tilbage

Land Rover Forum  

Index
66527: Olieforbrug Td5 (18-07-2008 15:27:51)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.57.160)
Hej
Vi har en 130èr fra 2006 der for lavet service ved hver 20000 km der påfylder man Statoil 5-40 syntetisk olie og lægger en liter olie med til påfyldning, det er helt efter bogen da sådan en svend åbenbart bruger olie, den har også brugt ca. 1,5 L pr. 20000 km. Så fik vi i anden anledning lavet service (80000 km.) ved Land Rover i Malmø (de kan anbefales) de påfyldte Shell ultra ekstra 5-30 Syntetisk og advarede os imod at blande den med statoils da de havde opleveret motorhaveri grundet dette, jeg tænkte sådan noget pjat olie er sgu da olie og bare man overholder normen så er der vel ingen forskel, men der er jeg blevet klogere, bilen har nu kørt næsten 14000 km. siden og olie standen er nøjagtig som da vi hentede den ved øverste streg, den har altså intet brugt på 14000 km.
Så man må siger at der er stor forskel på olier.

God Sommer

Jørgen
Index
66530: sv: Olieforbrug Td5 (18-07-2008 15:52:27) (svar på 66527)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Man må også sige at Autoropa har et sammenlignings/erfarings grundlag der meget seriøst, jeg tænker her på de andre bilmodeller de forhandler, der kunne man godt forestille at marginalerne kunne have en enorm betydning da det jo ret hysteriske motorer.
Har kun hørt godt om dem henne i Sverige.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
66534: sv: sv: Olieforbrug Td5 (18-07-2008 16:47:31) (svar på 66530)
Peter Toft-Brander #7799, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.57.29)
Hej

Citat:(olie er sgu da olie)

Ja det er det vel for såvidt også Hmmm!!

Men som min mekaniker sagde så er der vel en årsag til at fabrikanterne foreskriver påfyldninger af olier med bestemte specifikationer.

Jeg kører selv på 5-30w og har intet overdrevent olieforbrug ( 0,3 l. pr 1000 km) på min TD5
men at bruge 5-40w skulle resultere i et motorhaveri har jeg nok lidt svært ved at forstå da begge typer efter tabellerne af fuldsyntestiske olier dækker nogenlunde samme arbejdsområde. Hvis man har mange koldstarter....så måske meeen...!!
marginaler så spinkle kan jo nok i alleryderste konsekvens betyde noget dog har jeg slet ikke lyst til at presse min TD5 så meget. :o)


Med velsmurt hilsen

Peter Toft
Index
66543: sv: sv: sv: Olieforbrug Td5 (18-07-2008 17:43:03) (svar på 66534)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.12)
Hvis man blander to oliefabrikater kan der opstå motorhavari, fordi den ene type kan være mere rensende end den anden.
Derfor bør man altid holde sig til et mærke og skal være opmærksom på ved mærkeskifte at føre nøje kontrol med et evt. øget forbrug. Et forøget brug kan forekomme pga forskellen i rensningsgraden.
Der skal som regel et eller to olieskift til, før maskinen har 'vænnet' sig til det nye mærke.
Dvs, at der opbygget en hinde i maskinen.
Index
66547: sv: sv: sv: sv: Olieforbrug Td5 (18-07-2008 18:11:54) (svar på 66543)
Peter Toft-Brander #7799, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.57.29)
Hej Paul


Ja se det vidste jeg ikke.
men der må være en vis udligning af viskositeten hvis man blander de 2 typer sammen.
Hvis man efterfylder med en 5-40w og der fra starten har været 5-30w på, skal der så ikke være tale om lidt mere en del mere end en liter før end at det går galt.
Det lyder jo ikke af meget når man tænker på oliemængden i en TD5.

Jeg blander ikke anden type olie med den jeg har på men tænker på hvis man nu står og mangler på langturen og man ikke kan få den type der er på i forvejen ?

Hvad så.


Peter toft.......skifter olie og filtre pr 10 000 km.......nemlig
Index
66550: sv: sv: sv: sv: sv: Olieforbrug Td5 (18-07-2008 18:50:10) (svar på 66547)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.12)
Man skal følge viskositeten iflg. API, SAE eller DIN norm, men så kommer de enkelte producenters processer, der ikke er bundet til normerne. Og alle påstår, deres produkt er det bedste pga. additiver eller hvad de nu kommer i tanke om i laboratorierne.
Jeg vil ikke her påstå, at en enkelt liter 'fremmed' olie ikke kan forårsage et motorhaveri, men det er altid sund fornuft, at medbringe samme olietype til efterfyldning, hvis det skulle blive aktuelt.
Olieniveauet behøver heller ikke altid stå på højeste streg, men et sted midt mellem højt og lavt. Nogle motorer drikker simpelthen ned til medium og bliver så der indtil der skal skiftes olie.
Skal man ud i ekstrem terrænkørsel er det dog god tone, at toppe op.
Min gamle 2,5 d N/A med næsten 300.0000 km på bagen har på en 1.500 km tur til Bornholm Open i Sverige i denne uge brugt en halv liter Quaker State Oil 20/50 High Performance, som jeg bruger nu efter at Duckhams ikke længere kan leveres - og der er for mig for langt til Bilka, som af og til har fundet en gammel kilde.
Jeg læser med glæde, at du også skifter olie og filtre for hver 10.000 km - en god taktik. Jeg skifter endda også på gearkasse og aksler, mens mit KN-filter får en rensing hvert forår...
Index
66557: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olieforbrug Td5 (18-07-2008 20:39:29) (svar på 66550)
Peter Toft-Brander #7799, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.57.29)
Hej

Jeg kører nu sjældent de fulde 10 000 km inden skiftet af olie mv.
Ja man skal jo passe på sin kære og til tider krævende investering..ha ha

Jeg kan nu huske meget apropos disse additiver i olien at Swedol kom frem med vidundermidlet der kunne få motorer til at gå op til 30 % længere på literen pga. nedsat friktion......!
Såvidt jeg husker skulle man faktisk aftappe en liter og efterfølgende kommer tilsvarende mængde Swedol i motoren.
Nu kan man vel syntes at det lyder lidt vanvittigt at man gjorde dette på en alm. familiebil med en samlet oliemængde i motoren på 3-4 liter.
De havde endda tilbud om garanti hvis man behandlede jævnligt eller inden bilen havde kørt 100 000 km.

Jeg mindes bare en kollega som havde prøvet vidundermidlet og kunne fortælle at økonomisk var der ingen forskel pr km/l. men hans motor nu var begyndt at bruge olie.....ca. 0,5 l pr. 1000 km.

Er det pakningerne der tager skade eller hvad??

Mlrh
Peter Toft
Index
66560: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olieforbrug Td5 (18-07-2008 21:10:58) (svar på 66557)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.12)
Swedol er en trossag...
Hælder du Swedol på maskinen, bliver cylindervæggene så glatte, at ingen olie hænger ved. Så vidt jeg husker, er Swedol et middel indeholdende teflon.
Nogle påstår, at det forandre motorstøjen, andre, at olieforbruget falder.
Mine erfaringer er, at olieforbruget steg efter en Swedolbehandling.
Til gengæld har jeg lige testet et middel fra Würth, der skulle blødgøre pakdåserne i maskinen.
Jeg hældte en dåse af stadset ned i motoren og kørte maskinen varm over 100 km. Derefter blev olien skiftet.
Indtil videre ser det ud til, at maskinen lækker mindre end før og at olieforbruget er faldet.
Kan desværre ikke huske navnet på produktet, men vil lige i weekenden spørge Gert, hvor han fik det fra.
Har nu kørt ca. 2.000 km, men vil gerne teste det over en lidt længere periode før at give en sikker melding!
Index
66565: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olieforbrug Td5 (18-07-2008 21:53:04) (svar på 66560)
Peter Toft-Brander #7799, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.57.29)
Hej Paul

Det lyder interessant

Lad høre fra dig når du har samlet lidt erfaring. :-)

God weekend

Peter Toft
Index
66542: sv: sv: Olieforbrug Td5 (18-07-2008 17:29:37) (svar på 66530)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.57.160)
Hej kenneth

ja, da vi hentede den holdt den i en bås sammen med 3 røde Ferrarier og 2 Masseratier + en ny Range Rover, så den så helt ked ud af at skulle væk for sine nye venner.

Jørgen