tilbage

Land Rover Forum  

Index
66727: Blå røg – og så væk igen… (22-07-2008 09:24:40)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.184.42.85)
Jeg havde en besynderlig oplevelse, som jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal tolke.

Jeg har en 2,5 benziner (5 MB) – der er nyproduceret og har kun kørt ca. 8.000 km (og et ACR topstykke). Motoren er tilkørt meget forsigtigt over 4.000 km – og det er først inden for de sidste 1.000 km jeg har forsøgt med hastig motorvejskørsel.

Jeg har indtil nu haft et olieforbrug på 1 liter pr. 2.200 km.

Fredag var jeg til tandlægen – så det lovede naturligvis godt for dagen... Besøget gik godt – og turen tilbage på arbejde var ca. 35 km – hvor jeg for første gang gik med ”fuld skrue” over en længere distance. Jeg hæftede mig ikke ved nogle dårligdomme i den forbindelse – og kørte også en mindre tur gennem byen på ca. 10 km et par timer senere uden at notere mig noget (og jeg mener altid at jeg kigger på udstødning af ren refleks). Da jeg så skulle hjem igen om aftenen (efter den var blevet helt kold) – startede den med megen blå røg og hver gang jeg skiftede gear kom der en blå prut. Det var jo ikke lovende…grænsende til det meget deprimerende.

Hjemme i indkørslen åbnede jeg for topdækslet og så at 2 af olietyvene var hoppet ud af deres plads. Men det var på udstødningssiden – så jeg mener ikke umiddelbart, at det vil kunne bidrage til blå røg?

Med olietyvene på plads – kørte jeg på arbejde her til morgen og nu bilder jeg mig ind, at jeg ikke kan se blå røg – eller også er det meget begrænset i forhold til fredagens oplevelse. Der måske en anelse at spore ved kold motor – men jeg intet se når jeg kører (og før var jeg slet ikke i tvivl)

Der er normal oliestand på pinden – men ved ikke hvad den har brugt siden.

Er der nogen, der kan kloge sig på den udvikling. Jeg vil nok under alle omstændigheder åbne den og se om den er revet – men så skulle jeg jo have en mere stabil røgudvikling?

mvh

Lars
Index
66729: sv: Blå røg – og så væk igen… (22-07-2008 09:58:14) (svar på 66727)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Lars, jeg vil æde min gamle Land Roverkasket på, at det er olietyvene, da jeg købte min 2,25L B ex.CF'er i marts, lavede den en kæmpe røgsky ved opstart, og efter skift af olietyve - intet, olietyvene var meget hårde og smulrede simpelthen da jeg afmonterede dem.
Jeg syntes dog at de store olietye, dem til ud.siden! var lidt løse idet og monterede derfor ind.størrelse på alle ventilerne.
Det er ligemeget om det er på ind.siden eller ud.siden olien render ned i forbrændingskammeret anyway.
Min motor har nu kørt 6.000km.
Personligt ville jeg ikke åbne komfuret da du fandt fejlen og rettede dem, evt. kunne du prøvet at låne en kikkert og se ind gennem et tændrørshul.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
66742: sv: sv: Blå røg – og så væk igen… (22-07-2008 12:05:13) (svar på 66729)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.184.42.85)
Det er et ganske ny-renoveret topstykke (1 år) - så det kan ikke være alderen der trykker dem...

At de hopper ud af deres sæde, tyder jo på at de er stramme nok om ventilstammen - men for slappe i monteringen omkring styret.

Men hvordan dælen skal olien komme ind i forbrændingskammeret på udstødningssiden? Når der er åbnet for ventilen er der jo et vist blæs ud?

Jeg må hjem og kigge på mine tændrør efter turen i dag. Jeg kunne ikke rigtig blive klog på det da jeg også havde dem ude. Ikke nogen rigtig tydelig forskel på dem.

Prøvede også at google efter en kikkert i weekenden - det ville nemlig være en rigtig god ting at have (legetøj). Men kunne finde ikke andet end spion-hjemmesider - hvor hoveder var for store (skal jo også helst have en med lys).

mvh

Lars

Index
66743: sv: sv: sv: Blå røg – og så væk igen… (22-07-2008 12:08:24) (svar på 66742)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.184.42.85)
Ved nærmere omtanke, vil jeg naturligvis have problemet ved stilstand, da olien vil stå og sive ned i cylinderen.... Det kan foreklare opstarten.

Jeg må se hvad den gør senere i dag....men en skræk i livet er det under alle omstændigheder at mentalt afskrive en sprit-ny motor...

Lars
Index
66746: sv: sv: sv: sv: Blå røg – og så væk igen… (22-07-2008 12:29:13) (svar på 66743)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Lars, kikkerten kan sikkert fåes ved de størrer autoværkstedtilbehørsleverandører, Würt, FTZ, Mekonomen, e.lign. de bruges en del til racing.
Der er også flere rustbeskyttere der bruger dem til hulrum.
Hvis den laver nummeret igen kan du skifte til ind.olietyve på dine ud.ventiler.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
66747: sv: sv: sv: sv: sv: Blå røg – og så væk igen… (22-07-2008 12:51:27) (svar på 66746)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.208.86)
Do Kenneth
Giv nu ikke barnet for mange ideer. Det er mit værksted, der bliver beslaglagt!!
mvh
Knud, på sommerlejr!! :-)
Index
66748: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blå røg – og så væk igen… (22-07-2008 12:59:15) (svar på 66747)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Sorry, jeg plejer jo bare mine egne interesser, det kunne jo være jeg fik et par guldkorn tilbage :)
Så må knækten jo svede lidt for dig, du skal vel have smurt og skiftet olie ind i mellem på kareterne. :)
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
66749: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blå røg – og så væk igen… (22-07-2008 13:00:53) (svar på 66747)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.184.42.85)
Du skal bare tænke på hvor mange gamle mennesker, der sidder ensomme og ikke får besøg af deres afkom.

Næ, det er jo lykken med børn med gamle æsker, der bryder sammen og med flittige besøg af syge børnebørn. Så føler også gamle mennesker at der er brug for dem... :o)

Barnet





Index
66766: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blå røg – og så væk igen… (22-07-2008 22:46:04) (svar på 66749)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
bare lige et opklarende spørgsmål.. olietyve.. er det det samme som en ventilstyrspakning?? altså de her runde gummiforinger med en fjedersupport i??
Index
66772: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blå røg – og så væk igen… (23-07-2008 01:38:45) (svar på 66766)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Yeps, kært barn har mange navne såsom: olietyve, paraplyer, badehætter, ventilstyrsgummifætter, ventilolieskraber osv.
Mvh
Kenneth Poulsen - kald mig hvad som helst - bare ikke tidligt op om morgenen.
Index
66909: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blå røg – og så væk igen… (25-07-2008 10:11:44) (svar på 66772)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.184.42.85)
Blot lige en opdatering til Kenneth og andre.

Nu har jeg kørt hele ugen og den er tilbage til normal drift - uden nogen røgudvikling. Så det kan ikke have været andet end olietyvene, der gjorde udslaget. Jeg tror jeg tager mod dit råd og skifter dem på udstødningsventilerne til dem der passer på indsugningsventilerne, da det er 2. gang der er hoppet end eller flere op.

Tak for input.

Lars