tilbage

Land Rover Forum  

Index
67218: Varm gearkasse (31-07-2008 17:17:46)
Peter Toft-Brander #7799, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.57.29)
Hej Alle

Efter vores ferie i TD5 Bussen, sidder jeg og tænker på om det er muligt at søge en forklaring på hvorfor gearkassen bliver så varm ved motorvejskørsel dvs. 100-110 km/t i ca 2-3 timmer.

Der er den rigtige olie på og i den rigtige mængde.....bilen er nyserviceret.
Hvor alvorligt er det for oliens egenskaber at arbejdstemperaturen er så høj ??

Jeg sidder med en idé om at der skal monteres en oliekøler.....men er det nødvendigt ?......Jeg mener... der må da være en masse laroér der knokler i lange intervaller og vel sagtens uden de store problemer.

Altså:

Er det normalt at gearkassen bliver så varm ?
Er der nogle erfaringer med oliekølere ?
Findes der olier der bedre kan tåle højearbejdstemperaturer ?

Peter Toft........som bruger det sidste af ferien på at blive klogere :-)
Index
67228: sv: Varm gearkasse (31-07-2008 20:33:57) (svar på 67218)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.240.92)
Er det en man. Eller en aut.Kasse der er på? Hvor fra ved du den er varm? Hvis det er en aut. Er der en oliekøler på til gearkassen med en føler der ikke holder evigt, hvis føleren er def lyser lampen for varm gearolie. En man. Vil føles pænt varm ved lang tids kørsel med høj fart, men hvis der ikke er problemer med gearskiftet er det ok
Index
67239: sv: Varm gearkasse (31-07-2008 21:48:59) (svar på 67218)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.84)
Da der kun findes meget få autoboxe på defender 110 STW , går je ud fra, at du har en ganske alminde håndkraftskiftegearkasse.
Og ja, den bliver varm - det gør den også i min OneTen - og sådan skal det åbenbart være.
Jeg har set en varmeafskærmning, som kan sættes mellem gearkasse og sædekonsolen for at dæmpe varmen.
Men du skal ikke blive urolig før det lugter helt fælt af gearolie...
Index
67242: sv: Varm gearkasse (31-07-2008 22:04:31) (svar på 67218)
Tom Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.246.182)
Hej Peter

følgende er klippet fra Ashcroft Transmissions:

Cooling

It is not abnormal for the R 380 to run quite hot and this often results on either baulking or sticky shifts which can often be improved by either an oil additive or different oil. On the short stick boxes or it can cause the actual gearstick pivot ball to get tight in it"s socket which you can improve by stripped, cleaning oiling and replacing.

If you feel your unit is running too hot then bear in mind Landrover make for 2 main markets, Europe and Rest of World (ROW), the ROW spec TD5 Defender and Disco gearboxes are oil cooled but Europe spec are not, there is some debate as to whether they should be, especially if you live in south Spain or Italy Etc.

The temperature the box runs at will have an effect on it"s lifespan, please have a look in the misc section for details of oil cooling kits.


Rh Tom
Index
67243: sv: sv: Varm gearkasse (31-07-2008 22:22:25) (svar på 67242)
Peter Toft-Brander #7799, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.57.29)
Hej Alle

Jo det er en manuel gearkasse jeg har i min TD5.
Paul du skriver at med mindre jeg kan lugte gearolie skal jeg ikke være urolig.
Jeg kan ikke lugte noget og jeg må sige at det er faktisk første gang at jeg har bidt mærke i at gearkassen kan blive så varm.....nuvel det er heller ikke hver dag jeg har så travlt at det er nødvendigt at køre så stærkt.

Tak for klippet Tom.

Sjovt nok at man så ikke på de europæiske modeller har monteret oliekøler på gearkassen....Hmmm!!

Der snakkes meget om forskellige olier til gearkasserne men jeg syntes nu at kunne fornemme i diverse tråde at det skal man holde sig fra at eksperimentere i........gearkasser er nu også dyre hvis det går galt.

Men foreløbig mange tak for svarene......det er nu godt med sådan et forum.

Peter Toft