tilbage

Land Rover Forum  

Index
66969: Støj fra transmissioner (27-07-2008 09:48:38)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.193.182)
Hej alle i vidende på forum, nu er "rådne dyr gode".

Det drejer sig om en skurende støj fra drivlinien/gearkasse på min 110" V8 fra 1988 monteret med, LT 85 og LT 230 gearkasser, som nu kun kørt 25.000 KM i alt.
Efter vi har været på tur i England/Scotland og har kørt 7.700 KM, begyndte der da vi kom til Danmark, at komme en skrattende/skurende støj med en let banken fra drivlinie/gearkasse. Det er især i 5. gear den er gal. Det er lige som lyden aftager når jeg har kørt 10-15 KM. Jeg har pløjet forums tråde igennem for, at finde gode råd. Jeg kunne efterfølgende konstatere, at der var opstået slup ved samling af bagerste kardan og håndbremsehus (sad løst). Møtrikkerne havde løsnet sig på turen, men kardan krydsene er ok og med fedt. Håndbremsetromlen har været demonteret samlet og kardan monteret og spændt, men lyden er der stadig. For god ordens skyld kan jeg oplyse, at der og på hele turen været olie på kasserne.
Nu er det sådan, at jeg er "perlestens mekaniker" og har derfor begrænset mulighed for at foretage en rep. af det opståede problem.
Er nogen som kan give mig en ide til fejlfinding?
Jeg vil også gerne have forslag til et pålideligt værksted som kan håndterer en evt. rep.
Jeg bor nu på Ærø i det sydfynske og har ikke selv haft brugt værksteder på Fyn/Jylland.

Hilsen
Poul
1456
Index
66971: sv: Støj fra transmissioner (27-07-2008 10:40:46) (svar på 66969)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Poul
Hvilken olie har du i din LT85 gearbox ? løber den letter i 4 gear ?
Hilsen Ole
Index
66972: sv: sv: Støj fra transmissioner (27-07-2008 12:36:59) (svar på 66971)
Poul meirum (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.193.182)
Hej Ole

Jeg formoder det er 15-40 motorolie som rekomanderet i den store "BIBEL".Jeg overtog bilen sidste år med en km stand på kun 6.500 km fra Frederikssund Brandvæsen, og har jeg ikke skiftet olie på gearkassene endnu, (lidt ærgeligt nu ). Jeg har dog skiftet oli på dif. styrøj og selvfølig motor med filtre, service mv.
Med hensyn til 4. gear går det meget lettere og bedre.

hilsen
Poul
Index
66993: sv: sv: sv: Støj fra transmissioner (28-07-2008 00:22:50) (svar på 66972)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Hej Poul!

Måske er håndbremsen justeret for hårdt op, så du kan da prøve at slække den lidt...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
- og nabo på Eastnor
Index
67004: sv: sv: sv: sv: Støj fra transmissioner (28-07-2008 12:43:09) (svar på 66993)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Poul

Først af alt er man nok nød til at ankende, at LT85 (Santana) gearboxen støjer lidt mere end LT77 & R380 i direkte sammenligning. Men til gengæld har man så en langt stærkere box med et langsomt traktorligende gearskift. Men det har du sikkert opdaget på nuværende.

Hvis du har kørt næsten 20K km. med motoroile i gearboxen, kan du godt regne med at den er totalt nedslidt, skift den så hurtigt du for tid !!. En motoroile har ikke EP i sig og er den ikke lige så nedbrydnings resistendt som gearoile er. Oilekæderne (monykylær opbygning) i oilefilmen bliver simpelhed knust hurtigere i en motoroile når den bliver brugt i en gearbox kontra en gearoile.

Det er korrekt at der i den store LR bibel står anført at boxen skal serviceres med mineralsk motoroile i motorviskositet skala 10W40 - 15W40 - 20W50 afhængende af temp. Men der har været (og er til stadighed) vis udvikling indenfor smøreolier siden dengang, biblens anbefalinger kan stadig bruges, omend de ikke længer er optimale.

En god tommefinger regel, når man bruger motoroile i gearboxen, er at skifte oile med samme interval som serviceintervalget for motoren.

Læser dig som om at støjen er kommet pludseligt ved hjemkomst til DK, og ikke langsomt sigende i antagelse. Den bankende lyd relater jeg til kardan/transmissionbremsen. Den bankkende lyd er den der stadigvæk efter du har spændt moment !??

Hvis lejerne er slidte, er et af kendetegnende ved LT85, at den næsten ikke kan trække sig selv i 5 gear(modstand), man oplever det som en skurende støj, der hvis sliddet er slemt over går til en rumlende støj når man lægger tryk på opad bakke i 5 gear. Samtidig oplever man ved nedgearing til 4 gear at den løber letter (mindre modstand). 4 gear løber direkte i gennem boxen derved den den mindre modstand, fordi det går over færre (slidte) lejer. Samtidig vil større rotation på gearakslen få den til at centrere bedre i et slidt leje forsaget af centrifugale kraften (gyroskopisk effekt).

Driftvarm oile ændre jo som bekendt viskositet i forhold kold , det er muligvis det du oplever når det løber lidt letter efter lidt kørsel.

Det værste tilfælde jeg personligt har set, var en LT85 der fejlagtigt var blevet påfyldt ATF oile, på forbavsende kort tid var lejeren totalt nedslidt, gearskifter var til gengæld fremravende, men boxen var færdig. Forkerte og for sjælden oile/oileskift tager livet af boxen, men det er ingen nyhed !!!

En anden måde at dræbe sin LT85 på, er høj vedvarende motorvejs kørsel med tungt træk. Det kan lejerne ikke lide, de brænder varme og dør.

I tidernes morgen var der tillige med et kvalitets problem lejerne. men det blev afklaret da man skiftede underleverandør. Hvis du er uheldig har du en af de gearbox med dårlig fremstillet lejer.

Ved godt, jeg får det til at lyde som om at det hele er noget forfærdeligt skidt. Det behøver det jo ikke at være.

Start med at skift oile, se hvad det medføre af ændring. Hvis boxen stadigvæk lyder skidt og virker tung, prøv evt. med en køretur i en klubkollega som også køre LT85, så du har et sammenligningsgrundlag at vurdere udfra. Men min mistanke falder mest på lejerne - sorry.

Synes personligt at LT85 er den bedste gearbox. Men den har krav på og kræver kyndig venligholdelse. Nok også fordi jeg har experimenteret med forskælling oile typer, og selv syns boxen er blevet kompliceret med den for mig (rigtige) oile.

Håber du har fået lidt at arbejde med, ellers må du giv lyd !!

Hilsen Ole.
Index
67192: sv: sv: sv: sv: sv: Støj fra transmissioner (31-07-2008 08:19:49) (svar på 67004)
Poul Meirum #1456, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.193.182)
Hej igen.

Først tak for jeres råd. Jeg har nu prøvet alt som kunne tænkes og problemet er der stadig.
Jeg er af den opfattelse, at det sikkert er lejer som er ”trætte” og har nu bestilt tid på et værksted langt fra Ærø. Så må jeg bare håbe på at bilen vil kunne ”humpe” der op.
Og til Jørgen, mange tak for sidst. Vi havde en rigtig tur til Scotland mv. Vi er desværre forhindret i at kunne komme til regionens sommerfest i år, men vi skal nok finde et andet arrangement på Fyn, hvor vi vil kunne deltage. Hils omkring dig.

Mange hilsner
Poul
1456
Index
67205: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Støj fra transmissioner (31-07-2008 12:01:27) (svar på 67192)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Poul

Ja, det er jo rigtigt ærligt, hvis lejerne har givet op. Der findes ingen mirakelkur, kun regulær udskiftning vil afhjælpe problemet.

En professional mekaniker bør ikke være i tvivl efter en prøvetur, hvis lejerne er slidt markant.

Skal boxen repareres ligger et rep-sæt (lejer, synkromesh, pakning, filter) på omkring 200 £, en ombytter gearbox fra UK ligger på omkring 550 £. LT85 santana er lidt dyre i forhold til LT77 / R380. Har fornylig set to LT85 prefix 22c til salg for 450 £ på ebay.co.uk

Det vil måske være klogt at udskifte synkromesherne, hvis kassen alligevel skal åbnes for reparation. Hvis alt skal lavet på værksted er det måske billigst med en ombytter gearbox.

http://www.legs.co.uk/pricing.html

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_11.html

http://cgi.ebay.co.uk/Land-Rover-Defender-5-speed-110-90-V8-LT85-gear-box_W0QQitemZ110249191636QQihZ001QQcategoryZ31348QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247

Mv. Ole