tilbage

Land Rover Forum  

Index
67010: Periodisk manglende trækkraft 300 TDI (28-07-2008 17:20:02)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej

Jeg har nu to gange oplevet at min 1996 110" med 300TDI pludselig mister pusten.
Første gang ved en LA08 greenlaning i Høvelte sidste mandag, hvor den pludselig bare ikke kunne tage omdrejninger. Hvis den stod lidt, så kunne den en smule igen, men der skulle ikke mange sekunders kørsel med 1500 omdr. til før den døde igen.
Der blev diagnosen, at det var et tilstoppet dieselfilter. Dette blev skiftet og alt var godt igen. Bilen kørte resten af ugen og trak fint campingvognen hjem i i går.
I dag har jeg kørt 50 km ud for at hente en stor trailer. På vejen hjem begyndte problemerne så igen. Overhoved ingen trækkraft.
Jeg kunne med en meget forsigtig speederfod holde den på 40 km/t. Trådte jeg lidt til, så døde den.
Efter ca. 30 km med 40 km/t kørte den fuldstændig normalt igen. Der var relativ god trækkraft og ingen problemer med at køre 70 km/t.
Hvad kan der være galt ?
Jeg kan ikke forestille mig at der er tale om et stoppet filter igen.

Det skal så nævnes, at bilen i sidste uge havde en sær tikke-lyd i nærheden af dieselpumpen. Den fulgte ikke motoromdrejningerne slavisk, men det virkede nærmere som om den fulgte turbotrykket.
Denne lyd forsvandt på vejen hjem fra LA08 i går.

Det skal også nævnes, at der ikke er nogen unormal røg.

Er der nogen kloge hoveder, som kan give et bud på årsagen inden jeg kaster mig over fejlfindingen ?

Mvh
Jesper
Index
67013: sv: Periodisk manglende trækkraft 300 TDI (28-07-2008 17:46:42) (svar på 67010)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.26.110)
Kunne det tænkes, at du i tilgift til dit sidste brændstofkøb, har fået en lang møg med i handlen?
Sådan noget er set før, og så kan filteret igen være stoppet.
mvh og tak for sidst til vort beskedne hjemmesidemøde
Knud
Index
67017: sv: sv: Periodisk manglende trækkraft 300 TDI (28-07-2008 18:16:54) (svar på 67013)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej Knud

Selv tak for sidst, ja det var beskedent, men vældigt hyggeligt.

Det med endnu et stoppet filter var også min tanke på vejen hjem i dag, hvor den bare ikke ville noget som helst.
Men da den så pludselig kørte fint igen, syntes jeg ikke længere at det var så sandsynligt.

Jeg tog iøvrigt turen hjem uden tankdæksel for at sikre mig, at det ikke en stoppet udluftning i tanken, som var problemet.

Mvh
Jesper
Index
67022: sv: sv: sv: Periodisk manglende trækkraft 300 TDI (28-07-2008 19:08:10) (svar på 67017)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.26.110)
Et problem mindre!! :-)

mvh
Knud
Index
67018: sv: Periodisk manglende trækkraft 300 TDI (28-07-2008 18:25:13) (svar på 67010)
Ole Rud Knudsen #6027, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.13.89)
jeg havde et lignende problem på en anden dieselmotor.
1.gang var det en flowmåler i indsugningen ml filter og turbo, som periodevist ikke virkede.
2.gang slangen ml flowmåler og turbo, som klappede sammen indvendigt. Begge gange med et fejlmønster, der lignede det du beskriver.
Ole
Index
67019: sv: sv: Periodisk manglende trækkraft 300 TDI (28-07-2008 18:34:10) (svar på 67018)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej Ole

Tak for dit svar.
Der sidder (så vidt jeg ved) ikke en flowmåler på en 300tdi - ret mig endelig hvis jeg tager fejl.
Hvis det var en luftslange som var klappet sammen, ville den så ikke ryge ?
Jeg har også selv prøvet en periodevis sammenklappet slange mellem intercooler og indsugning - det gav en frygtelig masse røg.
Min formodning er, at det er på brændstofsiden at problemet skal findes, netop fordi den ikke ryger.

Mvh
Jesper
Index
67026: sv: sv: sv: Periodisk manglende trækkraft 300 TDI (28-07-2008 19:23:45) (svar på 67019)
Ole Rud Knudsen #6027, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.13.89)
Hej Jesper
Jeg ved ikke alverden om det, det var bare et skud fra hoften. Da jeg oplevede det, bemærkede jeg ikke speciel meget røgudvikling. I Haynes er der nævnt en airflow sensor, det er klumpen mellem luftfilter og turbo.
Ole
Index
67033: sv: sv: sv: Periodisk manglende trækkraft 300 TDI (28-07-2008 21:11:16) (svar på 67019)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.19)
Skidt i tanken, rustflager, der periodisk sætter sig foran sugerøret. Test: demonter tilførselsslangen og før den ned i en dunk med diesel. Kør og find ud. Hvis trækkraften er kommet tilbage, har du fundet problemet. Rens tanken eller køb en ny; den koster ca. 1.200 DKK
Index
67056: Kontrol af fødepumpe (29-07-2008 12:25:42) (svar på 67010)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej igen

Jeg blev i går ringet op af et venligt medlem fra Thy, der fortalte at han havde oplevet lignende problemer. Hans problem skyldtes en luftbobbel i systemet.

Jeg ville selvfølgelig checke dette ved at lave en manuel udluftning vha. fødepumpen.
MEN...
Den lille arm under pumpen føles meget "slatten" og giver umiddelbart ingen diesel. Jeg ville mene, at der skulle være en smule modstand i den, når jeg aktiverede den op og ned. Men den kan flyttes stort set uden modstand.
I bøgerne står der, at pumpen ikke virker, hvis motoren er stoppet så armen der går ind i motoren står på toppen af en knast. Jeg har prøvet at dreje motoren til 3-4 ny positioner, men pumpearmen er stadig lige slatten.

Kunne man tænke sig, at alle mine problemer skyldes en træt fødepumpe ?

Mvh
Jesper
Index
67058: sv: Kontrol af fødepumpe (29-07-2008 12:36:03) (svar på 67056)
anders poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.177.231.69)
Hej Jesper.
Tjeck rør og slanger på sugesiden. Bare den mindste utæthed, og den vil trække falsk luft.
Tjeck forpumpen. den skal give en kraftig stråle ved aktivering. Kan være membranen der er defekt. Hvis du er i tvivl med pumpen, så byt til nyt. Den har gjort det godt, hvis den har siddet der i 12 år...
Index
67062: sv: Kontrol af fødepumpe (29-07-2008 14:08:30) (svar på 67056)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.12)
Træt fødepumpe kunne være en mulighed, men skulle ikke give de nævnte symptomer. Men det er jo en Land-Rover... Det kan i al fald ikke skade, at udskifte fødepumpen. Det er lidt mere besværlig med den anden mulighed, jeg har beskrevet tidligere.
Index
67063: sv: sv: Kontrol af fødepumpe (29-07-2008 14:33:33) (svar på 67062)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej Paul

Øv, jeg havde lige håbet på, at du sagde "selvfølgelig, det er lige det".
Jeg har overvejet at afmontere tankmåleren for at inspicere tanken for fremmedlegemer, rust o.lign.
Problemet er jo, at det nu er periodisk, så måske skal jeg køre 5 km, måske 50 km før fejlen opstår igen.
Så jeg leder efter en årsag, der er til at se med det blotte øje eller opdage ved stilstand.

Mvh
Jesper
Index
67069: sv: sv: sv: Kontrol af fødepumpe (29-07-2008 16:38:49) (svar på 67063)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.12)
Jeg mener faktisk, at det er rustflager i tanken, for jeg har haft samme oplevelse som du beskriver.
Index
67070: sv: sv: sv: sv: Kontrol af fødepumpe (29-07-2008 16:45:10) (svar på 67069)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Okay, jeg hiver tankmåleren ud i aften og kigger ind.
Så kan den årsag ihvertfald be- eller afkræftes.

Tak for input indtil nu.

Jesper
Index
67066: sv: Kontrol af fødepumpe (29-07-2008 16:07:33) (svar på 67056)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hvis fødepumpen er af membran typen hvor en arm spænder en fjeder der trykker brændstoffet videre, vil den manuelle pumpearm være slatten når der er tryk på systemet.
Sådan var det på min fars gamle MB170S (benzin) fra 1954.
Aner ikke om det stemmer emd en diesemotor af nyere årgang .....
Men nu har du jo løsnet, for at lufte ud, så burde trykket jo være taget af, og armen ikke være slatten ....

Hilsen Jens
Index
67183: Fejlen er fundet og rettet - tjald i tanken (31-07-2008 00:41:08) (svar på 67010)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Så lykkedes det at finde og afhjælpe fejlen - tak for de mange gode forslag. - Og tak til de mange andre som har tilbudt hjælp i "nødens stund".

Det var Paul som løb med det vindende bud.
Da det endelig lykkedes mig at få tankmåleren ud - den måtte stå i blød i WD40 en nat - så kunne jeg med lommelygte og et par knæk på nakken komme ind og kigge... og derinde, der lå da vist noget lige i nærheden af sugerøret, som ikke skulle være der.
Det var ikke muligt at fiske objektet ud via tankmålerhullet, så der var kun den sure vej med at pille tanken af.
Af med tanken og af med returrøret, og så kunne jeg med en lang spids pind spidde "objektet". Det viste sig at være en tjald-lignende klump af ubestemmelig herkomst, som sugerøret vist havde hygget sig med ved festlige lejligheder.
Og så skiftede jeg lige fødepumpen ved samme lejlighed. Jeg havde jo bestilt en ny og da jeg stod med begge to i hånden og kunne mærke forskellen på pumpearmenes funktion, så var der ingen tvivl om, at den gamle pumpe havde mistet en hel del af sin ungdoms virilitet - der var ikke meget sprøjt tilbage i den.
Så manglede der bare en udluftning efter alle kunstens regler og en ordentlig prøvetur.
Prøveturen blev en trailertur til Sorø for at hente min nødstedte Light Weight.
110'eren trak som aldrig før mens LW'en stod på traileren med knust hjerte... (motoren sprang i luften på vej til LA).
Der er ingen tvivl om, at bilen har fået væsentlig bedre trækkraft nu og at det skyldes den nye fødepumpe.
Den periodiske fejl med total mangel på kraft skyldes helt sikkert "objektet" i tanken.


Jesper
- nu med kun 1 defekt Land Rover
Index
67185: sv: Fejlen er fundet og rettet - tjald i tanken (31-07-2008 00:54:35) (svar på 67183)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Tjald i tanken.... ???

Har kareten været i Marokko og brugt til "import" ;-)

/anders
Index
67186: sv: sv: Fejlen er fundet og rettet - tjald i tanken (31-07-2008 01:08:47) (svar på 67185)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Tjaa... måske var det ikke tjald - der kom jo ikke noget røg...
Men den kørte ihvertfald som om den var skæv...

JEsper