tilbage

Land Rover Forum  

Index
67340: defender 300tdi lyder metallisk.. (03-08-2008 23:56:20)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.76.51)
Efter at have kørt i en anden defender, synes jeg at kunne høre at min egen 90" 300tdi ('94, med 230K på klokken) lyder en del mere besværet når den skal arbejde lidt.

Motoren yder dog fint og trækker udmærket, men maskinen lyder noget mere metallisk og "tør" i det.

Jeg har kørt en smule i terræn og motoren er derfor blevet mudret til fra tid til anden. Jeg rengør naturligvis bilen bagefter, men mine remme ser måske nok lidt støvede ud.

- kan det mon være noget af forklaringen. - og hvis ja, kan jeg så smøre dem med noget?

Hvis ikke det er årsagen, er der så nogen der har en idé til hvad det kan skyldes?

mvh
Christian
Index
67344: sv: defender 300tdi lyder metallisk.. (04-08-2008 06:39:27) (svar på 67340)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.246.60)
Hej C
Du kan prøve at afmontere remmene, og så starte den kortvarigt, så vil det hurtigt vise sig om det er uden på eller inden i.
Index
67345: sv: defender 300tdi lyder metallisk.. (04-08-2008 07:57:46) (svar på 67340)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.158)
Måske trænger din bil til et grundigt serviceeftersyn og rengøring i maskinrummet. Tjek for løssiddende motordele, skjolde, køler osv.
Olieskift over hele drivlinien,
filterskifte (alle)
tandrem,
nye dyser,
pumpejustering/ optimering
rensning af tanken, hvis det er den originale.
ny turbo ( slidte lyder gerne metallisk )

Hvis/når du har føling på disse punkter, burde den spinde som en Tigermis!
Index
67353: sv: sv: defender 300tdi lyder metallisk.. (04-08-2008 09:46:10) (svar på 67345)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.32.164)
Mange tak for de gode råd..

Jeg tror jeg starter med en grundig rengøring og service i motorrummet..

De øvrige ting.. nye dyser, pumpe- og ventil-justering samt ny turbo, er det store/dyre operationer, eller noget der er til at komme i nærheden af?

- er der evt. noget af det, man kan gøre selv, eller kræver det hele specialviden/værktøj?

mvh
Christian
Index
67376: sv: sv: sv: defender 300tdi lyder metallisk.. (04-08-2008 18:27:31) (svar på 67353)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.86)
Udskiftning af turbo er ret enkelt. Det kræver ikke det helt store håndelag.
Pumpe-, ventil- og dysejustering kræver erfaring og tildels specialværktøj. Men det er vedligeholdelsesudgifter, som giver bonus igen.

Index
67349: sv: defender 300tdi lyder metallisk.. (04-08-2008 08:07:09) (svar på 67340)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.166.130.39)
Hej Christian

Nogen gange gør det underværker med en ventiljustering. Hvornår er de blevet justeret sidst.
Med venlig hilsen
Steen Larsen 0411
Index
67360: sv: sv: defender 300tdi lyder metallisk.. (04-08-2008 11:12:11) (svar på 67349)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
hvor kan man få justeret ventiler til menneskepenge i Københavnsområdet... eller i hvert fald på Sjælland?


Mvh Mikkel
Index
67403: sv: sv: sv: defender 300tdi lyder metallisk.. (05-08-2008 09:24:40) (svar på 67360)
Allan Krautz #7821, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.151.20)
jeg havde et lign. problem. det viste sig at være den not der sidder i tandhjulet der trækker tandremmen der var meget slidt, tandhjulet havde fået et slup på 2mm. inde ved noten, det er altså ret meget ude ved tænderne. så nu er der byttet til nyt.
ny tandrem,tandhjul, strammere og hjul samt nyt frontstykke (tandrems dæksel) lejet var også gået der, nye dyser samt ventil justering. nu spinder den som en mis. selvom den har 350000 på bagen
Index
67408: sv: sv: sv: sv: defender 300tdi lyder metallisk.. (05-08-2008 10:15:00) (svar på 67403)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.32.164)
Hej Allan,

Hvad måtte du give for herligheden?

mvh
Christian
Index
67414: sv: sv: sv: sv: sv: defender 300tdi lyder metallisk.. (05-08-2008 11:39:20) (svar på 67408)
Allan Krautz #7821, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.151.20)
tja jeg har en kammerat der gerne vil skrue engang imellem så han får en skilling eller et par kolde i ny og næ og så hygger vi lidt i værkstedet :-)
ellers er alle stumper købt i england
dyser ca. 1500,-
frontstykke ca. 1500,-
tandrem med hjul osv. ca. 500,-
tandhjul pakdåser og andre småting ca. 500,-
så vel ca omkring 4000,- vil jeg tro