tilbage

Land Rover Forum  

Index
67301: To spørgsmål 130" FC og Land Rover i den engelske hær. (02-08-2008 19:43:07)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Havde besøg idag af en kammerat, der kunne fortælle at han kender en der har en sjælden Land Rover lastbil. På spørgsmålet om hvilken, skyndte han sig at sende en sms til sin bekendte, der svarede at det var en 130" Forward fra 1965. Er den specielt ombygget, eller er der nogen der ved om Land Rover har lavet flere af sådanne køretøjer?

For øvrigt mente han at vide at det engelske forsvar ikke længere indkøber Defenders men Gelindewagen, da Defenderne ikke kan klare vægtkravene til moderne pansring og udrustning.
Er det rigtigt? Jeg mener: Den engelske hær uden Land Rovers? Det virker utænkeligt, og så tysk?

Hilsen Niels
Index
67302: sv: To spørgsmål 130" FC og Land Rover i den engelske hær. (02-08-2008 20:13:15) (svar på 67301)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 80.196.7.102)
I 1965 var det Series IIa der trillede ud fra samlebåndet i længderne 88" og 109"

130" modellerne blev først indført da man gik fra Serie III til 90/110/130 mange år senere.

Det må være en kortere FC der er tale om ;o)

Hvad angår pansrede landrovere så er der mange på markedet, der fungerer uden problemer.

Dog har den britiske hær valgt at erstatte en del Land Rovere i kampzoner med den noget større og kraftigere Ridgback der produceres i USA, og som kan transportere 12 personer:
http://www.protectedvehicles.com/images/photos/protected_vehicles_alpha_river2.jpg

De pansrede Land Rovere vejer 4 tons, de amerikanske Ridgback vejer 12 tons.

Historien kan læses et hav af steder, bl.a. her:
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/233644/

Land Rover producerer ikke noget i denne størrelse (desværre er FC af programmet). Jeg har ikke hørt noget om at de ville skrotte alle Land Rovere.

Peter - 3436
http://www.SIIA.dk
Index
67304: sv: sv: To spørgsmål 130" FC og Land Rover i den engelske hær. (02-08-2008 20:36:13) (svar på 67302)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Niels, de eneste Forward Control der standard gået ud fra fabrikken er:

109" FC 1962 - 1966
110" FC A/B 1965 - 1972
101" FC 1972 - ?

Men da fabrikken havde/har en afdeling der hedder Special Vehicles kan der jo være kommet hvad som helst ud af porten.
Plus der er mange bilbyggere der har ommøbleret Land Rovere.
Mvh
Kenneth Poulsen
NB. Region Sydsjælland har på deres hjemmeside en god gennemgang af de forskellige meodelskift.
Index
67309: sv: sv: sv: To spørgsmål 130" FC og Land Rover i den engelske hær. (02-08-2008 21:44:13) (svar på 67304)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej igen

Mht til udfasningen af Land Rovers så er det da klart, at hvis det de har brug for, for at kunne patruljere nogenlunde sikkert, er sådan en Ridgback som denne, ja så har Land Rovers ikke en chance. At den skulle være mere manøvredygtig end en Land Rover virker dog usandsynlig.

Må hellere se om jeg ikke kan snige mig til at se den 130" FC. Kunne godt lyde som hjemmebyg.


Til Peter: Fed hjemmeside. Glæder mig til at læse om hvordan det skride fremad med projektet. :-)

Hilsen Niels
http://www.lysebjerg.dk/Land_Rover.html
Index
67311: sv: sv: sv: sv: To spørgsmål 130" FC og Land Rover i den engelske hær. (02-08-2008 22:06:21) (svar på 67309)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.84)
Med hensyn til militære køretøjer, så får den danske hær 25 Mowag Duro 6x6 pansrede ambulancer. Cummins/Allison drivlinie.
De er ret fede.
Hvis nogen skulle have lyst, så står der et par civile til salg i Schweiz, men produktionen skulle være ophørt...
Index
67310: sv: To spørgsmål 130" FC og Land Rover i den engelske hær. (02-08-2008 21:51:55) (svar på 67301)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.84)
Historien om en 130" FC er delvis korrekt, men det er 129" fra 1950erne. Bilen havde en større sporvidde og der blev bygget fem prototyper. Det kendte FC karros havde bilen ikke, det kom først som prototyp i 1960 efter at Tom Burton i 1957/58 havde set en terrængående lastbil ved en militær matriel demonstration. i 1962 kom 109" FC på markedet og blev i 1966 erstattet af 110" FC, der kunne fås med en 6-cyl 2,6 l Rover motor. Productionen blev indstillet i 1973 efter at ca. 5.500 eksemplarer var rullet af samlebåndet. FC blev også leveret som chassis. Flere opbyggere benyttede FC som basis for brandbiler, minibusser o.a. Falck havde flere FCer i tjeneste som minikranbil. En dobbelkabiner - crewcab - havde LR også på programmet.
I 1968 kom en ny prototype, forløberen for 101, hvis drivlinie var fælles med Range Roveren, men hvilende på bladfjedre. I 1972 blev sløret løftet for 101 FC, der gik i produktion i 1975. Sidste 101 blev bygget i 1978.
Llama-projektet er det sidste af rækken af FC-modeller. Bilen nåede aldrig i produktion og få prototyper findes i private samlinger i UK. Det var en frembygget let lastbil med et modernt førerhus, der på ingen måde mindede om Land Rover overhovedet. Som udgangsbasis valgte LR 110" med V8 og fem-trins-gearkasse.
Som Kenneth skriver, har Land Rover en afdeling for specialkøretøjer, hvorfor det kan være muligt, at der er bygget en FC med længere aksleafstand. Jeg har dog ingen litteratur herom.
Ovenstående oplysninger fra Pfannmüllers 50års jubibog.
Index
67319: sv: sv: To spørgsmål 130" FC og Land Rover i den engelske hær. (03-08-2008 01:14:40) (svar på 67310)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Jeg har da lige et billede af Llama'en
Førerhuset er lavet i komposit plast, desværre havde Land Rover ikke en tilfredsstillende diesel på det tidspunkt, kun den visne 2,5 n/a diesel på 68 HK, og derfor kunne de ikke forhåndsafsætte køretøjet til købere, for at få en produktionen igang, de 10 stk prototyper er alle udstyret med en 3,5L V8 carb. og benzinforbruget væltede alle præsentationer.
Set på Heritage Motor Center i Gaydon - maj 2008.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
67321: sv: sv: sv: To spørgsmål 130" FC og Land Rover i den engelske hær. (03-08-2008 01:27:32) (svar på 67319)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Og så en 110" FC serie IIB
Ja ja jeg ved den har været på før men jeg syntes den er ret nuser.
Dog fuldstændig totalt ubruglig med 62 HK bovlam diesel.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
67322: sv: sv: sv: sv: To spørgsmål 130" FC og Land Rover i den engelske hær. (03-08-2008 09:10:57) (svar på 67321)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.158)
For dem, så er interesseret i mere, følgende link:

http://www.landyonline.co.za/specs/forward_control.htm

Sydafrika modtog den sidste serie af FC i 1972. Mange af disse er fortsat i tjeneste, men har fået en stærkere motor, fortrinsvis Toyota eller Izuzu.

Et britisk LR-blad omtalte en ombyging med en 200 tdi og jeg har en video, der viser en glad FC-ejer.

Med kun 62 hk under kontrolcenteret var der ikke ret meget at stille op: det gik meget gelinde ud ad vejen!
Index
67315: sv: To spørgsmål 130" FC og Land Rover i den engelske hær. (02-08-2008 23:22:23) (svar på 67301)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.113.49)
Briterne køber ikke Mercedeser til deres forsvar.

De har 110" Wolf der er rigget til med WIMK udstyr og panser der har bragt dem for langt op i vægt.
Har vist en 4,2L motor.

Men de har uderover den viste lastbil (Som hedder Mastiff i det britiske system), osse indført et køretøjer der hedder "Jackal" det er den der skal afløse Land Rover i den rolle som WIMK´en har haft.
Plus Panther.

De bruger stadigt Land Rover i GS (Generel Service) og en masse andre roller.
Pinzgaur har overtaget en del af opgaverne osse dem som FC´erne havde førhen.

For mere info se:
http://www.army.mod.uk/equipment/equipment.aspx