tilbage

Land Rover Forum  

Index
68211: Olier til One Ten ´85 (21-08-2008 13:45:30)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Da jeg stadig er helt ny hvad angår min landy og jeg er direkte panisk angst for at komme noget forkert på den, så stiller jeg lige et par spørgsmål mere, da læsning i gamle indlæg har bidreget til mere forvirring end afklaring.

Men sagen er den at jeg skal et smut til Sverige snart og inden jeg tager afsted vil jeg gerne lige toppe diverse olier af, for at kompencere for det blien bruger til at pisse sit terratorie af med. Helt specifikt er det jeg har konstateret drypper transfergearkassen og diffrentialerne (resten efterlader ikke mærker på asfalten i løbet af natten). Men jeg er ikke sikker på hvilke olier jeg skal have heldt i dem. Jeg er efterhånden nået frem til at det må være en LT77 gearbox og en 12J motor, men jeg aner ikke hvilken transferbox der sidder i.

Det korte af det lange er:

1) Hvad skal jeg købe til gearboxen?

2) Hvad skal jeg købe til transfergearboxen (kan jeg bruge det samme som til hovedgearboxen)?

3) Hvad skal jeg købe til diffretialerne?

Så vidt jeg har forstået så skal jeg bruge en GL4 85W90R til gearboxen, men da jeg ikke har manualen til bilen og vejledningen uden på forsiden kun dækker nyere modeller er jeg stort i tvivl om det er rigtigt.

Motoren har jeg tænkt mig at toppet af med en 10W40 (stop mig nu, hvis jeg skal bruge noget andet).

-----------

Med famlende One-Ten hilsen
Jacob
Index
68213: sv: Olier til One Ten ´85 (21-08-2008 15:24:40) (svar på 68211)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.224)
Jeg går ud fra, at din OneTen drives af en 2,5 d N/A.

På min OneTen med ovennævnte motor bliver følgende olier brugt:

Motor: 20/50
Gearkasse LT 77: ATF
Transfergearkasse LT 230: ATF
Differentialer/ Svilehouse: 85/90 gearolie

... og måske skulle du bruge lidt tid på, at få utætte pakninger skiftet...

God tur til Sverige!
Index
68214: sv: sv: Olier til One Ten ´85 (21-08-2008 15:31:25) (svar på 68213)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Hov ja, det glemte jeg selvfølgeligt at gøre opmærksom på. Ja det er en 2,5d N/A.

Men hvis jeg går ned til den lokale Biltema/T.Hansen/Bilexperten og beder om ATF gearolie, er jeg så sikker på at få det rigtige? Jeg mener, skal jeg ikke sikre mig den rigtige viskositet af olien?
Index
68215: sv: sv: sv: Olier til One Ten ´85 (21-08-2008 15:42:52) (svar på 68214)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.224)
LT 77 gearbox: ATF M2C 33 F eller G
Samme skal du bruge på servostyringen.
Aksler osv API GL4 eller MIL-L-2105 / SAE viskositet 90 EP eller 80W EP

Alt læst i værkstedshåndbogen...
Index
68217: sv: sv: sv: Olier til One Ten ´85 (21-08-2008 16:26:38) (svar på 68214)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.30.118)
Hvis du napper en ATF Dexron 3 er du ikke helt galt stillet! Det hedder typen uanset fabrikat, og Thansen eller Onkel Høyer m.fl. har det uden tvivl.
De har også gearolien.

Du skulle måske overveje at købe et par tuber med specialsmøremiddel til swirvelhusene. De kan godt berede en en trist overraskelse, idet de som regel er ganske tørlagte. Gearolien løber hastigere ud end den nævnte fedtelse. Købes hos div. reservedelspushere i LR-segmentet.

Hvis du finder komponenter på vognen, som ikke strinter med olie, er det højst sansynligt, fordi der ingen olie findes længere. Det er uhyggeligt at finde en gearkasse uden oliedråber uden på, så er der grund til noget nær panik.

mvh
Knud, der selv havde en stort set tørlagt gearkasse på bussen.
Index
68218: sv: sv: sv: sv: Olier til One Ten ´85 (21-08-2008 16:42:59) (svar på 68217)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Jeg vælger at tro på at fraværet af oliedryp fra hovedgearkassen er fordi den er tæt. Den blev hovedrenoveret i april måned i år og vil ikke håbe den er tør for olie på så kort tid.

Akslernes dryppen er begrænset, mens jeg er lidt bekymret for transfergearboxen. Men jeg har på den anden side ikke noget refferancegrundlag, så alting kan meget vel være i den skønneste orden.

Men lige for at opridse om jeg har forstået det rigtigt:

Hovedgearbox: ATF Dexron 3
Transfergearbox: ATF Dexron 3
Aksler: API GL4

Servostyrring forefindes ikke på vognen.
Index
68222: sv: sv: sv: sv: sv: Olier til One Ten ´85 (21-08-2008 17:47:30) (svar på 68218)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Nej, nej det er forkert, en 230 transferbox skal skam have hypoid 80/90!!!

Venlig hilsen
Jørgen lundrup
Index
68225: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olier til One Ten ´85 (21-08-2008 18:57:02) (svar på 68222)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.224)
Jo jo, Jørgen!

Iflg. workshop manual står der:
' Oils listed on line marked (*) may also be used in LT230 transfer box' ...

Og i den liste, jeg har foreliggende, står der ATF for LT 77 og der er en stjerne....

Min OneTen kører på ATF i begge og der har ikke været problemer med det.

DOG... lidt ret har du:

LT230R og LT230T skal have en 85W/90 gearolie...

Index
68238: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olier til One Ten ´85 (21-08-2008 21:50:13) (svar på 68225)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.167.180)
Og dér røg jeg af vognen igen!

Kan jeg så bruge 85W90 i begge gearkasser?

og det skulle være ATF GL4 i akslerne?

Lige et tillægsspørgsmål. Nu lå jeg lige under vognen her til aften for at forsøge at lokalisere påfyldningshullerne (jeg er ret sikker på jeg har fundet dem alle), men har jeg ret i at det er en 1/2" firkant?
Index
68240: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olier til One Ten ´85 (21-08-2008 21:55:15) (svar på 68238)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.224)
Det er API GL 4 på akslerne...

Gearkasserne er ATF, medmindre du har en LT 230 T eller R.
Index
68246: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olier til One Ten ´85 (21-08-2008 22:25:06) (svar på 68240)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.167.180)
Så fik jeg tømt postkassen og der lå endeligt et eksemplar af Haynes Owners Workshop Manual. Så nu skal jeg bare vide om jeg læser rigtige:

Gearbox: M2c33
Transfer: GL4
Aksler: GL4
Swivel pin house: GL4 (Hvor sidder denne/disse?)
Manual steering box: GL4
Bremse: DOT 4
Kobling: DOT 4

Hvis dette kan bekraftes, så skal jeg ud og shoppe imorgen.

(Undskyld de vedvarende spørgsmål, men jeg er som sagt panisk angst for at helde det forkerte på og derved få det hele til at springe i luften)
Index
68249: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olier til One Ten ´85 (21-08-2008 22:50:29) (svar på 68246)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Hvornår vil du fylde olier på?

Jeg er i Høvelte og rulle mig i mudderet fredag og lørdag, men søndag er jeg hjemme på Bryggen og spuler bil. Du er meget velkommen til at stikke hovedet (og kareten) forbi. Så vil jeg gerne udpege diverse påfyldningssteder + prøve at hjælpe med at udrede hvilke olier der skal hældes hvorhen ;-)

Hvis søndag ikke passer, så kan vi også stikke hovederne sammen en aften i næste uge.

/anders
RR 3.9 EFI, 1991
- og spritny Nilfisk højtryksrenser til 568,- i HN. Anmeldelse følger.....
Index
68252: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olier til One Ten ´85 (21-08-2008 23:05:14) (svar på 68249)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.167.180)
Det kommer lidt an på om den lille pougot 206 asfaltfræser kommer hjem igen inden lørdag (min lillesøster har lånt den for tiden) hvor jeg gerne skulle køre til jylland. Hvis ikke den kommer hjem senest i morgen aften er jeg nød til at køre til jylland i landyen og så skal jeg helst som minimum have kontrolleret niveauet af alle olier og toppet dem af som trænger til det.

Ellers vil jeg gøre det i starten af næste uge.
Index
68256: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olier til One Ten ´85 (22-08-2008 05:40:53) (svar på 68252)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.224)
hmmm, 'hvis du bliver nødt at tage landy ???
Vi andre glæder os faktisk over, at køre i vor Land Rover...
En tur til Jylland er nok ikke så krævende og skulle der ikke være tilstrækkelig med olie på aksler osv, villen allerede være brændt sammen de steder. Top motorolien op og nyd turen til Jylland...
Husk: motorvejsmarchhastighed for din bil er 90 km/h....
Index
68261: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Olier til One Ten ´85 (22-08-2008 10:02:08) (svar på 68256)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Ja det gør jeg også, men 90km/t og 6 timer med høreværn og så er jeg ikke ret meget værd når jeg kommer over til fruen !-). En landy er en sjov bil til mange ting, men som transport fra A til B er det ikke første valget, når jeg nu har mulighed for at bruge en anden bil der køre over det dobbelte på en liter diesel, har aircondition og et støjniveau der ikke ifølge arbejdstilsynet kræver brug af høreværn. Det er ikke et svær valg for mig. Jeg har købt min landy primært for at være en legetøjsbil. Ellers var valget faldet på en rangerover af nyere dato, for komforten i en Ex-MoD kan bedst beskrives som den skrabede udegave af den skrabede udgave. Jeg ville heller ikke vælge at køre til købmanden i en traktor uanset om der står Ferguson på siden af den nok så mange gange. Hver ting til sin tid. Jeg skal nok nå at få mange km ud af min OneTen, men indtil jeg stoler blindt på den og har affundet mig med de lyde den laver, så pakker jeg den (og mig selv for den sagsskyld) lidt ind i vat. Så det er skam ikke fordi jeg ikke nyder at køre landy, det er bare ikke så praktisk når der nu er motorvej hele vejen og jeg har et alternativ der er bygget til at køre under de forhold.