tilbage

Land Rover Forum  

Index
66098: Olietryks-måler (10-07-2008 09:12:54)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.235.253.3)
Hej

Hvis man er i tvivl om ens olie-lampe taler sandhed, kan man så stole på at hvis lampen lyser når der sættes tænding på bilen og slukker et par sekunder efter start af motoren, så er alt OK ? Eller er der andre måder at teste det på ? Jeg ku' selvfølgelig tappe al olien af og starte, meeeeen det er nok ikke så smart - vel ?

Morten
Index
66100: sv: Olietryks-måler (10-07-2008 09:25:55) (svar på 66098)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.51.80)
Du kan evt. få lavet en olietryks prøve på et værksted eller købe et T-stykke og et oliemanometer i f.eks. Biltema eller tilsvarene sted.
Jeg fik foretaget en sådan test på værkstedet af min 90" dengang jeg lige havde købt den, olielampen lyste ind i mellem, olietrykket viste sig at være helt perfekt, i mit tilfælde skyldes det en defekt olieføler. Men hvis du ikke er sikker ville jeg for en sikkehedsskyld få det tjekket.

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
Index
66103: sv: sv: Olietryks-måler (10-07-2008 10:55:56) (svar på 66100)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.20.236)
Mange års erfaringer med olietrykgivere, både til lampe og manometer, er at de problemer de præsterer næsten altid går på at de er for pessimistiske.
Hvis lampen tænder når du sætter tænding på og slukker efter få øjeblikke efter motoren er gået igang, vil jeg være rolig.

En almindelig fejlantagelse er, at så er der sikkert også tilstrækkelig olie på motoren. Det siger hverken en lampe eller et manometer noget som helst om. Kun at pumpen dog kan få fat i lidt eller noget olie.
Det er ikke en niveaumåler, som man kender der fra Jaguar i de tidligere 50ere og Rolls Royce op til vore dage.
Sært at så mange kender disse vognes meget særprægede udstyr og tor det går igen på alle mulige andre vogne!!??

Hvis lampen tænder glimtvis under kørsel, bør de små hår i nakken straks rejse sig og der skal komme angstens kolde sved på panden, idet et megadyrt motorhavari er meget nært forestående. Sådanme glimt bør straks undersøges ved at kontrollere oliestand og om nødvendigt efterfylde.

mvh
Knud
Index
66106: sv: sv: sv: Olietryks-måler (10-07-2008 11:18:15) (svar på 66103)
Morten S. Andersen #5283, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.235.253.3)
Det lyder som om jeg kan være ganske rolig - tak for svar ! Grunden til mit spørgsmål var oprindeligt at jeg også har et manometer i bilen, men det virker ikke. Jeg kan ikke helt finde ud af hvor føleren til dette sidder og derfor havde jeg brug for at vide om jeg stadig havde en sikkerhed for at få en alarm hvis noget gik galt.

Er der nogen der kan oplyse hvor føleren til manometeret normalt sidder på en defender 200 TDI-motor ?

Morten