tilbage

Land Rover Forum  

Index
67990: Sporing af 110'er (16-08-2008 17:28:59)
Ken Christensen #7988, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.46.176)
Hej,

Har lige skiftet sporingsstang og styrestang på min 110'er fra 1988, dejlig V8'er (bidrager i stor stil til statskassen).
Nu trænger den til at blive sporet og i den forbindelse vil jeg høre om der er nogen som kan anbefale et godt værksted til den slags?
Jeg bor i Køge området.
Index
67991: sv: Sporing af 110´er (16-08-2008 19:47:59) (svar på 67990)
Henrik Jørgensen #7342, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 85.202.16.81)
Da jeg var i lære, det er godt nok nogle år siden, gjorde vi som beskrevet her, og det kan vel bruges endnu.

1. Løfter hvert hjul fri.
2. Tager en buk eller klods, sætter en skruetrækker på bukken, trykker skruetrækkeren ind, mens du eller en anden drejer hjulet rundt, så den laver en pæn streg hele vejen rundt på dækket. Selvfølgelig på begge forhjul.
3. Sænk bilen ned, skub lidt frem og tilbage, drej på rattet, hop lidt på kofangeren og sørg for hjulene står lige. Det er for at hjulene står i den naturligste stilling som muligt.
4. Så måler du med en tommestok eller målebånd, på de streger du lavede med skruetrækkeren, først bag på dækkene, så højt som muligt, derefter foran på dækkene.
Skal sporingen f.eks. være +2 mm skal hjulene spidse 2 mm dvs. 2 mm mindre foran end bag på dækkene.
Så er der selvfølgelig nogen som vil sige det er ikke så nåjagtigt som med laserstråler og andet moderne udstyr. Det er det selvfølgelig heller ikke. Men 1 mm fra eller til på sporingen slider ikke dine dæk skæve.

mvh Henrik
Index
68127: sv: sv: Sporing af 110´er (19-08-2008 21:52:45) (svar på 67991)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.165.60)
Da en 110`er blandt andet er forhjulstrukket skal forhjulene "skræve" en lille smule; placer bilen på plan grund og sørg for at forhjulene er i neutral stilling, prøv så at flugte siden af forhjulet med baghjulet, her skal man kunne se ca. 1-2 cm. af siden på bagdækket, gælder hhv. begge forhjul.