tilbage

Land Rover Forum  

Index
65638: Udtagning af olie på hovedgearkassen (01-07-2008 11:57:08)
Ken Christensen #7988, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.130.39.79)
Hej allesammen,

Jeg har en 110'er fra 1988, 3,5 V8 Benzin, manuel gear. Jeg skal for første gang skifte olien på hovedgearkassen. For at være velforberedt har jeg købt nogle workshop manuals, som i de fleste tilfælde er gode. Mit problem er hvilken skrue jeg skal løsne for at tømme den gamle olie ud? Jeg kan se den meget store mødtrik, hvor der skulle sidde et filter inde bagved, er det den man skal have ud? Eller er det en anden, det håber jeg idet førstnævnte sidder urokkeligt fast.
Så lige et ekstra spsm, udover de nipler som sidder på kardanen, skulle der ikke også være nogle ved forhjulene? Kan søreme ikke lige se dem.
Index
65665: sv: Udtagning af olie på hovedgearkassen (01-07-2008 21:38:01) (svar på 65638)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Ken
Ved du med sikkerhed hvilken gearkasse der er installeret ? , det ville med stor sandsynlighed gøre det nemmere at hjælpe. Det er faktisk meningen at filteret skal ud og renses når man skifter olien, det gælder alle gearkasser.
Mv.Ole
Index
65666: sv: sv: Udtagning af olie på hovedgearkassen (01-07-2008 21:55:29) (svar på 65665)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Der var jeg måske lidt hurtig i min formulering !!! Det gælder selvfølgelig kun for de gearkasser som har filter/screen installeret.
Index
65667: sv: sv: Udtagning af olie på hovedgearkassen (01-07-2008 22:02:03) (svar på 65665)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.67)
Hovedgearkassen er sansynligvis en LT 85 Santana, den kan kendes ved at være udført helt i aluminium. Der er ikke, fra fabrikken, smørekopper i fortøjet, derimod er der (skal normalt være oliefyldte) styrebolthuse, se i instruktionsbogen. Dersom omgivelserne ved styrekuglen ikke er oliefugtet er styrebolthuset tom for olie.
Index
65668: sv: sv: Udtagning af olie på hovedgearkassen (01-07-2008 22:35:08) (svar på 65665)
Ken Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.46.176)
Hej Ole,

Udfra hvad Verner skriver så har jeg en LT85 Santana, da den er udført helt i aluminium. Den bolt som holder filteret på plads sidder ualmindelig godt fast, jeg har ligget og stemt i med benene for at løsne den og den griner bare ad mig. Måske spørgsmålet skal gå på om der er gode råd til hvordan man løsner sådan en? momentnøgle?
Index
65669: sv: sv: sv: Udtagning af olie på hovedgearkassen (01-07-2008 22:59:35) (svar på 65668)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.157.254)
et rør på nøglen gør underværker, hvis det kan være der. Husk, at filterproppen ikke er nederste punkt, på omtalte kasse. der sidder en prop lidt længere fremme mod motoren. faktisk lige over vangen. den kan også være svær.

HC5193
Index
65670: sv: sv: sv: Udtagning af olie på hovedgearkassen (01-07-2008 23:19:44) (svar på 65668)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.67)
Aftapningsproppen sidder lige bag koblingsslavecylinderen,
på siden af gearkassen og der er filter, husk at rense gevindet i gearkassen grundigt for evt. metalspåner da disse ellers kan ødelægge gevindet på proppen ved genmontering. Der skal motorolie på gearkassen og gerne syntetisk. En momentnøgle er næppe egnet, brug en stjerne/gaffelnøgle og vend ringenden omvendt på proppen og slå forsigtigt med en hammer i modsatte ende.
Index
65671: sv: sv: sv: Udtagning af olie på hovedgearkassen (01-07-2008 23:48:00) (svar på 65668)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Ken
Det er korrekt at LR 90/110 V8 fra den årgang, originalt var udstyret med LT85 (Santana) gearbox.

Jeg har før i en anden tråd givet dig beskrivelsen hvorledes du visuelt kan se forskel på gearkasserne, og derved typebestem din gearkasse. Med LR er man nød til at tag sine forbehold omkring originalitet, da LR har det med at blive modificeret som tiden går.

På min egen LT85 gearbox sad bolten til filterhuset også ubehjælpeligt fast. På med det store værktøj (kraft X arm=moment) og den giver efter på et tidspunkt(jævnt træk, ingen ryk), du kan med fordel køre gearkassen varm før du lægger kraft i, det udvider metallet og hjælper måske lidt. Det er iøvrigt normal procedure i forbindelse med drænering af gearbox, da olien i driftvarm tilstand dræner letter. Hvis du har afgang til kuldespray og gasbrænder kan du manipulere alu-huset og bolten ydeligere(med omtanke og forsigtighed).

Personligt dræner jeg altid gennem filterhuset da det sidder lavest, og filteret bliver altid inspiceret/renset. drainbolten sidder på undersiden, filterhus/bolt sidder på venstre side.

Har du styr på olietypen !!??

Mv.Ole
Index
65691: sv: sv: sv: sv: Udtagning af olie på hovedgearkassen (02-07-2008 14:22:06) (svar på 65671)
Ken Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.130.39.79)
Hej Ole,

Olietypen har jeg styr på, købte den hos LR i Birkerød.

Foran bolten med filterhuset sidder en firkantet åbning? Jeg tænkte man måske kunne dræne der? Ellers skal jeg naturligvis have filter bolten ud, om ikke andet så for at få renset filteret.
Jeg mistænker lidt at den i sin tid er sat fast med moment! Den ser fin ud = ingen skrammer eller lignende, den sidder blot fast uden for terapeutisk rækkevidde:-)

Men det er jo en LR...

Håber at andre kan bruge vores korrespondence, jeg er nok ikke den første med dette problem.
Index
65705: sv: sv: sv: sv: sv: Udtagning af olie på hovedgearkassen (02-07-2008 17:01:21) (svar på 65691)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Ken
Kunne mistænke at din gearbox er prefix 22c (ligthweight divided-case) eller også har du lige som jeg en prefix 20c (heavy duty version) med et drainplug fra en 22c gearbox.

Drainplug på 22c gearboxen er genkendeligt ved sit 1/2 " firkants hul. du kan godt drain olien via proppen.

Billedet er fra min egen LT85 prefix 20c ( heavy duty gearbox) normalt er drainplug en bolt med kobberskive. Det er det på min anden Santana Box.

På den senere udgave af gearboxen (prefix 22c)ændrede man det til en prop med 1/2 " firkants hul. der ved forviringen. i daglig tale kaldes den senere kasse også for split-case, fordi gearkassehuset kunne boltes fra hinanden

Må man spørge hvilken olie LR i Birkerød anbefaler ??
Mv.Ole
Index
65706: sv: sv: sv: sv: sv: Udtagning af olie på hovedgearkassen (02-07-2008 17:01:45) (svar på 65691)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Ken
Kunne mistænke at din gearbox er prefix 22c (ligthweight divided-case) eller også har du lige som jeg en prefix 20c (heavy duty version) med et drainplug fra en 22c gearbox.

Drainplug på 22c gearboxen er genkendeligt ved sit 1/2 " firkants hul. du kan godt drain olien via proppen.

Billedet er fra min egen LT85 prefix 20c ( heavy duty gearbox) normalt er drainplug en bolt med kobberskive. Det er det på min anden Santana Box.

På den senere udgave af gearboxen (prefix 22c)ændrede man det til en prop med 1/2 " firkants hul. der ved forviringen. i daglig tale kaldes den senere kasse også for split-case, fordi gearkassehuset kunne boltes fra hinanden

Må man spørge hvilken olie LR i Birkerød anbefaler ??
Mv.Ole
Index
65708: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udtagning af olie på hovedgearkassen (02-07-2008 17:12:03) (svar på 65706)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
sorry - ja, det gik så galt, det med billedet. skulle de svagt seende have svært ved at følge med ;-) så tog jeg et af manualen, som viser det samme.
Index
65709: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udtagning af olie på hovedgearkassen (02-07-2008 17:17:00) (svar på 65708)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
hmmmm det at vedhæfte foto, er åbebtbart svære end at reparer gearkasser !!
Index
65712: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udtagning af olie på hovedgearkassen (02-07-2008 21:31:58) (svar på 65709)
Ken Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.46.176)
Hej Ole,

Det er lige præcis sådan det ser ud hos mig. Jeg har endnu ikke forsøgt mig med den firkantede, men det vil jeg gøre i weekenden.
Tusinde tak for din ihærdige hjælp.