tilbage

Land Rover Forum  

Index
67635: Softtop og varerumsadskillelse regler (09-08-2008 14:16:39)
Jesper vinding (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.62.132.136)
Hej folkens
Så blev jeg stoppe af en emsig MC betjent som nok ikke har fået noget i langtid, men det er en anden historie.

Men han ville jo ikke høre efter om hvad der stod i Detailforskrifter for Køretøjer 2007 ang varerumsadskillelse på varebil N1 (køre selv i en med softop ex mil)
Så det enten jo et bødeforlæg, som jeg ikke kan ankende.

Efter at har læst div indlæg herinde så står jeg stadigvæk med et par spørgsmål ang dette emne.

1. Er der nogen som har fået en definition om hvad et lukket varerum er?
Jvf. denne (9.01.024 Varebil N1 (2) Varebil N1 med lukket varerum skal være forsynet med adskillelse mellem førerrum og varerum.)

2. er der nogen som har set nogen domme på dette emne??

3. Findes der ellers noget på skrift fra div retsinstanser eller færdselsstyrelsens om dette emne ??

4. Der bliver skrevet en del om åben varevogne som henviser til at ens køretøj er blevet inreg som dette.
Er det noget som skal stå på ens registreringsattest at det er en åben varevogn og ikke kun varevogn under J. art ??

5. Og er det noget man kan få tilføjet så ?? skal der desuden stå noget specielt under "anvendelse" på reg-atteesten ??

6. og skulle der ikke være en advokat som kunne tænke sig at køre en sag om dette i en fælles anliggende for alle os som køre softop på gule plader??
Kunne være dejlig for engang skyld at kunne vise en betjent en doms udskrift hvis man bliver stoppet.

Håber i har mulighed for at hjælpe, det ville jo være dejligt hvis vi kunne komme dette til livs.
Skal også lige oplyse at den altid er gået igennem syn og selv ved skat er den gået igennem uden varerumsadskillelse. Så de har set lyset så nu mangler vi kun politiet.

Hilsen jesper
Index
67637: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (09-08-2008 14:30:58) (svar på 67635)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.134)
Jeg kan godt se dit og andres dileamma og hvis jeg sad i en ansvarlig position i klubbens ledelse, ville jeg nu tage sagen op og i fællesskab føre sagen ved domstol.

Det ville derfor være en god idé, om du sendte en henvendelse til HB og påpeger det almene interesse for klubmedlemmerne i sagen.

Måske har HB samme indgangsvinkel til sagen, som du har.

Du skulle måske oplyse, at klubbens formålsparagraf kan omfatte bistand i en så klar sag...
Index
67638: sv: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (09-08-2008 14:42:49) (svar på 67637)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Ja det kunne udmærket være en sag for klubben, dersom vi også er interesseorganisation. Hvis vi er, så er spørgsmålet om det er hovedbestyrelsens ansvar, eller om der burde oprettes en "juridsk afdeling" eller et juridisk udvalg der kunne tage kampen op mod myndigeheder. For det er jo ikke første gang der hersker uklarheder mht til vores, ofte ombyggede, køretøjer.

Og så skylder vi da lige at få at vide om du er medlem, Jesper? Det er jo ofte noget nemmere at få hjælp af fællesskabet, hvis man er en del af det.

Hilsen Niels
Index
67639: sv: sv: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (09-08-2008 14:53:37) (svar på 67638)
jesper vinding (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.62.132.136)
Hej Niels

Nej ejer ikke en LR med en MB GD fra forsvaret
Men har da deltaget en del gang i jeres arr og har en del venner som er medlem ved jer ( de køre dog ikke i softtop)
desuden har jeg haft den glæde at presse en del af jeres medlemmer rundt til mine egen arr. kan ikke ikke sig hvad da det jo gå i mod reglerne herinde.

Men ser dette som en ret stor fælles sag få samtlige softtop køretøjer i danmark og ved at i har en del flok på ret gode poster rundt omkring ikke sandt :-)

Og efter at ha kikket en del rundt på nette så er det ret småt med direkte meddelser

jesper

Index
67642: sv: sv: sv: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (09-08-2008 16:13:38) (svar på 67639)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej Jesper

Godt ord igen! :-) Du er jo et udmærket eksempel på at man godt kan bidrage til fællesskabet, uden at have et medlemsnummer. Og du har da en pointe, der er mange af os Land Rovere der kunne komme i klemme, hvis der skal være varerumsadskillese på en åben vogn på gule plader. Kører selv rundt lige nu uden tag.

I det hele taget mener jeg at vi meget ofte hører medlemmer der kommer i klemme i systemet, fordi myndihederne ikke rigtig kan placere vores køretøjer, som f.eks manglende tybegodkendelser osv.

Jeg har nævnt det før, men i det daglige virker det som om at Dansk Land-Rover Klub, er det som navnet siger: En klub! Vi har et rigtig godt socialt sammenhold, og der bliver arrangeret utroligt mange rigtig gode arrangementer for alle.
Derimod er det lidt sværere når vi står overfor problemer som det du nævner her, for hvem skal egentlig påtage sig den opgave at gå i clinch med myndighederne? Som klub kan vi jo satse på at der er et juridisk uddannet medlem der i god Land Rover ånd stiller sig til rådighed, ligesom f.eks vores IT-kyndige der stiller sig til rådighed som webmaster.
Vi kunne også udvide vores klub til også at være en interesseorgansation, med en tilknyttet advokat el. lign som kunne yde juridisk bistand, præcis som FDM. Eller vi skulle måske starte et samarbejde med FDM? Så kunne vi i samme stund oprette et PR-udvalg der kunne være med til at ændre på offentlighedens holdning til firehjulstrække og kørsel med disse i terrænet. Jeg ved fra min kone, der er byplanlægger, at for folk som hende er terrænmotorsport lig med motocross og det er meget støjgenerende. Men det er nok noget der altsammen skal forelægges et Landsråd, og så skal det op og stå osv. Rom blev jo ikke bygget på en dag.

I mellemtiden håber jeg at du finder nogen der kan hjælpe dig, måske en Land Rover mand m/K der i sand Land Rover ånd vil hjælpe en 4x4 broder, og derved også støtte sine egne.

Venlig hilsen Niels
Index
67643: sv: sv: sv: sv: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (09-08-2008 16:29:52) (svar på 67642)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Skulle måske lige nævne at der trods alt er flere medlemmer der bla. i friluftrådet taler vore sag, ligesom vores Hovedbestyrelse og andre bla. har brugt en del tid på at komme til rette med forsvaret ang. brug af deres arealer, så det er jo ikke fordi der ikke er nogen der tegner klubben udaftil.

Min pointe var mere at vi måske mangler juridsk bistand, når vi står overfor specifikke sager mod enkelte medlemmmer.

Hilsen Niels
Index
67662: sv: sv: sv: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (09-08-2008 19:25:05) (svar på 67639)
Nicolai Kragsholm #8015, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.197.58.164)
Det er afgørende om den er indregistreret som pick-up eller ej. Defendere med soft-top er kategoriseret som pick-up'er. Disse åbne pick-up'er kræver ingen adskillelse. Jeg er udover DLRK medlem af FDM og har et fint brev fra deres chefjurist liggende i min soft-top. Lommen bagved passagersædet er perfekt! Skulle man nu møde en betjent med ønske om højtlæsning.

Se iøvrigt punkt 9.01.024 i

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap09.pdf

Nicolai
Index
67663: sv: sv: sv: sv: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (09-08-2008 19:36:19) (svar på 67662)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Super - side 9 og 10 er netop printet på hver side af et A4 ark som jeg vil laminere og opbevare i køretøjet ;-)
Index
67700: sv: sv: sv: sv: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (10-08-2008 11:34:04) (svar på 67662)
Jesper Vinding (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.9.84)
Ang indregistrering er det den art´s betegnelses som står på ens reg-attest ??
Og hvis den skal laves om er det så en tur til synshalen.
På min står der kun varebil under art´s betegnelsen.

Ang den skrivelse du snakker om er det så den skrivelse som linket henviser til det, eller er vi heldige at der står nogle flere guldkorn ?? Som vi andre kunne få glæde af. Hjælper jo altid med et par stempler.

Ang fange LR DK så vil jeg da prøve dem altid godt at køre det store skyts i stilling.
Men ja det er pokkers svært at kæmpe på dem vi selv ejer vi vores skat :-)

Men syntes at dette spørgsmål har ligget ret længe og mangler en skrivelse vi kan bruge alle sammen.

Få syntes ikke at jeg kunne finde nogle domme, som beskriver en softtop køretøj.
Index
67745: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (11-08-2008 10:03:22) (svar på 67700)
Søren Ignaz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej

Er den GD ombygget til åben i DK eller findes den originalt ab fabrik som soft top model? Det kunne være en årsag til at kendskabet til åbne LR var større. Bare en ide?
Har du kendskab til hele din bils historik?
Hvad står der på reg. attesten?
Spørg evt. de andre fra G-(strengs) klassen.

Held og lykke
Index
67746: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (11-08-2008 10:30:42) (svar på 67745)
Jesper Vinding (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.62.132.145)
Hej søren

Kørtøjet er typegodkendt som softtop model.
Et gammel forsvars køretøj MB 240 GD og der findes ingen forhøjning bag forsæderne.

Og ja mercedes klassen G ér er ikke en kendt bil da den normalt koster en hel bundegård. kendes dog mest fra forsvaret.

På min reg. attesten står der under art: Varebil og ikek andet.

Og ja ang det spørgsmål om jeg er medlem af klubben så er jeg ikke medlem af LR klubben da jeg køre i MB G (et erhvervsskade)
Men dette skulle ikke betyde noget i denne sammenhæng da vi sådan set alle stå i sammen delema hvad ang softtop køretøjer.

Index
67654: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (09-08-2008 17:23:39) (svar på 67635)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Måske du kunne henvende dig hos Land Rover Danmark. De har jo i årevis solgt fabriksnye Land Rover softtops uden varerums adskillelse, så de må kunne udfærdige en skrivelse der udpeger hvilke paragraffer der gør dette lovligt.

Med sådan en skrivelse i hånden burde det være en smal sag for en advokat at vinde sagen for dig - og for os andre med softtop biler uden varerumsadskilellse.

Men i øvrigt pænt irriterende at du skal spilde din tid på en betjents uvidenhed. Har de dog ikke en sagkyndig de kan rådføre sig med 24x7? Det her er jo spild af borgernes tid og penge.


Index
67657: sv: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (09-08-2008 18:32:47) (svar på 67654)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.213.35)
Kristian, du må lære at affinde dig med embedsfolks himmelråbende uvidenhed. Jo mere uvidende og ubegavede, jo mere stejle og hovne er disse typer.
Jeg har kæmpet utalrige kampe mod sådanne arrogante og bedrevidende ignoranter, men har opdaget, at man som borger bliver den lille, selv om man vinder aldrig så meget ret.
Vinder du i første omgang, taber du alle de følgende.
Duk hellere nakken og find på andre udveje. Kampe mod det store magtapparat, gør dig bare syg.

med sørgelig hilsen
Knud
Index
67705: sv: sv: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (10-08-2008 13:01:22) (svar på 67657)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.201.15)
Sig det er løgn, Knud - op på hesten igen og gi´dem bagtøj
Blink vink og opmuntring herfra :-)
Stefan (som kører SIII med åbent lad med sidefjæle)
Index
67709: sv: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (10-08-2008 14:22:35) (svar på 67654)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Kristian

Det er ikke helt rigtigt det du fremfører. Soft-top modellen har en adskillelse bag forsæderne.
Adskillesen er i højde med ladrummets kanter. Men de har ikke og skal ikke have et gitter bag førersædet som på en hard-top.

Selv det er en sandhed med mindre modifikationer, idet de soft-toppe der er kommet til landet indenfor de seneste årgange, har et lille gitter bag førersædet, men det er ikke et lovkrav.

Hvis der er tale om en GD, var det måske mere relevant at spørge Mercedes, med mindre du mener Land Rover skal bruge tid på at hjælpe en ejer af en GD'er?? :-)

mvh
Ib 0219

mvh
Ib 0219
Index
67701: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (10-08-2008 11:36:25) (svar på 67635)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.35)
Hej Jesper
Du kan tage det helt roligt, den stakkels betjent har bare taget fejl.
Lovgivningen er helt klar på dette område, faktisk så klar at man ikke har fundet det nødvendigt at definere hvad der er forskellen på et lukket og et åbent varerum.
Problemet opstår når man lægger en softtop over det åbne varerum, det får nogle uvidende stakler til at opfatte varerummet som lukket, hvilket det jo pr. definition ikke er, da du jo til hver en tid kan fjerne kluden.
I detailforskrifterne skriver man af gode grunde kun de ting der skal være opfyldt, derfor er det ikke nævnt, at man ikke skal have net i en åben varebil, der står feks. heller ikke noget om, at man ikke er pligtig til at have en klase bananer hængende i varerummet.
Jeg er ret sikker på at du aldrig ser den bøde, og hvis du gør så bare nægt at betale den, det kommmer aldrig så langt som til en retssag.
Venlig hilsen
Hartley 109 STW 1972
Index
67711: sv: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (10-08-2008 15:53:23) (svar på 67701)
Esben Haugland #7643, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.137.37)
Hej Jesper

Jeg tror også, betjenten har lavet en fejl. Men som en del af dette system vil jeg råde dig til ikke blot at undlade at betale bødeforelægget, da det i givet fald - mere eller mindre automatisk - bliver sendt til retten, hvorefter sagen bliver gjort mere langvarig og besværlig, ikke mindst for dig selv.

Den juridiske vurdering i denne type sager foretages ofte først efterfølgende, inden sagen skal for retten. Skriv derfor et kort brev til anklagemyndigheden i den politikreds, som du er blevet sigtet af, med argumentation for, hvorfor børeforelægget er uberettiget. Så vil den blive vurderet én gang til, inden der sker mere.

MLRH

Esben Haugland
Index
67719: sv: sv: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (10-08-2008 18:49:28) (svar på 67711)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.246)
Nu er fakta anderledes end jeg havde opfattet indgangsindlægget, fordi jeg mente, Jesper er medlem af klubben.
Det er han desværre ikke, hvorfor HB selvfølgelig ikke skal tilbyde klubassistance, selvom spørgsmålet absolut kan være relevant for vore egne medlemmer.

Men det skal ikke forhindre os i, at give ham gode råd, selvom han rettelig burde henvende sig til Mercedes Danmark og håbe på, de vil bistå ham.

Men som så ofte i Verdenhistorien, er andre terrænbiler først kommet frem efter at Land Rover har banet vejen for dem. ( Den var møntet på dig, Ib!)

Og lige til Knud: jeg holder nu med Stefan!

Og til Esben:
du har ret et godt stykke hen ad vejen, men en dom er nu rar at have i hånden.Den kunne nemlig lægges ud på websitet og printes ud efter behag.
En bødesag burde ikke tære så meget på nerverne, hvis man ved, at man har loven på sin side.
Det er blot, om man vil aflaste retssystemet eller ej.
Index
67755: sv: sv: sv: sv: Softtop og varerumsadskillelse regler (11-08-2008 13:39:28) (svar på 67719)
Jesper Vinding (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.62.132.145)
Hej folkens

jaaa fik få 5 min siden en sjov opringning
fra færdselspolitiet i Esbjerg ang denne emsige betjent at han hade fået at vide at han skulle underrette mig at han desværre hadet taget fejl ang det med adskillelsen i varerummet.
Og det undskyldte han så få
Så den kom ikke i rette denne gang

Må være ret trals at skulle fortælle en at man hade taget fejl når man står så stejl som han gjorde.

Men vil da sig tak få hjælpen herinde og den velvillige der har været fra jeres sidde af selv om jeg ikke er medlem
I er altid velkomme til at dukke op til de arr. jeg laver

Og nu ved vi jo at færdselspolitiet i Esbjerg også kender detailforskrifterne for køretøjer.