tilbage

Land Rover Forum  

Index
67137: 100% bremsesvigt (30-07-2008 17:11:27)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.0.93)
Her i min ferie skete der et lille uheld, der kunne have fået meget grimme følger, på vej ud i en rundkørsel gik bremse pedalen helt i bund, det viste sig at luftskruen var skudt ud af hjulcylinderen gevindet var trukket ud, så fra dags dato bliver der kun brugt originale dele Britparts og lign bliver skiftet ud.

heldigvis var hjælpen nær, en stor tak til region Lolland-Falster, de sendte en stafet ud med en ny hjulcylinder


Steen
sIIa 1962 109"
Index
67140: sv: 100% bremsesvigt (30-07-2008 17:51:41) (svar på 67137)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.218.36)
Har kun set en koblings hovedcyl. af den billige slags og den var skræmmende dårligt lavet.
Hvis hjulcylindrene er lavet tilsvarende ringe, kan det ikke undre, at noget så forfærdeligt kan ske og så på et-kreds! Æv.
mvh
Knud
Index
67144: sv: 100% bremsesvigt (30-07-2008 18:44:43) (svar på 67137)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.156.108)
Hej Steen

Grim oplevelse, ingen tvivl om det.

Men hvorfor skulle det ikke kunne ske med originale dele? Noget kunne jo tyde på at nogen har ødelagt gevindet, eks. ved at overspænde udluftningsskruen.

Langt de fleste bremse komponenter er jo renoveret af et firma, det er derfor at man meget ofte skal afleverer de gamle.

mvh
Eddie
Index
67147: sv: sv: 100% bremsesvigt (30-07-2008 20:13:09) (svar på 67144)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.218.36)
Eddie, har du set disse kinøjserdele?
Index
67153: sv: sv: sv: 100% bremsesvigt (30-07-2008 21:15:49) (svar på 67147)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.92.156.108)
Hej Knud

Tjae naej, men hvem er det nu der ejer Land Rover, Så hvor mon delene bliver lavet i fremtiden......

mvh
Eddie
Index
67173: sv: sv: sv: sv: 100% bremsesvigt (30-07-2008 23:14:31) (svar på 67153)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.101)
Nu læste jeg for godt og vel seks uger siden, at Tata først skulle ud for at skaffe penge til købet - en ny aktieemission er blevet udskrevet.
Men Knud har ret med oplysningen, at der findes virkelig meget kineser krimskrams, som ikke har den nødvendige europæiske sikkerhedsstandardmærkning.
Index
67188: sv: sv: sv: sv: sv: 100% bremsesvigt (31-07-2008 07:30:51) (svar på 67173)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.0.93)
Hey igen

Nu var mit indlæg ikke et forsøg på at starte en religionskrig, mellem originale og uoriginale dele, men mere en stor tak til region L-F for hjælpen
men jeg har dog kikket lidt på en ny hjulcylinder jeg havde på hylden, når man skruer luftskruen i, (den der fulgte med) er det lige som om den ikke er helt rigtig, man kan vrikke den lidt i gevindet


Steen
sIIa 1962 109"
Index
67196: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 100% bremsesvigt (31-07-2008 09:22:53) (svar på 67188)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.156.108)
Hej Steen

Det var egentlig heller ikke min tanke. Jeg besvarede mere ud fra din egen reaktion. nemlig at du på denne baggrund ville skippe uoriginale dele.

Og det er vel reelt et lidt tyndt grundlag.

Jeg har en lille sjov historie om originale dele.(jeg har vist skrevet den før)

Da jeg købte min Disco i '99 sad der originale forlygter i den. Den venstre forlygte var ødelagt af et stenslag. Nå, men den skifter sælger til en ny original. den holder 6 mdr. nyt stenslag. Den skifter jeg til en uoriginal. Den holder indtil jeg bliver indbladet i en trafikulykke i 2004. Aut. værksted rep. bilen og sætter en ny original lygte i. den holder faktisk kun 6 måneder nyt stenslag. Nu kører jeg igen med en uoriginal lygte på 4. år. Såe.....

Kan den også vrikkes, når den er skruet i bund?

Hilsen
Eddie
Index
67202: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 100% bremsesvigt (31-07-2008 10:06:48) (svar på 67196)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.46)
Som vi før har været inde på her i forum er der nok mere brug for økumeniske holdninger frem for religionskrige! :-)

Det var sandelig heller ikke min mening at yppe til krig, men blot påpege, at visse uoriginale bremsedele, som jeg har kendskab til, er af en så ringe tilvirkning, at jeg personligt ikke tør bruge sådanne dele.

Når luftskruen kan vrikke en hel del i gevindet, kan det skyldes at gevindet er lavet for dårligt i bremsecylinderen, eller skrue og cylinder er tærede, således at gængerne ikke får ret meget fat og meget let kan trækkes over.
Det kan være at det føles rigtigt idet man spænder, men man kan ikke afgøre om nogle få grader mere tilspændig, ville have medført et kolaps.
Når der så kommer et alvorligt tryk på skruen inde fra cylinderen, kan det være denne ekstra belastning, der medfører det kolaps, som er omtalt her.

Jeg bruger selv gerne uoriginale reservedele, endda i stort og rigeligt omfang, når jeg kan se, at tilvirkningen er i orden, herunder bremseskiver, fjedre, støddæmpere, lygter etc etc etc.

Sorry til dem, der nu føler sig trådt over podegratåen.

mvh
Knud
Index
67209: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 100% bremsesvigt (31-07-2008 13:33:33) (svar på 67202)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Det har vel også noget at gøre med hvor hårdt man spænder tingene sammen.
Er tingene knokkelspændt, vil den smule ekstra tryk, som du også skriver, forårsage at materialets brudstyrke overskrides og så er der noget der knækker ....

Heldigvis er jern faktisk utroligt stærkt, og stumper af god kvalitet kan derfor holde til mere end man lige tror.

Spænd med omtanke ...


hilsen Jens
En nippel, eller anden skrue, der "rasler" i gevindet, ville jeg nok ikke benytte.
Index
67211: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 100% bremsesvigt (31-07-2008 15:08:28) (svar på 67202)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.90.0.207)
Knud har altså noget her! Jeg har selv dårlig erfaring med "kineser dele" og gode erfaringer med "uoriginale" af kendt fabrikat. En tanke jeg fik da jeg læst indlæg, efter lignende oplevelse med andet Engelsk køretøj, var; mon der er én som har sat en metrisk udluftnings nippel i et Tomme-mål hul? Ligeledes yngre mekaniker som er vant til at metrisk enten passer, eller passer slet ikke, kan let få et gevind som er 1/32 fejl til at sidde! (Kan være det er mere en Norsk forteelse, men jeg har set det nogen gang efterhånden. Hvad siger Troels?)
Index
67215: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 100% bremsesvigt (31-07-2008 15:57:04) (svar på 67211)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.217.245)
Det er en helt klar mulighed, at der er rodet rundt i millimeter og unf gevind, men de gange jeg har set den slags glansnumre, synes jeg nok gevindet strammer noget hårdt.

Specielt bliver det noget broget, når de reservedele man får leveret ikke er med rette gevind.

Fik leveret et par ens nummererede bremseslanger, men alligevel med hver sin type gevind. Bilen skulle ud og køre, hvorfor jeg måtte lave et par nye rør med millimeter omløbere ifm slangen, for at kunne komme videre. Fusk, ja, men når engelsk bilindustri fra midt 70erne selv roder rundt i millimeter og tommer på samme køretøj, så kan jeg vel også! :-)

mvh
Knud