67972:
sv: K&N luft filtre (igen igen) (15-08-2008 18:43:06) (svar på
67958)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 83.88.204.120)
Et K&N filter opnår først fuld udnyttelse, hvis også afgangsrør/udstødningssystemet får en større diameter. Derved kan den øgede luftmængde også forlade maskinen igen i stedet for at danne modtryk.
Jeg har ikke kunnet måle nogen nævneværdig forskel i brændstofforbruget, men til gengæld kan jeg se, at forbrændingen er bedre og har en anden lugt. Lugten er noget i retning af de moderne dieselmaskiner med katalysator.
Uden at have belæg på det, så bilder jeg mig ind, at der mere bedre sejtræk med K&N end uden. Men nu har jeg kun 68 hk at lege med, så det er næppe videnskabeligt at føle en forbedring.
Hvis der vitterligt skal gøres noget 'miljøvenligt' for vore gamle maskiner, så burde vi investere i et performance topstykke fra Turner, som skulle give bedre flow. Iflg. deres website, hvor der kan læses kundebreve, så forbedres ydeevnen med 10 til 30 %.
En 2,5 d N/A forurener mere end en Td5, hvorfor det burde være afgiftsfrit, at lægge en Td5 i en ældre bil. Men den slags begriber ingen inde ved SKAT.
En løbende modernisering af drivlinien er faktisk noget af det bedste, man kan gøre for miljøet.
Vedligehold enten udført privat eller gennem et værksted giver også en god nationaløkonomisk gevindst, hvor der mindst spares på valutaudgiften på importen.
Kører du meget hard-core.off-road', kan du til disse lejligheder montere et standard papirfilter for at fange skidtet, men er det kun hygge-terrænkørsel, er det faktisk lige meget.
En snorkel med K&N filter er nok det mest optimale.