tilbage

Land Rover Forum  

Index
6737: Overophedning (16-12-2002 11:47:51)
Lars Tambour (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.150.235)
Pludselig på vej ud af Lyngbymotorvejen kørte temperaturpilen helt i top.
Ind til siden og hjem med Falck. Surt
Jeg har skiftet føleren, men det var ikke det.
Jeg går ud fra, at det er termostaten, men hvordan ved jeg, at det ikke er pumpen? eller kan det være noget andet?
Da tempraturen var i top, var der varme på varmeapperatet, men kølervandet i radiatoren, var ikke ret varmt.

Nogen forslag?
Index
6740: sv: Overophedning (16-12-2002 13:46:11) (svar på 6737)
Claus Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Lars


overophedning er et voldsomt ord..... Var motoren virkelig så varm at du ikke kunne røre topdækslet uden at få vabler, eller var det bare instrumentet der indikerede det ?

Hvis vandet i køleren ikke "var ret varmt" selvom instrumentnålen stod i top, er det højst sansynligt instrumentet der er noget galt med. De har en svaghed for at stelle hvor der ikke burde være stel,
men det kan også være termostaten der har opgivet ånden og nægter at lukke op.

prøv at hive termostaten ud, saml stumperne igen og start op. Smut ind i køkkenet og find stegetermometeret i skuffen. skru kølerdækslet af og prop termometerføleren ned i vandet.
lad maskinen køre til den er driftsvarm og aflæs henholdsvis temperaturmåler og stegetermometer.....de skulle gerne følges ad.

tilbage til køkkenet og find en kasserolle. ned med termostaten og vand så det dækker tilsæt 3-4 æg ( for at bruge energien til noget fornuftigt samtidigt) over ilden med det hele og hold så øje med om termostaten åbner før vandet koger.

nu skulle du have svar på om instrument og termostat er ok eller defekte.

hvis alt er godt så langt er det de lidt mere reparationskrævende muligheder tilbage: toppakning, vandpumpe o.lign.

god arbejdslyst

mvh
claus /1105
Index
6742: sv: Overophedning (16-12-2002 14:32:49) (svar på 6737)
Paul carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.29.207.6)
Hej Lars.
Når du følger Claus' gode anvisning bør du også undersøge selve termometret der sidder i topstykket til højre (Slll). Jeg havde en 21/4 litr. der varmede voldsomt på grund af dårlig stel fra motorblokken. Jeg lavede ny kraftig stelforbindelse uden om starteren. Det løste alle problemer, men jeg fik da både ny termostat, nyt lade relæ og nyt termometer og renset køleren og snavsede fingere(læs en del timer) inden jeg fandt det problem. Dette forum gav som sædvanlig gode råd undervejs.
Index
6745: sv: sv: Overophedning (16-12-2002 15:07:09) (svar på 6742)
Lars Tambour (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.150.235)
Hej Paul

Ja undskyld jeg spørger lidt åndsvagt, men jeg er ikke så god til det der med strøm. Stel hvorfra og hvortil?
Index
6744: sv: Overophedning (16-12-2002 14:57:29) (svar på 6737)
Lars Tambour (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.150.235)
Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke prøvede at rør den.
Men det var sådan, at når den kørte i tomgang, var den ok, men så snart jeg gassede op, steg pilen.
Med hensyn til uret, står der i instruktionsbogen, at hvis der er noget galt med det, vil benzinmåleren også vise forkert...eller hvad?
Index
6750: sv: Overophedning (16-12-2002 22:42:52) (svar på 6737)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.215.86.235)
Hej Lars

jeg har lige løst samme problem på min egen SIII, går udfra din også er af denne udsøgte race.
den stod også fint i tomgang og steg så op i det røde felt, når den fik lidt gas. jeg prøvede termostaten af som beskrevet her, den var OK, skyllede systemet igennem, skiftede voltregulator inde bag instrumenterne (den sætter volten ned til 9V), intet resultat, så prøvede jeg nummeret med stegetermomteret, det viste normal temp. ca. 80 grader. så var der topstykke og vandpumpe tilbage, og så lige det lille ur inde i instrumentbordet!!
Ud med det gamle og ind med et andet fra skuffen, bingo jeg har ikke haft problemet siden. det er svært at teste / reparere på uret, men hvis du har en 12V strømforsyning lige som i fysiklokalet så kan du nok med et skarpt syn se forskel på udslaget. håber du finder fejlen, ses på landevejen.