tilbage

Land Rover Forum  

Index
65727: hvid røg ud af oliepåfyldningen (03-07-2008 07:56:39)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hej i forum.

Der er begyndt at komme (hvid-gråhvid) røg ud af oliepåfyldningen, dog uden tryk. oliepåfyldningsdækselet sidder også pludselig løst.
Er det noget slemt eller er det bare noget der kan løses uden videre.
JEg har for 2000 km siden skiftet toppakningen for en sikkerheds skyld, samtidig med at motoren kom i som en bytter for den gamle som ødelagde et pejlleje.
Den er ikke ny mere og har nok kørt en del er lidt svær at få over hoptrup bakker om morgenen men når den bliver varm trækker den fint.
Kan det være toppakningen eller stempel ringene der er færdige??
Den får rimelige høje omdrjninger i 3.gear (ca. 52 km/t) for at komme over hoptrup om morgenen.

Nogen ideer???

Claus
Index
65728: sv: hvid røg ud af oliepåfyldningen (03-07-2008 08:03:49) (svar på 65727)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Det er det fænomen, der kaldes underkompression.
Det skyldes, i bedste fald, slappe eler knækkede stempelringe, i værste fald revnede eller gennembrændte stempler.
En defekt toppakning vil jage vandet ud af kølesystemet.
Ignorerer man dette i længere tid, vil der ske en ulykke i en eller flere cylindre.
Trist!!

mvh
Knud
Index
65729: sv: sv: hvid røg ud af oliepåfyldningen (03-07-2008 08:07:20) (svar på 65728)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Knud.

Du skriver længe hvor lang tid er det tror du.
Jeg står og er ved at renovere en 2,25D motor (den gamle) og vil gerne have den færdig først.

Hvor hurtigt kommer denne underkompression??

Claus
Index
65730: sv: sv: sv: hvid røg ud af oliepåfyldningen (03-07-2008 08:48:29) (svar på 65729)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.119)
De gamle 2,25 D var ca. god for en 80.000 til 100.000 km før de blev trætte med underkompression osv. Nogle maskiner før, andre senerew. Det kommer helt an på, hvordan de er blevet kørt.
At din bil er lidt morgensur og ikke suser op ad Hoptrup Bakken med fuld fart, skyldes, at alle olier i gearkasse, differentialer og motoren først skal blive varme og indtil da giver en naturlig modstand.
Index
65733: sv: sv: sv: sv: hvid røg ud af oliepåfyldningen (03-07-2008 08:56:44) (svar på 65730)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hej Paul.

Ja derfor får den også rimelig mange omdrejninger uden at overdrive sådan at belastningen ikke er for tung for den.
Men det er første gang at den pludselig begynder at ryge ud af oliepåfyldningen under kørsel.
Det skal så siges at den har røget en del i tomgang med hvid røg og det er den holdt med samtidigt.
Så jeg undres.

Claus
Index
65735: sv: sv: sv: sv: sv: hvid røg ud af oliepåfyldningen (03-07-2008 09:00:25) (svar på 65733)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.119)
Jeg undres også lidt: hvordan kan du se, at den ryger ud ad oliepåfyldningen, mens du kører ?
Hvor meget ryger den ?
Eller er det kun dampe, som stiger op ad hullet ?
Index
65738: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvid røg ud af oliepåfyldningen (03-07-2008 09:27:40) (svar på 65735)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
HEj Paul.

Når den står i tomgang ryger den ud af oliepåfyldningen og derfor gik jeg ud fra at den også røg ved kørsel.

Claus
Index
65767: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvid røg ud af oliepåfyldningen (03-07-2008 19:29:36) (svar på 65738)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.247.117)
Hej navnebror!
Når din motor ryger ud af oliepåfyldningsdækslet, kan det være ganske ufarligt! Hvis du lægger din hånd over det rygende hul og kan holde det tæt uden at trykke hårdt, også ved mere end tomgang, er det ikke noget du skal bekymre dig om. Det er først problematisk hvis oliepinden begyndet at "hoppe og danse" når du lukker hullet.

Mvh. Claus.

S3 109" safari, 2,25B.
-----------------------
Index
65740: sv: sv: hvid røg ud af oliepåfyldningen (03-07-2008 10:02:04) (svar på 65728)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Når du nu er ved at være klar med en anden maskine, kan du bare fortsætte med den gamle, indtil den opgiver ævred.
Personligt ville jeg ikke piske den med store omdrejninger, men tage det lidt gelinde.
Ingen kan sætte en tidshorisont, men hvis den skal yde max. går det hurtigere end hvis den får det lidt sagte.
Du skal nok ruppe neglene lidt med din renovering af den anden maskine! :-)
mvh
Knud