tilbage

Land Rover Forum  

Index
68046: omdrejningstal falder ikke (18-08-2008 11:56:31)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
Jeg har over en længere periode haft et problem med at min 90" med 2,5n/a diesel "hænger i gassen" når man kobler ud falder omdrejningstallet ikke altid som det plejer men bliver istedet oppe. det kan sågar stige hvis den har været nede i omdrejninger og man så kobler ud, er det at motoren stiger i rpm. den løber ikke løbsk men det er stærkt irriterende og folk kigger.

man kan godt provokere den til at gå ned i omdrejninger ved at koble til mens man holder den på bremsen så motoren tvinges ned i rpm, derefter lægger den sig på et normalt niveau.

problemet er ikke rigigt konskekvent med undtagelse af at det som regel altid er der efter længere tidskørsel ved stabilt rpm, som feks. motorvejskørsel.

har prøvet at sætte foden under speederen for at trække kablet beglæns hvis det havde sat sig, men speederen er allerede helt oppe, så det er vel næppe det.

håber der er nogen der har en god ide, for jeg er efter hånden løbet tør for steder at kigge.
Index
68051: sv: omdrejningstal falder ikke (18-08-2008 14:16:45) (svar på 68046)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hmm
Kan det være et luftspjæld der sidder løst på en arm???
Hilsen
Jens B. Pedersen
Der lige nu bare gætter.
Index
68056: sv: sv: omdrejningstal falder ikke (18-08-2008 16:03:40) (svar på 68051)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
luftspjæld???
det er jo en 2.5n/a Diesel så den suger luft direkte igennem et rør, der er såvidt jeg ved ingen spjæld i indsugningen
men det er måske ikke den slags spjæld du mener?
Index
68064: sv: sv: sv: omdrejningstal falder ikke (18-08-2008 18:13:25) (svar på 68056)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Jo det var et evt spjæld i indsugningen.
Der er jo et eller andet, der hænger et sted ;)
Index
68058: sv: omdrejningstal falder ikke (18-08-2008 17:23:36) (svar på 68046)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Check dine speederforbindelser!
Index
68062: sv: sv: omdrejningstal falder ikke (18-08-2008 17:36:14) (svar på 68058)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Det kan også være svingklodserne inde i pumpen der hænger.
Det er dem sørger for at der kommer mere brændstof når man træder på gaspedalen.
Man kan kalde dem accelerationsbrændstofmængderegulatorer - måske.
Der skal kun minimalt med urenheder i pumpen før der er fejlfunktion.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
68067: sv: omdrejningstal falder ikke (18-08-2008 20:03:25) (svar på 68046)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.76)
Fejlen ligger mest sandsynligt i slidte speederforbindelser - som Ole skriver - men på min 2,5 D N/A sidder der også håndgas, som begynder at hænge.
Så kan tilbagetrækket være slidt eller slap. Nu kan jeg ikke lige huske den nøjagtige opbygning, men der bør sidde et kabeltræk ved pumpen og det er derinde, jeg ville lede efter fejlen.
Måske skal der nyt kabeltræk til... det kan være flosset inden i. Så sidder der en tråd, som lige sætter sig fast og giver de beskrevne symptomer.
Hvis motoren ellers reagerer på kommando, hvilket noget tyder på, ligger fejlen nok ikke ind i selve pumpen, da det som Kenneth beskriver, burde give uregelmæssig motorgang.
Index
68069: sv: sv: omdrejningstal falder ikke (18-08-2008 20:24:30) (svar på 68067)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 84.238.89.130)
hmm det ku godt gi mening, motoren accelerer fint og har fin speederrespons.
og min bil har også haft en håndgas men håndtaget gik i stykker for længe siden og er demonteret. så måske de gamle trækarme til den ku hænge. hmm det er et forsøg værd.
Index
68075: sv: omdrejningstal falder ikke (18-08-2008 21:36:51) (svar på 68046)
Mads Winther Hansen #6777, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.116.213.33)
Godaften Jacob,

Min tidligere n/a'er havde en tendens til at gøre det samme, efter at have kontrolleret speederforbindelser o.lign. og fundet dem fejlfri, fik jeg et tip om at det kunne være den lille arm på pumpen der kunne binde lidt i sin bøsning. Med slukket motor kan du massere denne lidt og evt. også smøre med et passende middel. Af og til gentog jeg øvelsen og ellers var der ingen problemer.

God jagt.

Hilsen Mads
Index
68085: sv: sv: omdrejningstal falder ikke (18-08-2008 22:33:50) (svar på 68075)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 84.238.89.130)
bliver man nødt til at tage armen af? kan ikke lige se hvordan man får olien ned langs akslen uden, men det er også lidt mørkt nu ;)
Index
68148: sv: sv: omdrejningstal falder ikke (20-08-2008 13:01:31) (svar på 68075)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
Her i aftes fik bilen igen et af sine anfald, og jeg holdt straks ind til siden og lod motoren køre i sin noget forhøjede tomgang.
jeg åbnede motorhjelmen og prøvede om jeg kunne påvirke omdrejningstallet ved at flå i speederforbindelsen på pumpen, uden resultat, denne sad på sit minimumsstop og kunne ikke komme længere ned, kun OP i omdrejninger. ligeledes drejee jeg på den forreste arm på pumpen uden at dette jorde nogen forskel overhovedet.

Dette får mig til at sige at mine speederforbindelser intet fejler. men at fejlen ligger et sted i pumpen. motoren kan stadig tvinges til at køre normal tomgang, hvis man bruger fodbremsen til at tvinge motoren ned i omdrejninger, men det er jo ligesom ikke optimalt.

kunne godt tænkte mig at høre mere om det mads skriver med smøring/massage af den "lille arm" kan ikke rigtigt se hvordan jeg får olien ind og smøre armens akslen uden at demontere armen....eller hva?

venlig hilsen
den efterhånden lidt frustrerede.
Index
68149: sv: sv: sv: omdrejningstal falder ikke (20-08-2008 13:53:59) (svar på 68148)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Prøv at checke Vogters forslag. Det er en meget alm. fejl på TD motoren, og måske også på din.
Index
68167: sv: sv: sv: sv: omdrejningstal falder ikke (20-08-2008 20:41:15) (svar på 68149)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 84.238.89.130)
nu har min bil jo ikke nogen turbo der kan smide med olie, men nu skal man jo som bekendt aldrig sige aldrig så jeg prøvede først at tage luftfilteret af og køre en tur. luftfilterkassen var helt tør og fri for olie, og problemet var det samme som før.
så prøvede jeg at demontere udluftningsslangen der går fra oliepåfyldningslåget til indsugningen for at se om der sku være så meget blowby at den kørte på dampene, men ak heller ikke det hjalp på problemet.

så det er nok desværre som nogen før har nævnt et problem med regulatoren i pumpen. æv bæv!
Er der nogen der har et fif der, eller ligger inde med en værkstedsmanual til sådan en pumpe. landrovers manual gir ikke megen info om selve pumpens indre.
Index
68170: sv: sv: sv: sv: sv: omdrejningstal falder ikke (20-08-2008 20:57:21) (svar på 68167)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.245.125)
Den kan jo stadig hente olie op langs stemplerne.

Igen: bruger den olie, som Vogteren spørger om?

mvh
Knud
Index
68177: sv: sv: sv: sv: sv: sv: omdrejningstal falder ikke (20-08-2008 21:27:10) (svar på 68170)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 84.238.89.130)
stempler og ringe blev skiftet for et halvt år siden, og det virker nu ikke somom de sku være utætte, den bruger ikke olie udover det den smider ud på asfalten. over 7-8000km har jeg toppet op én gang med 1 liter. den lugter ikke af olie i udstødningen og den ryger heller ikke blåt.
så nej den bruger ikke olie såvidt jeg ved.
Index
68178: sv: sv: sv: sv: sv: omdrejningstal falder ikke (20-08-2008 21:28:21) (svar på 68167)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Jacob du kan ikke selv operere inde i pumpen, det kræver en pumpebænk og specialværtøj.
www.ketner.dk kan det der med pumper, lad dem gøre det og den er som ny.
Hvis det er det!
Prøv evt den lokale dieselelektro, lad dem lytte på dyret og komme med et bud.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
68180: sv: sv: sv: sv: sv: omdrejningstal falder ikke (20-08-2008 21:37:08) (svar på 68167)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.224)
Hvis det skulle være motorolie, skulle der også være blå/hvid udstødningsrøg og et stort olieforbrug. Jacob skriver, det ikke er tilfældet.
Og han har efterset alle led, kabletræk og stænger i forbindelse med speederen.
Kør ind til Ketner i Glostrup (?) og lad dem give et bud.
Index
68093: sv: omdrejningstal falder ikke (19-08-2008 08:00:27) (svar på 68046)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.43.111)
Hvor meget olie bruger den... Det kunne være motorolie den kørte på, prøv at se pille påfyldningsdækslet af og se hvor meget underkompration der er.. Hvis det er motorolie den kører på, Tja så er problemerne af en lidt anden størelse..

Claus
Index
68099: sv: sv: omdrejningstal falder ikke (19-08-2008 15:03:34) (svar på 68093)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
Den har cirka brugt 1-1,5 liter på 7000km og meget af det har den smidt ned på asfalten.
den sveder lidt fra toppakningen ved cylinder 4 (bagerste) man sku nok ha købt en original toppakning istedet for paddocks da jeg skiftede stempler. men at den smider olien udaftil betyder jo ikke nødvendigvis at den kører på det,
jeg kan ikke se eller lugte noget særligt under kørsel der sku angive olieafbrænding ud over det sædvanlige. udstødningen er sort under kraftig acceleration og usynlig ved stabil kørsel.
når motoren har stået natten over og man starter kommer der noget hvid/blåligt røg de første 30 sek. hvilket måske kunne tyde på slidte olietyve/ventilstyr, men denne røgudvikling ses ikke under kørsel.