tilbage

Land Rover Forum  

Index
67958: K&N luft filtre (igen igen) (15-08-2008 14:08:53)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Nu har jeg læst det meste igennen jeg kunne finde på forummet omkring luftfiltre ala K&N. Men jeg syntes ikke rigtigt der er enighed om det er værd at bruge.

Nu sidder jeg som fuldmægtig i en styrelse under miljøministeriet og med en 2,5L N/A diesel fra ´85 vil jeg gerne gøre mit for at få så ren en forbrænding som muligt for at minimere forureningen fra kreaturet der slæber mig rundt når der er lidt længere end jeg kan overskue at cykle. Så her af spørgsmålet.

Hvor stor en forskel gør en K&N filter, dels i retning af renere og mere komplet forbrænding, øget forbrændingstemperatur, brændstoføkonomi og motoreffekt i forhold til det standart filter der sidder i bilen nu? - forureningsniveauet ligget langt inde for det tilladte, men der er altid plads til forbedringer.

I min søgen igennem forummet, stødte jeg også på at K&N filtre ikke nødvendigvist er det bedste for motoren når man kommer væk fra asfaltvejene, da det ikke filtrere lige så meget skift fra, med tilhørende øget slid på motoren. Hvor meget har dette at sige? - Taler vi om noget det primært er af akademisk interresse, eller er det noget som man reelt skal være opmærksom på og sætte et almindeligt papirfilter i, når man triller rundt i sandkassen?
Index
67961: sv: K&N luft filtre (igen igen) (15-08-2008 14:48:23) (svar på 67958)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
He he.
Du kunne jo også slå et slag for at henlede miljøministeriets opmærksomhed på hvad der virkelig sviner.

Justitsmord på firehjulstrækkere? http://fpn.dk/motor/bil/article1078254.ece

Chokrapport: De mest grønne biler er firehjulstrækkere http://fpn.dk/motor/bil/article1078216.ece

Selvfølgelig skal vi ikke svine med miljøet. Men skal vi virkelig tweake vores biler, for at tækkes et miljøministerium.

Øhhh ...
For at komme tilbage i tråden. Så er min holdning, at et K&N filer der slipper mere luft igennem, størrelsen taget i betragtning, også slipper mere snavs igennem.

Hilsen Jens
Index
67964: sv: sv: K&N luft filtre (igen igen) (15-08-2008 15:00:37) (svar på 67961)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Hmm interressant læsning, det kunne være man skulle sende en kopi af den undersøgelse til miljøministeren... Men det er nu ikke helt ukendt i embedsmandskredesene at man skal se på et produkts totale livscyklus. Men derfor kan vi godt tage nogle bevidste valg i en miljømæssig fornuftig retning når der aligevel skal skiftes dele på dytten. Kan det samtidigt resultere i lavere udgifter til brændstof og lidt mere motoreffekt er det en bonus. Men den diskution høre nok til i en sepperart tråd.

Men du skriver at det er din holdning at de også slipper mere snavs igennem. Er det erfaring eller er det tankespin og har det nogen betydning for hvad man skal vælge at sætte i bilen?
Index
67976: sv: sv: sv: K&N luft filtre (igen igen) (15-08-2008 23:58:25) (svar på 67964)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.27.17.116)
Det er tankespin idet de K&N filtrre jeg har set er nogle minimale filtre i forhold til det gængse papirsfiltre.

Udskiftning af topstykker og anden modernisering af bilen ...
Hvor meget er det så lige at det belaster miljøet at kassere et topstykke og så montere et andet???

For kan bilen spare på miljøet alene fordi den er fremstillet på en simpel måde, så kan et ny topstykke sansynligvis ikke tjene sig hjem på "mindre miljøbelastning"

Men det er også tankespin. ;)

Hilsen Jens
Index
67980: sv: sv: sv: sv: K&N luft filtre (igen igen) (16-08-2008 09:39:41) (svar på 67976)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.120)
Jens,

topstykket går i ombytning hos Turner, hvis de ikke har ændret politik på det område.
Index
67962: sv: K&N luft filtre (igen igen) (15-08-2008 14:53:20) (svar på 67958)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.23.96)
Når og hvis du skal refærdiggøre din brug af dette ædle køretøj, skulle du nok nærmere bruge argumenterne omkring Land Rovers lange levetid og dermed miljøskånsomme tilværelse.
For nogen tid siden viste en amerikansk undersøgelse at vore biler er vældig miljørigtige:

http://www.landrover-klub.dk/forum/vis.asp?w=103&i=50789&f=i20060901T20061001&ex=1&s=amerikansk%20undersøgelse&uid=666815597


mvh
Knud, med miljørigtige 109" Bus og RRC 2,4 VM diesel på vej til Birkendegaard og Veteranafdelingens arr.
Index
67968: sv: sv: K&N luft filtre (igen igen) (15-08-2008 15:21:59) (svar på 67962)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.90.0.207)
Jeg har før haft en (Japaner) Diesel,N/A, hvor jeg skiftede til KN filter, og kørt med den en årække. Min egen observationer er; Lavere brændstofs forbrug, & bedre trækkraft,(mærkbart) Bedre luft rensning end med papir-element filter, og KN filteret renses & genbruges! Alt i alt en go' ide. Man er fristet til at konkludere at når en motor bruger mindre brændstof, & yder bedre, så er forureningen også mindre.
Derimod har Serie bil ejere, som kører på olie-bads filter, delte meninger om værdien af KN. Virkninger bliver marginalt. Papir filtre er trods alt bare et lettere og mindre form for filter, som per erfaring filtrerer dårligere, og yder mere "sug modstand" end olie badet.
Index
67969: sv: sv: sv: K&N luft filtre (igen igen) (15-08-2008 16:50:33) (svar på 67968)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.71.161)
Halløjsa.

Jeg har en 110" 1984 med en 2.5d med oliebadsfilteret, jeg havde et KN filter liggende som jeg skruede direkte på indsugningen. Det snorkede for meget efter min smag. Så jeg gik tilbage til oliebadet. Jeg syntes godt nok kareten rykkede en smule bedre, (Hvis man kan tale acceleration i en 2,5 d N/A). Men kunne altså ikke holde det ud. Men det kan være man ikke lægger mærke til det i en serie bil, stort smil. En el-blæser til køleren i stedet for den faste vindmølle, hjælper på kraft og brændstofforbrug.

Mlrh

Mads
Index
67970: sv: sv: sv: sv: K&N luft filtre (igen igen) (15-08-2008 17:26:11) (svar på 67969)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Får lige lige at snakke om noget helt andet, så er det også særdeles økonomisk at skifte sine brede grove monsterdæk ud med et sæt landevejsdæk i standartstørrelse med korrekt dæktryk og så kun bruge de grove til det de er bedst til.
Man mister selvfølgelig totalt blæreværdien, men nu drejede det sig jo lige om økonomi.

Oliebadsfilteret er det mest geniale, der går ikke en støvpartikkel forbi og det er et af de filtre der giver mindst modstand.
Og så kan man føre alle motor/akseludluftningerne op i gennem filteret uden at det hele snasker til.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
67972: sv: K&N luft filtre (igen igen) (15-08-2008 18:43:06) (svar på 67958)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.120)
Et K&N filter opnår først fuld udnyttelse, hvis også afgangsrør/udstødningssystemet får en større diameter. Derved kan den øgede luftmængde også forlade maskinen igen i stedet for at danne modtryk.
Jeg har ikke kunnet måle nogen nævneværdig forskel i brændstofforbruget, men til gengæld kan jeg se, at forbrændingen er bedre og har en anden lugt. Lugten er noget i retning af de moderne dieselmaskiner med katalysator.
Uden at have belæg på det, så bilder jeg mig ind, at der mere bedre sejtræk med K&N end uden. Men nu har jeg kun 68 hk at lege med, så det er næppe videnskabeligt at føle en forbedring.
Hvis der vitterligt skal gøres noget 'miljøvenligt' for vore gamle maskiner, så burde vi investere i et performance topstykke fra Turner, som skulle give bedre flow. Iflg. deres website, hvor der kan læses kundebreve, så forbedres ydeevnen med 10 til 30 %.
En 2,5 d N/A forurener mere end en Td5, hvorfor det burde være afgiftsfrit, at lægge en Td5 i en ældre bil. Men den slags begriber ingen inde ved SKAT.
En løbende modernisering af drivlinien er faktisk noget af det bedste, man kan gøre for miljøet.
Vedligehold enten udført privat eller gennem et værksted giver også en god nationaløkonomisk gevindst, hvor der mindst spares på valutaudgiften på importen.
Kører du meget hard-core.off-road', kan du til disse lejligheder montere et standard papirfilter for at fange skidtet, men er det kun hygge-terrænkørsel, er det faktisk lige meget.
En snorkel med K&N filter er nok det mest optimale.
Index
68042: sv: sv: K&N luft filtre (igen igen) (18-08-2008 11:15:46) (svar på 67972)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Nå så må jeg lige blande mig i diskutionen, jeg havde et originalt olie bad filter som sad på bilen som tidligere havde en 2,25, L diesel der er nu en 2,5L diesel i den jeg havde lidt følelse af at ved kørsel opaf bakke i terræn så kneb det med luften"", efter montage af et filter til en 300 tdi og med IGT filter så er det en helt anden bil at køre i. Bedre træk, ingen eller næsten ingen røg ved kørsel op af bakke med bundgas på motorvej og pakket op. Jeg fornemmer at der en en bedre brændstof økonomi nu idet jeg ikke har kørt så langt i den endnu. Om et oliebad filter er bedre jo det er det, alt luft går igennem olien men omvendt så filtreres luften ok for mig og med de gevinster der er med det nye filter så er jeg glad for at det er kommet på min LIGHTWEIGHT, og forresten tak for en HAMMER GOD DAG i grusgraven ved Ødum.
MVH Jens Eggertsen nu i ren Lightweight