tilbage

Land Rover Forum  

Index
65990: behandling af aksler og difhuse (08-07-2008 16:12:21)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.76.51)
Aksler og difhuse, stræberarme mm. på min 90" er efterhånden ved at se noget miserable ud.

Rustbeskyttelse og maling skaller ret kraftigt af og efterlader et ret kedeligt udeseende af skaller og overfladerust.

For at pynte lidt på slæden og for at sikre mig at overfladerusten ikke udvikler sig, vil jeg gerne slibe/behandle delene.

Jeg har desværre ikke mulighed for at lave en komplet renovering, hvor jeg tager aksler og det hele af og får det glas/sandblæst osv, så jeg leder efter en metode til at gøre det nogenlunde ordentligt mens delene sidder på. - så må den store tur vente til en anden god gang.

Er der nogen der har lidt fif til hvordan/hvor meget der skal slibes og hvad der skal behandles/males med efterfølgende.

mvh
Christian
Index
66211: sv: behandling af aksler og difhuse (12-07-2008 18:04:30) (svar på 65990)
bjørn christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.83.59.94)
køb eller lån en ikke alt for stor enhåndsvinkelsliber,anskaf nogle stålbørster af passende størrelse og lidt kemi til afrensning-grunding.hammerite laver en primer til bart metal,den hænger helt godt fast.sørg for at tage et lille stykke af gangen og få det grundet lige efter afrensning ellers ruster det med det samme.når grunderen er overfladetør fortsætter du stykke for stykke.god fornøjelse!har gjort det samme på mine aksler for et par år siden og det holder fint men brug nu god tid på slibe og rense ellers ka du lige så godt lade være.
Index
66245: sv: sv: behandling af aksler og difhuse (13-07-2008 16:02:04) (svar på 66211)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.93.143.227)
Hej Bjørn,

Tak for svaret.

Hvor meget sleb du i bund? - er det bare det løse, der skal af, eller er det bart/blankt metal hele vejen rundt?

- primeren fra Hammerite lyder som et godt bud. Hvad malede du over med? Alm. Hammerite maling?

mvh
Christian
Index
66312: sv: sv: sv: behandling af aksler og difhuse (14-07-2008 22:03:06) (svar på 66245)
bjørn christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.83.59.94)
jeg sleb alt hvad der var muligt ned til blankt metal men ifølge hammerite skulle deres maling kunne hænge fast selvom der der lidt rust på overfladen men husk at tørre af for fedt og snavs inden du grunder,det er meget vigtigt.det er jo altid træls at ligge og slibe under en gammel so men find et stykke pap og et tæppe så kan man jo godt hvile ørerne engang imellem.OG brug nu de briller,roterende stålbørster har det med at smide trådene og får du det i øjnene er det nok slut med se godt ud!!!jeg brugte hammerite sølvmaling,det er lidt dyrt men det hænger godt ved.alternativ ku være en skibsmaling men det kommer nok an på hvad man kan skaffe.grunden er det vigtigste!
Index
66321: sv: sv: sv: sv: behandling af aksler og difhuse (14-07-2008 22:43:38) (svar på 66312)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Hej Chr.

Du kan jo komme med ud og øve dig på fætters 110"... ;-)

Han har alt grejet - inkl. en nålehammer som kan hjælpe i de snævre hjørner.

Men som Bjørn skriver - det er et lortejob. Støv, snask, larm og flyvende metalstumper (flak!) medens man ligger i en stilling som ville få Arbejdstilsynet til at se rødt.
Så heldragt, handsker, briller, maske og høreværn kan stærkt anbefales.

/anders