Ved handle tid så er det galanten da Laroen er tung at håndtere på en føtex parkeringsplads og ved gentagne bakken og fremad køren for at få den til at stå lovligt brokker de fine damer sig over at bilen oser så .....
Jeg svarer altid: OSER?? DEN ER LIGE HOLDT MED AT OSE!!!

Det blev længere...

Claus
Index
65061: sv: Køb af Serie lll (20-06-2008 14:12:57) (svar på 65051)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hej
Det lyder jo som en sund og rask serievogn, med de skavanker som en vogn med den alder jo har.
Hvad angår hastigheden skal en Serie 3 2,25D kunne gå 77kmt på 750x16 i tredje gear! Det står i den originale værkstedshåndbog og er en vejledning til justering af svingklodserne i diesel pumpen som virker som en slags omdrejnings begrænser. Fjedrene kan være blevet bløde og/eller brækket. Og det med bremserne behøver du ikke bekymrer dig om, det koster ca. 500 kr. for et komplet renoverings sæt til hele vejen rundt, dog uden tromler, i England. Det inkludere både cylindre, bakker og justerskruer.