tilbage

Land Rover Forum  

Index
67977: info vedr. ramme (16-08-2008 01:44:20)
Lau Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.72.103.130)
Hej allesammen!

Jeg er i færd med at gennemresturere en land rover 109 fra 77.
Jeg skal bl.a. have rammen skiftet.
Jeg har dog umiddelbart nogle spørgsmål til dette, før jeg for alvor går igang.

- Hvad gør man når stelnummeret ikke længere er synligt, fordi det er rustet væk. Har hørt at man skal af med et større beløb for at får stelnummeret hugget i den nye ramme, passer dette?
- Er der nogle der ved hvor stort et beløb man cirka skal regne med at skulle af med, når man sætter ny ramme på- her tænker jeg på afgift!- havde svært ved at finde noget om det på skats hjemmeside!

på forhånd tak!
- Lau Christensen
Index
67978: sv: info vedr. ramme (16-08-2008 03:01:59) (svar på 67977)
Peter Stind Rosendahl #8141, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.154.58)
Hej Lau
Jeg er lidt i samme situation som dig - vil gerne skifte ramme på min 88" fra 1973 - den har næsten flere huller end stål!

Jeg er ret sikker på at andre har andre oplevelser/erfaringer, end det jeg beskriver nedenfor - men her er hvad jeg er nået frem til efter besøg i FIRE synshaller og samtale med SYV synsfolk indenfor de seneste måneder.

- Stelnummeret sidder på forreste højre horn inde bag højre forhjul. Tidligere var det nok at skære "hornet" af med vinkelsliberen og så tage stumpen med i synshallen sammen med bilens papirer. Det gav så en genhugningsattest - altså retten til at overføre stelnummeret til en ny ramme. Synshallen beholdt så hornet og i og med det var skåret af resten af rammen ansås, dette som en acceptabel skrotning af rammen. Alle fire synshaller, jeg har talt med siger at dette IKKE længere er muligt.

- I dag - og det er altså entydigt meldt ud fra de fire synshaller, jeg har talt med, SKAL den eksisterende bil til syn! Har bilen i dag ingen nummerplader skal den til registreringssyn - som man skal betale for som normalt. Det vil altså sige, at bilen skal køre forsvarligt! Nu bliver bilen så kasseret og det skulle nu være muligt at få en genhugningsattest på dette grundlag. Attesten skulle så dog - heldigvis - være gratis! For mig at se er det ret molboagtigt at skulle gøre en bil synsklar for så derefter at skille den ad igen - men det har synsfolknene heldigvis været enige med mig i!! Men for mig har denne praksis i hvert fald betydet en meget kedelig forsinkelse i min renovering.

Når det så er sagt... Jeg har en kammerat der i efteråret kørte sin Range Rover til syn - uden en eneste rustplet på rammen - og fik en genhugninsattest uden han bad om den!

MEN - du har nok et problem når din ramme ikke længere har et tydeligt stelnummer.
Da jeg spurgte hvad der ville ske hvis jeg bare byggede min 88" op på en fin ny galvaniseret ramme - huggede nummeret i rammen - og kørte til syn, fik jeg dette svar: Så kan vi se at du har skiftet ramme uden genhugningsattest, og så skal der betales ny registreringsafgift til SKAT og bilen skal vurderes!!! Dette tyder på at synsmandens computer kan sige om og hvornår der eventuelt er udstedt en genhugningsattest på stelnummeret - er der andre her i DL-RK der kan af-/bekræfte dette?

Den nemme løsning må jo så være at finde en donorbil eller ramme - fjerne det eksisterende stelnummer - hugge det "nye" nummer og så eller bare køre til syn uden at blinke....

Nå ja - til sidst: Mit eget stelnummer sidder i øvrigt på en fin lille plade, der er svejset på rammen med to klatter - og det er bilen tidligere synet med!

Afklaring om regler, faldgruber og praksis på dette område er vi sikkert mange, der gerne vil have!
Index
67981: sv: info vedr. ramme (16-08-2008 09:47:55) (svar på 67977)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.151.237)
Hej Lau,

Da jeg sidste gang kørte min bil til syn kunne synsmanden ikke finde stelnummeret. Han bad mig om, at komme igen(mod betaling) og medbringe dokumentation for at bilen var min(købsaftale e.l.). Han ville så hugge stelnummeret i igen.


Hvad han skulle have for det ved jeg ikke for jeg skiftede rammen i stedet for. Resultatet af dette er, at jeg skal betale registreringsafgift til skat når bilen skal på gaden igen. Efter ændringerne i noget lovgivning( registrerings- og afgiftlovhalløjet) er det ikke længere muligt, at kassere sin gamle ramme og derved slippe med et symbolsk beløb. Jeg skal slippe et sted mellem 8.000 og 12.000 kr i afgift for at bilen(90" fra 1984) ud at køre igen. bittert.

Som jeg læser reglerne er der ikke længere nogen mulighed for at slippe billigere. Der er altid mulighed for fusk, men inden for reglerne er det kun blevet dyrt.

Hilsen Anders
Index
67988: sv: sv: info vedr. ramme (16-08-2008 16:56:57) (svar på 67981)
Lau Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.72.103.130)
mange tak for svarene, det gjorde det da i det mindste lidt nemmere at forstå.

Men vil det sige, at jeg kan skifte rammen uden at få hugget nyt stelnummer i først- og så derefter køre den til syn- for så at skulle betale ny afgift, og derved få nyt stelnummer?


Index
67989: sv: sv: sv: info vedr. ramme (16-08-2008 17:17:20) (svar på 67988)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.233.110)
Ja! Når du skifter rammen bliver det til en helt ny bil, som skal afgiftsberigtiges hos Skat og gennemgå et registreringssyn hos en synsvirksomhed

Hvorledes det så har indflydelse på dine nummerplader ved jeg ikke, da jeg afmeldte mine for 2 år siden :-)

Hilsen Anders
Index
68001: sv: sv: sv: sv: info vedr. ramme (16-08-2008 22:18:55) (svar på 67989)
Lau Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.72.103.130)
Tak for det!