tilbage

Land Rover Forum  

Index
64824: pumpejustering (17-06-2008 11:36:21)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej

Jeg har netop monteret en uprated intercooler og silikoneslanger i min 300 TDI. Når nu mængden af kold luft til motoren er blevet drastisk forøget (håber jeg), er det så ikke en god ide at få justeret/optimeret dieselpumpen til de nye forhold?
Jeg har talt med Ketner, og de kan foretage denne operation og de skal efter deres eget udsagn, være eksperter i Bosch VE pumper.

De kan samtidig vel også foretage en røggasmåling så den ikke oser for meget.

Kan dette anbefales, eller er der andre steder man skal besøge? Jeg bor i KBH området.

Mvh Mikkel
Index
64829: sv: pumpejustering (17-06-2008 12:15:24) (svar på 64824)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Det kommer jo an på hvad du vil opnå med øvelsen med den nye intercooler.
Hvis du vil opnå mindre forbrug og lidt bedre kraft, så skal du ikke gøre noget, men hvis du vil opnå meget mere kraft, større forbrug og mere forurening, så skal pumpen skrues op.
Et råd kunne være at prøve at køre med den uden at gøre noget og se resultatet af det, måske med målinger på forbruget og nogle kendte strækninger med stejle bakker o.lign. for at se om der er en acceptabel forandring.
Der kommer jo ikke mere luft ind i motoren, kun det turboen giver, men iltindholdet vil være større da den køligere luft kan indeholde mere ilt, derfor vil det også være en fordel at tage indsugningsluften uden for motorrummet f.eks. gennem en snorkel.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
64833: sv: sv: pumpejustering (17-06-2008 12:44:36) (svar på 64829)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej Kenneth

Ja, jeg kan faktisk allerede mærke en lille forskel, bla. er der ikke så meget turbotøven og bilen trækker i det hele taget lidt bedre. Jeg har også monteret et ITG luftfilter, så det bør hjælpe lidt på åndedrættet. Jeg har sådan en Paddoc snorkel liggende - måske skal jeg se at få den monteret. Giver det en mærkbar forskel?

På den anden side vil det da også være meget fint at give den lidt mere power - men som du skriver er det på bekostning af dieseløkonomien... og den er jo hårdt spændt for i disse dage.

Kan Ketner anbefales?

Mvh Mikkel
Index
64839: sv: sv: sv: pumpejustering (17-06-2008 13:33:43) (svar på 64833)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Er det en Defender eller Disco?

Jakob E S
Index
64843: sv: sv: sv: pumpejustering (17-06-2008 13:56:09) (svar på 64833)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hvis du ikke har hårdt brug for nogle flere heste ville jeg beholde den i standart trim, da du allerede har godt resultat på ombygningen.
Det tager jo også lidt hårdere på motoren at blive skruet op, så man kunne tænke at det kostede lidt på den lange bane med holdbarheden.
Den med snorklen vil nok være marginalt men teoretisk vil den jo ikke få den varme luft bag ved køleren, som måske er 70-80 grader varm, men udendørstempen som er max. 3o grader på en steghed sommerdag.
Ketner Glostrup har altid haft 2 ry, de er gode og de er dyre.
Hvad med at få et tilbud fra den lokale Bosch dieselelektro.
Jeg har tidligere brugt dem i Hillerød.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
64844: sv: sv: sv: sv: pumpejustering (17-06-2008 14:17:30) (svar på 64843)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
glemte at skrive at det er en Defender 90" 300 TDI.

Lidt flere heste kan man vel altid bruge... men selvfølgelig skal det ikke være på bekostning af vitale dele i resten af bilen.

Den suger jo ind gennem siden som standard, den luft er vel ikke 80 grader varm?

Kenneth - har du nummer og navn på ham dieseleksperten i Hillerød? Ketner skal have ca 1200 bananer for en justering og en måling - jeg ved ikke om det er dyrt?

Tak for de fine svar.

Mvh Mikkel
Index
64856: sv: sv: sv: sv: sv: pumpejustering (17-06-2008 19:26:39) (svar på 64844)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
http://www.jensjunker.dk
Det er lastbilspriser du skal regne med og det er 5-600 kr/timen.
Dyrt - i forhold til hvad, det kræver jo sit udstyr at udføre øvelsen og det koster skjorten.
Og det er noget billigere end en autoriseret LR forhandler i DK som tager ca 7-800 kr/timen.
I Norge tager de 1000,00 kr/timen hos LR.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
64860: sv: sv: sv: sv: sv: sv: pumpejustering (17-06-2008 19:53:04) (svar på 64856)
Jesper Højer Petersen #5437, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 212.10.27.209)
Hej Mikkel.

Jeg kan varmt anbefale at bruge ketner i Glostrup, vi bruger dem jævnligt, både som diesel experter og til mere tekniske el opgaver. Det er et foretagende der tager ansvar, også hvis det går galt..


300 TDI hilsener
Jesper H P.
(Der udover 2 disco´er også holder 29 lastbiler og 7 land rovere kørende hver dag.)
Index
64859: sv: sv: sv: sv: sv: pumpejustering (17-06-2008 19:47:46) (svar på 64844)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.100.2)
Hvis Ketner vil nøjes med 1.200 DKK for jobbet, så lad dem gøre det. Det er rørende billigt!
Du kan få pumpen opitimeret, dvs, at den tilpasses optimalt. Det kan indebære, at pumpen skrues op uden at det medfører større forbrug eller forurening. Tværtom kan du få et lavere forbrug, når drejningsmomentet øges og du bibeholder din kørestil. Men bruger du evt. flere hk til at øge farten, falder gevindsten ved øvelsen.
Index
64872: sv: sv: sv: sv: sv: sv: pumpejustering (17-06-2008 22:14:34) (svar på 64859)
Morten Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.35.39)
Hej Mikkel

Jeg har også skiftet til større intercooler på en 90" 300 TDI.
Ved standardjustering var der minimal forandring at mærke, men efter at der var blevet målt og justeret top professionelt var bilen mere frisk og holdt en højere marchahstighed uden yderligere belastning.
Nu mere end et halvt år efter kan jeg konstatere at forbruget er det samme, så længe jeg ikke lader mig lokke for meget af den lidt friskere motor.
Generelt ligge marchhastigheden højere end før uden at det mærkes på forbruget og når der er behov for det er kraftoverskudet der til friske overhalinger etc.

Morten
Index
64902: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: pumpejustering (18-06-2008 12:42:40) (svar på 64872)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej Morten - hvor har du fået justeret din pumpe professionelt? Alternativt tror jeg at jeg tager fat i Ketner, og får justeret pumpen som Poul skriver.

Jesper - er der en speciel person man skal tage fat i hos Ketner?

Mvh Mikkel
Index
65081: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: pumpejustering (20-06-2008 18:31:27) (svar på 64902)
Jesper Højer Petersen #5437, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 212.10.27.209)
Hej Mikkel.

Du kan prøve at snakke med Flemming Jørgensen, eller hans nye makker, de sidder på værkstedet...

Held og lykke og lad os høre fra dig..

300 TDI hilsner
Jesper H.P.
Index
65244: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: pumpejustering (23-06-2008 14:08:47) (svar på 65081)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Nu har jeg talt med Ib fra værkstedet hos Ketner i Glostrup og aftalt tid hos dem på onsdag, så bliver det sjovt at opleve bilen bagefter - håber jeg.

Mvh Mikkel
Index
65250: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: pumpejustering (23-06-2008 15:49:14) (svar på 65244)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.23)
... og melder selvfølgelig tilbage, hvad resultatet blev, ikk'?

pøjpøj
Index
65425: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: pumpejustering (26-06-2008 10:48:11) (svar på 65250)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Nu har jeg besøgt Ketner i Glostrup. Sjældent møder man lige så venlige og kompetente folk. Efter en times justering og test af røgudvikling var bilen klar. Røggasmåleren gik dog i stykker så den helt eksakte måling har jeg til gode.

Og for sa..n hvor er der forskel på bilen før og efter. Den har fået et lang større kraftoverskud ved acceleration og som det også er nævnt tidlige i denne tråd, så er marchhastigheden forøget uden at motoren lyder anstrengt. Nu bliver det sjovt at se hvad der sker med forbruget.

Alt i alt så har jeg fået en bil der er meget mere letkørt og har det fornødne overskud når det kræves.

Happyhappy

Mikkel
Index
65427: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: pumpejustering (26-06-2008 11:12:11) (svar på 65425)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hvad kostede det?

MVH Jakob E S
Index
65430: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: pumpejustering (26-06-2008 11:44:50) (svar på 65427)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
omkring 1000 kr inkl. brændstoffilter
Index
65437: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: pumpejustering (26-06-2008 13:01:35) (svar på 65430)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Puha. Jeg tror der kommer kø af land rovere derude nu.
Hvis bare jeg havde tid før jeg skal på tur:-(

MVH Jakob E S