tilbage

Land Rover Forum  

Index
65560: bremseklodser (29-06-2008 12:57:30)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.107.126)
Hej

eg har for ca 500 km siden skiftet bremseklodser foran på min 96 Defender 300 TDI.

Problemet er at den hyler i bremserne når man drejer...! Jeg har sikret mig at der ikke sidder skidt eller noget i kaliberne. Umiddelbart må det være skiverne der vrider sig i kaliberne, men det kan vel ikke lade sig gøre? Hjulene virker som om de kører fint i friløb.

Klodserne er af mærket Lockheed.

Den rasler også fra foreste skivebeskyttere, men de virker ikke som om de sidder løst. Kan man gøre noget her?

På forhånd tak.

Mikkel
Index
65562: sv: bremseklodser (29-06-2008 13:02:50) (svar på 65560)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hvis du har slør i hjullejerne vil hjulet/skiven kunne bevæge sig i caliberen.
Det kunne tyde på det var det, da det kun er når du drejer.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
65587: sv: sv: bremseklodser (30-06-2008 11:50:18) (svar på 65562)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej Kenneth

Hvilke lejer drejer det sig om? Og hvordan kan jeg tjekke om det er der fejlen ligger?

Mikkel
Index
65592: sv: sv: sv: bremseklodser (30-06-2008 12:30:16) (svar på 65587)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Hej.

Hæv hjulet, fat kl 12 og kl6 (top og bund) og vrik hjulet.
Hvis der er nogen form for frigang er nok slør i dit leje. Så er det bare af med driv flangen, og se om du kan spænde hjullejet på plads med den fantastiske let tilgengælige 52 mm top, ellers er det nye hjullejer, som også er en rimeligt let omgang, såfremt din bremse kaliber vil komme af :D

Jokeren er dog, at de også kan være dit swivel housing som kan bevæge sig, hvis det er slidt, her kan du dog fjerne det til en hvis grad med at fjerne shims.

Hvis du vrikker mellem kl 3 og kl 9, vil du i en hvis udstrækning kunne opdage slør i styrekugler.

Hilsen


Stephan - der fornylig havde alt det omtalte skilt ad..
Index
65594: sv: sv: sv: sv: bremseklodser (30-06-2008 12:58:14) (svar på 65592)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej Stephan

Jeg har fået skiftet swivelhuse med hele baduljen i efteråret, så det bør ikke være der fejlen ligger... har dog ikke prøvet at rykke i hjulet kl 3 og 9 for der er jeg på arbejde.... Nej - det prøver jeg straks jeg kommer hjem.

Der er ingen slør når man vrikker kl 12 og 6, så jeg kan skisme ikke se hvor fejlen gemmer sig.

Hvor tæt skal klodserne sidde på skiven, for der er modstand når man hæver bilen og kører hjulet rundt.... hjulet drejer vel 1 omgang før det stopper når man virkelig drejer til. Stemplerne var ikke rustne eller noget da jeg skiftede klodser, så det undrer mig hvis fejlen ligger her.

Mikkel
Index
65596: sv: sv: sv: sv: sv: bremseklodser (30-06-2008 13:20:10) (svar på 65594)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.202)
Umiddelbart burde du let kunne konstatere om dine skiver er skæve. Letteste løsning er at koble ud mens du har fart på, og så gradvist træde på bremsen, er skiven skæv, vil der komme rykvise belastninger.

Alternativt, af med hjulet, find en skydelærer eller mikrometer hjul eller hvad nu du har til rådighed, ja en 2,5 kvadrat ledning kan fastgøres og placeres, så spidsen rør bremseskiven, og så er det bare at dreje rundt og se hvordan skiven har det.

Det lyder dog som der stadig kan ligge en sten og lave ballade inde ved din kaliber. Har du efterset dine bremseklodser om der sidder en sted i dem?

Hilsen

Stephan - Der hader bremser der hyler.... og er skæve..
Index
65599: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremseklodser (30-06-2008 13:30:11) (svar på 65596)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Go'dag igen...

Der er ikke andet for end at tage hjulene af og pille klodserne ud igen. Hvordan gør jeg dette uden at ødelægge de næsten nye klodser? Jeg mener ikke at den bremser i ryk, så jeg tror ikke skiverne er skæve. Har mængden af bremsevæske i reservoiret noget at sige ifht afstanden fra skiven til klodsen?

Mikkel
Index
65604: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremseklodser (30-06-2008 15:09:55) (svar på 65599)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.202)
Det er bare at trække dem ud med en tang, dem burde du ikke lige kunne ødelægge.

Væsken kan jeg ikke se skulle ændre på noget, men måske skal du undersøge om dine kalibre kan bevæge sige tilstrækkeligt.


- Stephan
Index
65609: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremseklodser (30-06-2008 15:18:19) (svar på 65604)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Ja, for måske de ikke kan komme langt nok ind i kaliberen. De var ret svære at presse helt ind nemlig - eller jeg skulle bruge et koben til opgaven. Men som sagt, der var ingen rust eller korrodering på stemplerne.

Mikkel
Index
65610: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremseklodser (30-06-2008 15:27:15) (svar på 65609)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.225.225)
Hej Mikkel

Jeg tror du skal lave en kraftig afrensning af anlægsfladerne på dine kalibre.

Som tidligere sagt på forum, hvis du ikke ved hvad du laver med dine bremser, så kør på værksted eller få hjælp af en der ved hvad / hvor man skal gøre hvad.

Dine bremseklodser skal kunne bevæge sig frit i kaliberen, ellers kan de ikke "glide" tilbage når du har trykket på dem stemplerne. Klodserne vil så støde mod skiven indstil de er slidt af igen. Og montering af nye klodser med koben står vist ikke værkstedshåndbøgerne.

Ovennævnte medføre varme bremser, risiko for at få skæve skiver. Din bremser får nedsat effekt, og sidst men ikke mindst så koster det en masse ekstra brændstof.

Hilsen
Struntze
Index
65614: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremseklodser (30-06-2008 16:35:54) (svar på 65610)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej Peter

Det undrede mig faktisk da jeg købte klodserne at selve metallet klodsmaterialet sidder fast på, ikke rigtigt virkede som om det kunne være på den lange led i kaliberen - specielt i den ene side. Klodserne er nu de rigtige til min bil, så det er ikke her fejlen ligger begravet.Hvad renser jeg anlægsfladerne med?

Kobenet blev kun brugt til at presse stemplerne ind i kaliberen igen.

Mikkel
Index
65615: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremseklodser (30-06-2008 17:10:27) (svar på 65614)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.2.225)
man bruger en skuetvinge elle papegøjetang til at prasse stemplerene ind igen et koben skal du kun bruge hvis du har job som tyv;-)
Index
65616: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremseklodser (30-06-2008 17:30:05) (svar på 65615)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Et koben er nu ikke så ringe til at trække søm ud med!! :-)

Hvis det har været nødvendigt at gribe til sådanne redskaber, for at sætte nye bremseklodser på, kan jeg godt garantere for at caliberen er færdig og skal renoveres, eller der skal 2 nye på. De er ikke særlig dyre.

mvh
Knud

Index
65642: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremseklodser (01-07-2008 13:39:47) (svar på 65616)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej alle

Nu ved jeg ikke hvor stramme stempler normalt skal være men min brug af koben er foregået med størst mulig forsigtighed, da der var brug for den mængde moment sådan en fætter kan levere.

Jeg havde hjul og klodser af i aftes, og den gummidug der sidder bag på klodserne var nærmest krænget af. Hvilken funktion har denne, og kan man evt montere et par lag gaffa, hvis det bare er et spørgsmål om at de to hårde flader ikke må ramme hinanden?

Hvor tæt skal klodserne sidde på skiverne normalt?

Bremselampen i instrumentbordet begyndte at lyse da jeg havde kørt en lang tur på motorvej, så noget kan tyde på at bremserne hænger - eller i hvert fald sidder for tæt på skiverne når de udvider sig som følge af varmen.

Det der bare ikke er til at forstå er at stemplerne ikke kan komme længere ind i caliberen. Ydersiden af stemplerne flugter med caliberens inderside.

Og jeg passer meget på ikke at samle eller gøre noget uforsigtigt eller forkert, da jeg er klar over at vi har at gøre med bremser.

Mine mange spørgsmål satser på mange gode svar...

Mvh Mikkel
Index
65645: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremseklodser (01-07-2008 14:35:15) (svar på 65642)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Det kan også være din bremseslange, der er ved at kolapse indvendigt, så du kan få væsken frem, men den kan ikke selv komme tilbage.
Dette kan du kontrollere ved at åbne en smule for luftskruer, samtidig med at du presser stemplerne tilbage (kun en side ad gangen!!) Går det så pludselig meget lettere med åben luftskrue, ja så er det bremseslangen.

mvh
Knud
Index
65646: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremseklodser (01-07-2008 14:39:07) (svar på 65645)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej Knud - det vil jeg så prøve. Kan man bare træde forsigtigt på bremsepedalen når klodserne er ude, for at få stemplerne længere ud af caliberen?

Mvh Mikkel
Index
65647: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremseklodser (01-07-2008 14:55:27) (svar på 65646)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.202)
Pas på de ikke kommer for langt, så kan det være noget rigtigt hø at få tilbage igen, så sørg for at du har noget der stopper dem inden de rammer skiven.


Stephan
Index
65648: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremseklodser (01-07-2008 15:11:38) (svar på 65647)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Hvis du har besvær med at pille de nys monterede klodser ud, kan du prøve at løsne luftskruen og hvis det omgående hjælper på afmonteringen, så behøver du ikke gøre meget andet end at købe en ny slange.

Hvis det ikke hjælper, og klodserne binder fælt, så står den på renovering af calibre eller bedre, nye.

Eksperimenterer du videre, bør du notere dig Stephans kloge advarsel.

mvh
Knud, der i dette øjeblik får melding fra London om at der er et sæt nye calibre på vej til mig.
Index
65741: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremseklodser (03-07-2008 10:19:34) (svar på 65648)
Jan Donderboss (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.113.160)
Jeg vil nok også ,som ovennævnt anbefaler at du finder en ,der kan vise dig hvordan den slags håndters ,så der ikk sker noget uønsket