tilbage

Land Rover Forum  

Index
65595: krængningsstabilisator (30-06-2008 13:13:38)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Jeg skal montere nye fjedre, dæmpere og polybushings på min 90".

Sagen er den at bilen er udstyret med krængningsstabilisatorer både for og bag, og jeg ved ikke om disse skal pilles af eller om man skal lade dem sidde, for ikke at ødelægge bilens færdigheder på vejen.

Jeg påtænker at hæve bilen to tommer og i den forbindelse vil jeg anskaffe mig heavyduty fjedre for og bag (for at sikre mig til jeg en dag skal have monteret tungt spil) og Konidæmpere. Er dette grej det de unge vil ha' eller har I andre forslag/bedre alternativer?

Mvh Mikkel
Index
65597: sv: krængningsstabilisator (30-06-2008 13:24:33) (svar på 65595)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.202)
Lyder som lækkert grej, bare husk, at kardanerne kan blive et irritation moment ved 2" hævesæt og blive slidt hurtigt. Du kan overveje når du nu vil hæve den osv, at montere x-engs fjedersystem bagpå, det er altså noget der virker.


Mvh

Stephan
Index
65598: sv: sv: krængningsstabilisator (30-06-2008 13:26:58) (svar på 65597)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej Stephan

Hvor finder jeg noget information om x-engs fjedersystem? Jeg monterer i øvrigt også castorcorrected QT arme foran... men det ødelægger vel bare kardanner endnu mere eller?

Mikkel
Index
65600: sv: sv: sv: krængningsstabilisator (30-06-2008 13:34:26) (svar på 65598)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.202)
www.x-eng.co.uk eller www.4wd.nu
Christian fra 4wd sælger det herhjemme.

Index
65601: sv: sv: sv: sv: krængningsstabilisator (30-06-2008 13:57:02) (svar på 65600)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Tak for det, jeg har sendt ham en mail... men hvad er dit syn på min bekymring omkring krængningsstabilisator issuet?
Index
65602: sv: sv: sv: sv: sv: krængningsstabilisator (30-06-2008 14:21:11) (svar på 65601)
Ib Hammer #0219, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Mikkel

Du skriver at du ikke vil forringe bilens færdigheder på vej.

At hæve bilen betyder at du ændrer bilens tyngdepunkt, det bliver jo højere ved operationen.

Dermed ændrer du også bilens færdigheder på vej, den bliver mere ustabil bl.a. hvis du engang kommer i en situation med dobbelt undvigemanøvre, og i forbindelse med sving/kurvekørsel, samt den generelle stabilitet.

Man får sjældent noget uden at det koster noget et andet sted.

mvh
Ib 0219
Index
65603: sv: sv: sv: sv: sv: sv: krængningsstabilisator (30-06-2008 14:33:42) (svar på 65602)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej Ib

Den er jeg med på, sådan er LRlivet har jeg efterhånden lært, det er mere et spørgsmål om hvorvidt jeg for noget godt eller skidt ud af at fjerne krængningsstabilisatorerne, når jeg monterer ny undervogn.

Mvh Mikkel
Index
65605: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: krængningsstabilisator (30-06-2008 15:10:32) (svar på 65603)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Mikkel

Er ude af stand til at svare på dit spørgsmål om krængningsstabilisatorerne. De er konstrureret til bilen, hvorfor der ikke foreligger information om mulige ulemper i forbindelse med en ændring af bilens konstruktion, ud over de tidligere nævnte.

Desværre

mvh
Ib 0219
Index
65608: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: krængningsstabilisator (30-06-2008 15:16:28) (svar på 65605)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej igen - hvis man ændrer ved bilens konstruktion, er man så ikke ude i en gråzone mht. syn af bilen?

Mikkel
Index
65611: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: krængningsstabilisator (30-06-2008 15:29:10) (svar på 65608)
Ib Hammer #0219, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Mikkel

Rent juridisk - jo!

Med mindre man er i besiddelse af en "gangbar" godkendelse af den ændring man foretager. En sådan fås ikke af Land Rover fabrikken, men af den pågældende producent af udstyret. Om det så er en godkendlese af selve komponenterne eller en godkendelse baseret på afprøvning på bilen skal være usagt. Jeg har til dato endnu ikke set en sådan godkendelse, og kan derfor ikke svare på hvad den måtte indeholde.

Der er mange der kører rundt med diverse hævekit, håber der er nogle der kan/vil kaste lidt lys over dette??

mvh
Ib 0219
Index
65607: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: krængningsstabilisator (30-06-2008 15:14:07) (svar på 65603)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.202)
Som udgangspunkt ville jeg beholde stabilisatoren, hvis det er muligt, en 90" i en undvige manøvre er jo ikke en formel 1 oplevelse.

En ting er sikkert, hvis du hvil hæve din bil, så gør du en klog beslutning i at købe de castor corrected radius arme.
-stephan
Index
65641: sv: krængningsstabilisator (01-07-2008 13:10:16) (svar på 65595)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.149.174)
Hej Mikkel
Jeg har 2" hævet undervogn på min 110" bus, castor correction arme fra QT, ingen krængningsstabilisatorer og det fungerer rigtig godt. Problemet med stabilisatoren er jo at de modvirker bilens bevægelighed i terræn og det prioriterer jeg. Foran har jeg monteret en kardan fra en Discovery II, den kan klare hævningen. mvh Jakob