tilbage

Land Rover Forum  

Index
65262: 4x4 og 2x4 slll (23-06-2008 17:05:03)
Per Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.136.191)
Hej igen,
Jeg er LR novice - total, med ambition om at rykke op i rækkerne og selv være den der og engang blive i stand til at hælde ud af erfaring til andre. Min bil: Slll 88. Indtil videre må jeg trække på jer.
Spørgsmål 1: 4 hjulstræk er frakoblet ved at den røde stang er i "High" (helt fremme) og den gule trykket ned ?
Spørgsmål 2: firehjulstræk er tilkoblet ved at rykke den røde helt tilbage (over neutral) og den gule springer op pr automatik ?
Spørgsmål 3: Nr 2 er lig med 4 hjulstræk og reduktionsgear ?
Spørgsmål 4: Hvorledes så med 4 hjulstræk og "ikke-reduktion" ?
Spørgsmål 5: Kan det passe at der kun er træk på baghjulene når den røde er helt fremme og den gule nede ?
Jeg kan godt læse engelsk (pladerne foran "stængerne" med info). Jer ER dog novice ud i LR....

Hilsen
per
Index
65263: sv: 4x4 og 2x4 slll (23-06-2008 17:19:42) (svar på 65262)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.80)
Spørgsmål 1: 4 hjulstræk er frakoblet ved at den røde stang er i "High" (helt fremme) og den gule helt oppe og ikke nede?
Spørgsmål 2: firhjulstræk er tilkoblet i reduktionsgear/lav ved at trække den røde stang helt tilbage (over neutral) og den gule springer op pr automatik ?
Spørgsmål 4: Hvorledes så med 4 hjulstræk og "ikke-reduktion" svar = tryk den gule stang ned.
Spørgsmål 5: Kan det passe at der kun er træk på baghjulene når den røde er helt fremme og den gule nede svar =nej så er det firhjulstræk høj
Index
65267: sv: sv: 4x4 og 2x4 slll (23-06-2008 17:41:09) (svar på 65263)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
jeg vil også prøve med en forklaring:

4x4 + lavt gear = den røde helt tilbage.
Tilbage til normal: pres den røde frem.

4x4 + højt gear = tryk den gule ned.
Tilbage til normal: den røde helt tilbage og frem igen så springer den gule op.

Et godt råd er altod at holde stille ved betjening af rød/gul, så er du sikker.

Håber det er en novisisk forklaring, ellers er der masser af spalteplads på Forum, så kom igen, "klogeågerne" elsker at føre sig frem.
Og husk vi har jo allesammen engang været der hvor du er nu.
Mvh
Kenneth Poulsen - formentlig en af "klogeågerne"


Index
65271: sv: sv: sv: 4x4 og 2x4 slll (23-06-2008 18:51:22) (svar på 65267)
Per Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.136.191)
Hej Søren og Kenneth,
Tak for udførlig og letforståelig instruktion. Jeg har netop frakoblet firhjulstrækket. Sagen er den, at den tidligere ejer nok har kørt med 4x4 tilkoblet konstant. Boede også på landet.. De gav mig en forkert instruktion. Bemærkede, at hvergang jeg skulle vende skarpt kom der kraftige ryk i rattet. Det er væk nu. I følge Stefan Wandels fremragende beskrivelse af seri 3 køb er alt jo således som det skal være. Og bilen kører nu meget bedre på asfalt - lettere og hurtigere ! Samtidig har jeg netop modtaget "betjeningsvejledning til en serie 3 (fra det kongelige garnisionsbibliotek). Faktisk en kopi af den fine originale (civile) LR 109/88 manual! Og læste straks afsnittet og den sorte, den gule og den røde stang !.
Endnu en gang tak for jeres svar.
Per / Vejle
Index
65285: sv: sv: sv: sv: 4x4 og 2x4 slll (24-06-2008 06:46:38) (svar på 65271)
Peter G (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 84.238.99.130)
Vær hilset Hvis du ikke har 4X4 nå gearstængerne står som beskrevet i spørgsmål 5, kune det jo skyldes at din bil er forsynet med friløbsnav.
hilsen
Peter
Index
65323: sv: sv: sv: sv: sv: 4x4 og 2x4 slll (24-06-2008 18:19:22) (svar på 65285)
Per Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.137.199)
Selv Vær Hilset - og tak for kommentaren. Jeg har nu løst dette "mysterium" med alle de stænger. Det er som det skal være. Sprøgsmål 5 udgår. Der er ikke friløbsnav.
Tak - endnu engang
per