tilbage

Land Rover Forum  

Index
67751: Forsikring ifb. uautoriseret midtersæde, 90" (11-08-2008 11:53:46)
Søren Herold (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.220.9)
Flere forhandlere tilbyder jo installation af midtersæde i den nye Defender 90" - selvom dette ikke er typegodkendt (selvfølgelig "på eget ansvar"). Det kan selvfølgelig give lidt bøvl med myndighederne, men det kunne jeg måske leve med... Jeg er dog mere bekymret over det forsikringsmæssige. Er der nogen der har overblik over om hvordan man ville være dækket i tilfælde af en ulykke?

Skulle jo mene at sikkerheden er lige så god som de gamle autoriserede 3-sæders - men det hjælper bare ikke så meget hvis forsikringen forholder sig til den manglende typegodkendelsen i tilfælde af personskade (7-9-13).

Hvad siger I? Jeg er sikker på at der er installeret mange af de her sæder - men betyder det, at der i realiteten kører en masse fok (nok tit børn) rundt på midtersæder hvor de ikke er forsikringsmæssigt dækket på nogen måde?
Index
67759: sv: Forsikring ifb. uautoriseret midtersæde, 90" (11-08-2008 15:16:41) (svar på 67751)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.246)
Dette spørgsmål kan Forsikringsoplysningen svare på, men rent umiddelbart skal forsikringen dække skaden på midtersædepassageren, idet denne med største sikkerhed ikke forlods undersøger, om midtersædet er lovligt monteret eller ej. Herefter kan forsikringsselskabet måske kræve udgifterne dækket af forsikringstageren. Hvis selskabet skal få medhold i sagsanlægget, skal det også bevises, at forsikringstageren har været klar over, at sædets anbringelse var i strid med typegodkendelsen. Hvem husker det om syv år, når man har købt en brugt MYer med tre sæder ???

Og mens jeg skrev ovenstående indlæg, fandt jeg lige på et navn for den nye Defender: vi bør kalde den for M(e)Yer = Meyer!
Index
67763: sv: sv: Forsikring ifb. uautoriseret midtersæde, 90" (11-08-2008 17:18:36) (svar på 67759)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
erhmmm - bare lige lidt kedelige tanker...

Nu er det jo altså ikke nogen undskyldning at man IKKE er vidende om lovens fulde omfang hvad angår det respektive lovlige antal seler.... Det er fuldt ud op til førerens ansvar at orientere sig om hvad der må monteres i bilen - og dennes alene idet denne hæfter for passagerernes ve og vel i tilfælde af ulykke.... i tvivlstilfælde har man jo handlet i ond tro...

Det er netop derfor mange forsikringsselskaber har tegnet "ekstra-forsikringer" for netop den omtale 3. stol i bilen... Selv samme policer tegnes ikke ret meget mere netop af samme grund - hvem har skylden i tilfælde af skade på midterpassageren - føreren? - bilen? - sædet?...

Ydermere skal køber af nye stole også skrive under på, at de er klar over at "løsningen" ikke er lovlig - og kun anvendes på eget ansvar (husker ikke den eksakte ordlyd - se mere på en LR-forjandlers hjemmeside evt.)

Der har været lavet stole til ældre LR'ere - også via officielle kanaler - og disse er ok! - men til P38'ere, Disco 2, L321 og L322 samt LR2 og LR3... findes der ikke noget lovligt / LR godkendt... så der må løsningen være bil med bagsæde for at opnå de 3 ønskede pladser...

Så Søren - løsninger er der rent fysisk - men ikke forsikringsmæssigt... og personligt forsikringsansvar er dælme dyrt hvis ens "nummer bliver trukket ud"....
Index
67812: sv: sv: sv: Forsikring ifb. uautoriseret midtersæde, 90" (12-08-2008 08:48:55) (svar på 67763)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Alexander

Land Rover har aldrig lavet midtersæder til andet end Defender og Seriebiler, hvor de kunne leveres monteret som standard. Alt andet er "hjemmestrik" og ikke godkendt af Land Rover, ligesom de ikke er leveret af importøren.

På den nye Defender - modelår 2007 er midtersædet forsvundet, da der er EU-krav om 3-punkt sikkerhedssele også på midtersædet. Land Rover ville ikke bekoste udvikling og godkendelse da det er få lande der reelt beder om midtersædet.

mvh
Ib 0219
Index
67818: sv: sv: sv: sv: Forsikring ifb. uautoriseret midtersæde, 90" (12-08-2008 09:58:55) (svar på 67812)
Søren Herold (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.220.9)
OK, tak for jeres svar. Det bekræfter vist egentlig kun mine bange anelser om at det 3. sæde i en Defender MY2007 ikke er en optimal løsning. Hvis man alligevel er ude i at gå på tværs af typegodkendelsen og forsikringen kunne jeg jo ligeså godt købe mig en 110" på gule plader og så selv installere bagsæderne ;-)

Nej, det må blive en ældre Defender med de 3 sæder eller hvide plader hvis der skulle komme et godt bud. Tak for jeres hjælp (igen). Indmeldelse følger straks det lykkes at få indkøbt en LR :-) Tak!
Index
68493: sv: sv: sv: sv: Forsikring ifb. uautoriseret midtersæde, 90" (27-08-2008 08:15:34) (svar på 67812)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 217.60.106.16)
Jeg sad og læste "Vejledning for syn af køretøjer" og kom i tanke om denne tråd, da jeg stødte på nedenstående ordlyd:

10.02.024 Varebil N1
(1) For varebil N1 gælder bestemmelser for fremadvendende siddepladser i personbil
M1.
Dog er hoftesele tilstrækkeligt på
a) midterste forsædeplads(er), hvis passagerens hoved ikke kan komme i kontakt
med forruden som nærmere defineret i bilag II til Rådets direktiv
74/60/EØF

Vil det ikke på dansk sige at hoftesele er godkendt såfremt den er på gule plader (N1)?

Mvh Peter der har LR fra før der var seler.
http://www.siia.dk