tilbage

Land Rover Forum  

Index
66549: Spørgsmål til aut. gearkasse ZF4HP22 (18-07-2008 18:46:17)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.93.171.167)
Jeg har et spøgsmål til ovennævnte gearkasse - som sidder i en RR 3,9 fra 1989.

Det skulle efter sigende være en 4-trinsgearkasse. Men jeg har også fået at vide, at det er en 4-trinsgearkasse med overgear?

Jeg syntes selv jeg har talt at den skifter 4 gange og tilsyneladende går i overgear ved ca. 80 km/t.

Men hvad er rigtigt?

Alle de steder jeg kan læse om denne gearkasse står der kun beskrevet udvekslingen til og med 4'e trin. Som i øvrigt skulle være 0,728:1

Men hvis der er et overgear (5. gear) hvad er udvekslingen så her?

Er der nogle der har svaret?

hilsen
Eddie
Index
66551: sv: Spørgsmål til aut. gearkasse ZF4HP22 (18-07-2008 19:07:52) (svar på 66549)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.38.172)
Hej Eddie

Der er som du selv skriver 4 gear.
Det du mærker som et gearskifte mere omkring 80 km/h er converteren der laver "lock up".
Dvs at den låser forbindelsen igennem converteren for at minimere tab og varmeudvikling og derved spare lidt på det dyre brændstof.

Mvh. Benny #2711
Index
66554: sv: sv: Spørgsmål til aut. gearkasse ZF4HP22 (18-07-2008 19:16:03) (svar på 66551)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.171.167)
Hej Benny

Takker.

Men jeg har jo ret i at omdr/min falder, men det er ikke det samme som et gearskifte.

Så for at jeg lige forstår det i mit lille hoved, så bliver forbindelse igennem gearkassen i princippet en mekaniskforbindelse(fast) i stedet for et oliebaseret tryk? Og det jeg oplever som et 'gearskifte/fald i omdringningerne' er reelt, at der nu ikke skal producere et 'overtryk' i olien for at holde farten.

mvh
Eddie
Index
66556: sv: sv: sv: Spørgsmål til aut. gearkasse ZF4HP22 (18-07-2008 19:51:37) (svar på 66554)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.38.172)
Hej Eddie

Det er helt korrekt forstået :-)

Mvh. Benny #2711