tilbage

Land Rover Forum  

Index
67738: opmærksomheds krævende 90" (11-08-2008 07:38:25)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Hej alle.

Min kære 90" 300 tdi, vil have opmærksomhed.. igen..

symptom:
kommer kørende med ca 30 - 35 km/t og pludseligt kommer der en metallisk skurrende lyd, lidt a la et sæt tandhjul der ryger ud af indgreb og blot skurrer meget svagt. Jeg kobler ud, og trækker ind til siden. Der er intet at, og motoren kører fint. JEg prøver at trille videre og konstaterer, at lyden nu er ændret, i retning af, mere skurrende stiger i takt med farten, så jeg humber hjem (800 m) meget langsomt. de sidste 100 m forsvinder problemet..

Jeg kører så en tur igen for at konstatere hvad der er galt, men nu er lyden væk, og jeg øger langsomt hastigheden til omkring en 60 - 70 km/t, men ingen lyd eller problemer på 10 km strækning til mit værksted.
Jeg vender om og kører hjem, og efter 6km kommer pludseligt der et kraftigt ryk i bilen og den grimme skurrende lyd indtræder, jeg kobler ud og trækker ind til siden og holder stille, men intet at se. Bilen kan sagtens køre videre, dog med den grimme lyd hvis man bevæger sig mere en 5 -10 km/t.

Motor og gearkasser virker umiddelbart uden problemer, og der er ikke slør i kardaner.

Nu er bilen kørt i værksted og nu skal jeg igang.

1:
Jeg har fornyligt skiftet pinion lejer i diffet - men umiddelbart ville diffet eksplodere hvis der knækkede en tand eller faldt ud af indgreb, hvis dette overhovede er muligt?

2: kardan eller kardan kryds?

3:håndbremse detoneret og går i klemme?

4: Transfer gearkasse defekt på en mystisk måde..

Mvh


Stephan

Index
67739: sv: opmærksomheds krævende 90" (11-08-2008 07:46:43) (svar på 67738)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.23.162)
Måske et CV-joint under udvikling?

mvh
Knud
Index
67740: sv: opmærksomheds krævende 90" (11-08-2008 08:03:03) (svar på 67738)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.200.220)
Hej Stephan

Min 110" har lige haft lignende symptomer, altså ”sjove” lyde som periodisk forsvandt og at den ligesom kammede over nogle gange (og det lyder rigtigt grimt).

I mit tilfælde viste sig desværre at være selve front diff'en som var helt færdig og et nyt blev derfor indkøbt hos Ashcroft for ca. 1/3 af hvad jeg kunne finde det for i Danmark.

Mvh,
Henning
Index
67747: sv: opmærksomheds krævende 90" (11-08-2008 10:45:42) (svar på 67738)
Jakob Paulli #5539, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.146.186)
Hej Stephan
Jeg synes at have prøvet noget lignende, dog uden det kraftige ryk i bilen.
På min 110' var det et baghjulsleje der var stået af, så måske du kan være ligeså heldig.

Mvh

Paulli
Index
67748: sv: sv: opmærksomheds krævende 90" (11-08-2008 11:24:56) (svar på 67747)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.208.168.225)
Jeg har efter udskiftningen af lejer i diffet, været ude og køre terræn kørsel en hel dag, uden problemer og kørt ca 200 km på vej i forskellige ture.

Jeg tvivler på et hjul leje, har lige skiftet det ene bagpå, og adskilt alle andre og efterset dem, der er intet slør.

Cv joint kunne jo godt være forklaringen, hvis eksempelvis ringen der holder kuglerne i cv joint er revnet.

Hvis der er fejl på krone eller spids hjulet, i form af et knæk, og tanden går i klemme, så burde diffet vel gå helt i stykker meget hurtigt.


Mvh


Stephan

Index
67750: sv: sv: sv: opmærksomheds krævende 90" (11-08-2008 11:45:40) (svar på 67748)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.200.220)
Hej

Nu er "meget hurtigt" jo et vidt begreb, men det lykkes da mig at køre med det defekte front diff de 2200 km hjem fra Italien, hvor det kammede over en 6 - 7 gange og til tider lød meget usundt...

mvh,
Henning
Index
67756: sv: sv: sv: opmærksomheds krævende 90" (11-08-2008 14:14:01) (svar på 67748)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.208.213)
Citat:
hvis eksempelvis ringen der holder kuglerne i cv joint er revnet
Citat slut.

Noget lignende oplevede jeg forud for at min kvinde destruerede et CVjoint, formentlig alene pga grov behandling :-)

mvh
Knud
Index
67773: sv: sv: sv: sv: opmærksomheds krævende 90" (11-08-2008 19:16:20) (svar på 67756)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.165.176.116)
Hej igen.

Efter at have brugt en dejlig eftermiddag i værkstedet, har jeg nu konstateret følgende..

Mine CV joint er i super top stand..
Mine stikaksler er i super top stand..

Men, boltene som holder Carrier bearing caps, havde ladet en komme løs.. som så havde taget en rundt tur i diffet, hvor den første mærkelige lyd, havde været at den havde snittet kron hjulet, hvor bolten var blevet snittet op på langs. Den anden gang, hvor det store hug kom, gik bolten i klemme, og blev temmeligt bøjet. Disse hændelser medførte åbenbart at det nye store leje til pinion valgte at aflevere 2 -4 ruller og deltage i den skurrende lyd.

Det mystiske er at alt har været lavet som der står i bogen, spændt som beskrevet, og har kørt glimrende en hel dag, hvor det har arbejdet og kørt uden en eneste mislyd.

Burde der ikke være et låseblik på boltene, så de ikke kan gå fri?

Jeg er dog sluppet med en billig rep, blot kommer til at koste et leje.

Jeg lægger et billede ind, så snart kameraet er i nærheden.

mvh

Stephan
Index
67784: sv: sv: sv: sv: sv: opmærksomheds krævende 90" (11-08-2008 20:48:01) (svar på 67773)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.208.213)
Det var dog uhyggeligt, men heldigt at der ikke skete mere!!
Skulle der måske have været lock tite med i spil?

Pas nu på at carrier cap ikke er blevet bukket. Der har været nogle voldsomme kræfter i gang.

mvh
Knud
Index
67787: sv: sv: sv: sv: sv: sv: opmærksomheds krævende 90" (11-08-2008 21:41:02) (svar på 67784)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Jeg så ikke noget i min work shop manual om lock tite, men
det er da klart en mulighed.

Jeg har iøvrigt valgt at sende diffet til min mekanikker, som samler det med de helt rigtige mål i shims osv.. Jeg er jo kun elektrikker... :D og på trods af det var samlet og kørte fint, vil jeg ikke lege kvit eller dobbelt med et differentiale..


Så hvis den er bukket, så forventer jeg at han siger det og skifter den.


Mvh

Stephan
Index
67797: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: opmærksomheds krævende 90" (11-08-2008 23:12:04) (svar på 67787)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.76.51)
Hej Stephan,

Hvad kommer du til at give for af shimme diffet op? Jeg har et bagdif, som lyder af samme skavank, som dit gjorde (slør i kronhjulsleje ell. lign.)

Christian
- der har udskiftet 2" hævning til 1" i håbet om at slippe for at spise et dif i kvartalet.. :-)
Index
67807: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: opmærksomheds krævende 90" (12-08-2008 07:04:50) (svar på 67797)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Diffet bliver afleveret i dag, og så håber jeg at det når at blive færdigt inden fredag, aftalen er at han skulle ordne det når han har tid imellem forskellige biler der skal laves. Så snart jeg har en pris, så hører du fra mig.


Men jeg regner med en 2 - 3 timers løn og en nyt pinion hoved leje, så omkring 1500 -1700 kr...

Mvh

Stephan
Index
67865: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: opmærksomheds krævende 90" (12-08-2008 22:41:06) (svar på 67807)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.93.143.227)
Hej stephan,

Det ville jeg være glad for.
Jeg har efterhånden 2 bagdifferentialer, der trænger til en mindre renovering.. :-)

mvh
Christian