tilbage

Land Rover Forum  

Index
65693: Motorolie (02-07-2008 14:57:52)
Rune Sckerl #7948, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.156.241)
Jeg har en motorolie stående, Castrol Classic GP 50, er den velegnet til en Serie III fra 1974 ?

Rune
Index
65696: sv: Motorolie (02-07-2008 15:47:01) (svar på 65693)
Ole Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.53.250)
Hej

Nej, den er ikke egnet. Måske brugbar lige nu hvor vejeret er varmt - men ikke egnet. Den er er simpelt hen FOR gammeldags.
Der vil dannes bundfald i bundkaret og den vil være alt for tung at trække i gang.

Hilsen
Ole
Index
65698: sv: sv: Motorolie (02-07-2008 16:17:03) (svar på 65696)
Rune Sckerl #7948, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.156.241)
Hvilken olie anbefales når det er en 4 cyl. benzinmotor, den gamle manual jeg har fra 1975 nævner olier med betegnelser jeg ikke har set siden dengang.

Rune
Index
65702: sv: sv: sv: Motorolie (02-07-2008 16:26:33) (svar på 65698)
steen Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.58.116)
Hej

Nu er der jo også sket meget med olie siden 75.
Det bedste er jo nok noget der ikke er tyk når det er kold, for så får der flere minutter ingen det tykke sirup bliver trykket ud til lejerne.
Det bedste er noget 0W40 eller 0W50, men som økonomisk kompromis vil jeg nok nå efter 10W40, måske 15W40 når det er varmt som nu.

88'er hilsner Steen
Index
65723: sv: sv: sv: sv: Motorolie (03-07-2008 00:09:33) (svar på 65702)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.90.0.207)
Steen har selvfølgelig ret, men det er en unødvendigt dyre løsning. Duckhams Hypergrade er selvfølgelig perfekt hvis man kan finde den, men ellers efter erfaringer herop i Norge, ville jeg anbefale en halv-syntetisk 10/40, af en velrenomeret fabrikat. Når du når til vinter, bliver du også glad for en halvsyntetisk 75/90 gear olie,alle de steder du har 90 nu, da LR'er bliver utrolig seje i trækværket ved minus 10 og nedefter, ihvertfald de første 10Km. Helsyntetisk olier har en tendens til at lække lidt rigeligt i Land-Rovere (Serie biler ihvertfald)
Index
65819: sv: Motorolie (05-07-2008 01:00:46) (svar på 65693)
Jan Donderboss (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.113.70)
Hey Rune ,har du fået LR igen?

hilsen

PS opsp
Index
65826: sv: sv: Motorolie (05-07-2008 10:34:03) (svar på 65819)
Rune Sckerl #7948, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.80.110)
Ja, det har jeg, men hvem er Jan Donderboss???

mvh Rune
Index
65936: sv: sv: sv: Motorolie (07-07-2008 21:17:16) (svar på 65826)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.92.120)
Du kan godt køre på omtalte olie, i alfald så længe solen står højt himlen. Før alting skulle hedde Classic for at være troværdigt hed den Castrol Grandprix 50. Den brugte jeg til min 1cylindrede englændercykel året rundt, jeg konstaterede ikke noget nævneværdigt bundfald. Du gør nok klogt i at holde dig til mineralolie eks. 15-40 ell. 20-50, bruger du del- ell. fuldsyntetisk risikerer du at det koks og belægning der sidder på stempelringe mv. bliver renset af og olie og brændstof vil vælte ud af udstødningen.
Index
72934: sv: sv: sv: sv: Motorolie (04-12-2008 11:11:11) (svar på 65936)
Jacob Egholm Nielsen #8039, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 136.182.158.129)
Har fundet en Castrol Classic XL 20w/50 - 5 ltr

http://castrolshop.dk/shop/castrol-classic-xl-187p.html

Håber det honning for min 6cyl, 109'er..
Index
72935: sv: sv: sv: sv: sv: Motorolie (04-12-2008 11:21:07) (svar på 72934)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.48.135.226)
det er det. de gammeldags motorer nogen af os kører med er simpelthen ikke lavet til 0W40 og fuldsyntetiske olier.
tolerancerne dengang var store nok til at hvis man lægger nogen års slid til så vil en 0w40 olie med stor sandsynlighed pisse ud alle vegne plus at det vil i nogen tilfælde være svært for oilepumpen at holde tilstrækkelig tryk på den tynde olie.

mine egen erfaringer er at min gamle 2.5n/a diesel om sommeren kører bedst på en 20w50 mineralsk olie med et skifte interval på 7000km. og en 10w40 eller 15w40 om vinteren.

har prøvet med delsyntetisk og lign. men motoren kom til at klinge meget metallisk plus at olietrykslampen lyste i tomgang.
i det sekund jeg skiftede over til 20w50 var der ingen problemer og motoren blev tystog blød i lyden (så meget som den nu kan blive.