tilbage

Land Rover Forum  

67452: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 20:25:31)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.221.171)
Hej Igen

Min s3 benziner trækker ikke igennem og mangler seriøst acceleration og topfarten er vel ikke mere end 70km/t. Før kunne det sagtens køre 100km/t. Det er mest udtalt i 4. gear.

Jeg har kørt med benzindæksel af uden at det hjalp samt tjekket at speederen kan trædes helt i bund, jvf tidligere råd.

Jeg skal vel derfor til at kigge på benzintilførslen/ benzinfiltre eller hvad?

Er der en der gider pege mig i den rigtige retning og gerne udførligt da jeg ikke er så skrap til det her! (Smiley)

Takker

Med LR hilsner

Mads
67453: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 20:43:44) (svar på 67452)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.0.128)
Hej

Det kan godt være at en justering af tændingen hjælper, jeg kan godt prøver at hjælpe dig


Steen
sIIa 1962 109"

30234177
67454: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 20:47:08) (svar på 67453)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.221.171)
Hej Steen

Genialt! Jeg skal have indkøbt en startpistol (eller hvad den hedder). Er der andet jeg skal have fat i?

Med S3 hilsner

M.
67467: sv: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 21:25:05) (svar på 67454)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.0.128)
jeg har tændings pistol nye plastiner, konsator tændrør evt tændrørskabler(billigst i Biltema)
67468: sv: sv: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 21:29:38) (svar på 67467)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.0.128)
mit indlæg kan misforstås, jeg har kun pistolen du skal have fat i rasten, William´s har det hele, selv om kableren er lidt i overkanten, men selvfølgelig koster det også en del at køre til næstved bare for at hente 5 stk kabler
Steen
67471: sv: sv: sv: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 21:41:52) (svar på 67468)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.221.171)
Hej Steen

Jeg skal selvfølgelig på ferie fra på fredag men gider du at smide mig en mail med de ting jeg skal bruge, så får jeg dem bestilt så de venter når jeg kommer hjem.

Min mail er mads@dahl-larsen.dk

Tusinde tak for din hjælp so far!

Med Østlige hilsner

Mads
67455: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 20:47:29) (svar på 67452)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.200.43)
Har du tjekket din pedals vandring - den kunne have løsnet sig en anelse således at pedalbefæstigelsen glider på akselen. Så synes det at den tager fuld gas - men gør det ikke.
Har du tjekket farven på din udstødsgas i bakspejlet? Min oste ganske forfærdelig med sort røg og det skyldtes at den forbrændte motorolie da stempelringene var slidte og olien kunne komme op i forbrændingskammeret. Følgen var da også ringe kompressation (manglende komp = lavere fartglæde).
det var da to muligheder af mange.
SIIIhilsen
Stefan
67456: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 20:50:31) (svar på 67455)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.221.171)
Hej Stefan

Tjekker pedalen med det samme. Min giver en lille puf af gråligrøg når jeg starter og ellers ikke noget der er værd at snakke om. Ikke noget der har bekymret mig ihvertfald.

Lyder det ikke ok?

Med LR hilsner

Mads
67459: sv: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 20:58:23) (svar på 67456)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.200.43)
Har du tjekket dit oliebadsfilter (mener at en benziner også bruger sådan et). Prøv at køre en lille tur uden filteret monteret - giver det bedre accelleration? - Hvis det gør det så skal du nok rense dets dele.
SIIIdielselhilsen
Stefan - nu med 2.5td motorglæde under hætten
67462: sv: sv: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 21:02:42) (svar på 67459)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.221.171)
Piller jeg bare hele "røret" m oliefiltret ud og kører en tur?

M.
67465: sv: sv: sv: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 21:14:44) (svar på 67462)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.200.43)
Du skal bare koble slangen fra filterhuset og lægge det langs bag om så det ikke kommer i klinch med møllen under kørselen. Det er jo ikke meningen at køre DK rundt på denne måde - en lille tur går an.
Stefan
67466: sv: sv: sv: sv: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 21:18:01) (svar på 67465)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.221.171)
smutter ud og prøver med det samme. TIlbage om 10 min!

Tak for svaret Stefan!

Med LR Hilsner

Mads
67458: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 20:56:59) (svar på 67452)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Hej Mads

Der skal være "hul igennem" både med hensyn til luft og med hensyn til benzin; tændingen skal være i orden: tændspole, ledninger, tændrør, kontaktsæt, kondensator, strømfordelerdæksel, rotor mm. Rens alle filtre: luft og benzin. Check ventilspillerum. Har du checket, at speederen trykker helt i bund ude ved karburatoren? har du checket, at der ikke er skidt i samme? Endelig nævner du koblingen: har den tendens til at glide? (det kan du checke ved at give voldsomt gas, mens bilen kører ved moderat fart i fx tredie gear, hvis motoromdrejningerne går op, uden at bilen bevæger sig hurtigere, så tale vi nok om en snarlig udskiftning af koblingen...

God fornøjelse
(og Steens tilbud bør du tage imod med kyshånd)

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
67461: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 21:00:01) (svar på 67458)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.221.171)
Tusinde tak Jørgen for dine indput og du kan tro jeg tager imod Steen's tilbud med kyshånd. Heldigvis føler jeg ikke at det sidste du nævner er tilfældet men dobbelt tjekkre lige!

Puha

Med LR hilsner

Mads
67469: sv: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 21:30:30) (svar på 67461)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Der går også en slange/rør forbindelse fra karburatoren over til strømfordeleren, den flytter tændingen frem når der er stort vakum i karburatoren, dvs. når speederen trædes ned, hvis den ikke flytter tændingen vil motoren have svært ved at tygge den ekstra benzin, der bla. kommer fra accaelerationspumpen inde i karburatoren.
Vakumslange kan købes alle steder.
Mvh
Kenneth Poulsen
67490: sv: sv: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (06-08-2008 08:59:24) (svar på 67469)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Ha - det oplevede jeg fornylig på min gamle ascona m. karburator.

Den vacuumslange havde en revne, man ikke lige så, og den smule falsk luft, var nok til at motoren helt mistede lysten til at trække.
Motoren kørte fint uden belastning. Men trække bilen igang fra stilstand, det kunne den ikke.

Noget andet:
Jeg har på min gamle S2a med 6cyl motor, stillet tænding, efter bogen, i stilstand, altså uden tændingspistol. Det virkede faktisk udmærket.

Hilsen Jens
67494: sv: sv: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (06-08-2008 09:11:07) (svar på 67469)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hold hold

Er det nu også rigtigt!

Hvornår er der størst vacum, med lukket eller delvis lukket spjæld eller helt åbent spjæld?

Og hvad er det nu lige funktionen er af forskydningen af tændingen ved del-last altså de små spjældvinkler?

Og har denne tændings forskydning over hovedet noget med trækkraften at gøre?

Eller kunne det være noget andet som fx brændstof økonomi?

Bare sådan lige til eftertanke !

Med venlige rover hilsen

Ole
#493


67499: sv: sv: sv: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (06-08-2008 10:22:04) (svar på 67494)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Ole.
Jeg er faktisk ikke 100% sikker på teknikken bag wacuum reguleringen. Men jo, jeg oplever at det har noget med trækkraften at gøre, men også brændstoføkonomien. Det hele blandet sammen.

Men ellers så mener jeg at jo mere spjældet er lukket jo mere undertryk. Men det hænger jo også sammen med motorens aktuelle omdrejnings tal. Idet omdrejningstallet jo er bestemmende for luftens hastighed igennem karburatoren.

Faktisk har jeg oplevet at man kan opnå en anelse bedre trækkraft ved at slippe speederen en smule (ved fuld gas), hvorved spjældet lukker lidt og vacuumet ændrer sig. Andre påstår at et svagt lukket spjæld skaber turbulenser i luften, og dermed en bedre blanding af luft/brændstof, og så er vi ovre i årsagen til at de her turboblade man kan sætte ind i indsugningen, er dukket op. De har være i en tidligere tråd, hvor de blev bedømt som ubrugelige.

For turboblade, tilstoppede luftfiltre, ja selv snorkler, mindsker alle luftgennemstrømningen og dermed mindskes motorens topydelse. Med mindre der opnås en bivirkning der går den anden vej.

Et tilskud af brint, kunne måske vende det regnskab ;)
Eller også så spoleres justeringen af karburatorens dyser/vacuumreguleringen, der jo er optimeret til kun at afbrænde benzin med en vis oktan værdi.

Det er sjovt at eksperimentere, og også at diskutere årsag og virkning af en suboptimering.

Men jeg tror nu stadig at der ligger en velovervejet tankegang bag de værdier for grundindstilling af tænding m.m. som vi finder i bilernes manualer. Det er nok det optimale til vores motorer.

Hilsen Jens
Der vist røg ud i en masse, måske lidt for, filosofiske betragtninger, uden hold i den aktuelle tråd ;)
67500: sv: sv: sv: sv: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (06-08-2008 11:07:42) (svar på 67499)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej jens

Ja du kommer noget omkring og noget af det du har oplevet har noget med årsag og symptomer at gøre det synes jeg skal være i en anden tråd, så lad os holde os til det med vacum og tændings reguleringen.

Det er helt rigtigt at jo mere spjædet er lukket jo mere vacum og jo mere har motoren brug for at få tidligere tænding for at forbrænde godt( = med lille forurening) og økonomisk, hvis man piller vacum slangen af og propper den til så der ikke suges falsk luft ind i karburatoren så vil der sandsynligvis ikke være den store forskel på fra når den er koblet til,ihvert fald at mærke på trækkraften.

Vacumet påvirker membranen i den lille dåse der sidder på siden af strømfordeleren, membranen sidder på en lille stang der har forbindelse ind til den plade som platinerne sidder på.
Når så vacumet påvirker membranen, skubber/trækker denne i stangen, platinerne flyttes og tændingen ændres.

Der er nogle systemer hvor der er forbindelse til begge sider af membranen så det også kan bruges til at stille tændingen tidligere med, men ikke på en LR2,25 eller 2,5 for den sags skyld.Ikke som jeg har set.

Det som folk i almindelighed oplever når vacum slangen bliver utæt, er at motoren går dårligt, men det har intet med tændingen at gøre, men derimod det faktum at med en utæt slange suges der falsk luft ind og blandingen ændres = motor køre skidt.

MHS til tændings indstilling så er fabriks opgivelserne altid grund værdier hvor motoren bare kan og skal kunne køre dermed være ikke sagt at det ikke kan stilles bedre,det kan det faktisk i 99% af motore, jeg har altid stillet tænding efter gehør, altså med udgangspunkt i fabrikkens opgivelser, drejet lidt på fordeleren til der var tidligst mulig tænding uden tændingsbanken og så lidt tilbage igen, så plejer man at have optimal trækkraft.


Med venlige rover hilsner.

Ole
#493

Ps har du lyst så start en anden tråd om det med spjæld mindre eller mere lukket og ændring i trækkraft, så vil jeg da gerne give mit besyv med på det.



67472: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 21:45:56) (svar på 67458)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.221.171)
Hej Stefan og Jørgen

Jeg har nu kørt med slangen koblet fra og det giver ingen forbedring. Synes stadig at det specielt er i 4. gear den er sløv. Fik også testet om der er acceleration i 3. gear som Jørgen nævner og det er der heldigvis!

Det er ved at være for mørkt til at jeg kunne tjekke speederen men umiddelbart virker den til at sidde ok uden slør. Bekræfter selvfølgelig i morgen v. "first light".

Men ellers er det vel bare at starte fra en ende af, suk!

Takker for jeres utrolige hurtige svar!

Med LR Hilsner

Mads

67479: sv: sv: sv: de 30km/t der forsvandt....fortsat (05-08-2008 22:29:33) (svar på 67472)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Hej Mads

- og så glemte jeg lige: hængende bremser - check, om hjulene ruller frit...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup