tilbage

Land Rover Forum  

Index
68630: Rustbeskyttelse af RRC chassisramme (29-08-2008 16:48:39)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej derude

Jeg har søgt på Forum om gode råd til rustbeskyttelse af RRC chassisramme, men de fleste indlæg handler om udvendig beskyttelse. På den front er jeg dækket godt ind med sandblæsning, metalisering, epoxygrundmaling og slutlakering af min ramme, men hvad med hulrummene? En kort snak med en Dinitrol-forhandler gjorde mig endnu mere forvirret, for han afslog nærmest, at det kunne svare sig, hvis bilen køres i terræn. Så jeg tilspørger jer derfor:

- hvordan rengør man chassisrammen indvendigt for rust, jord og snavs?
- skal man bore flere huller for at kunne sprøjte rustbeskyttelse ind i alle hulrum?
- hvad skal man sprøjte ind?
- hvor ofte skal man vedligeholde rustbeskyttelsen?
- skal man proppe hullerne til efter behandling med rustbeskyttelse?
- hvad med rengøring efter terrænkørsel?

Mvh
Mikael
Index
68632: sv: Rustbeskyttelse af RRC chassisramme (29-08-2008 17:42:31) (svar på 68630)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.108)
At rengøre rammen indvendig er meget besværlig, ja nærmest umulig.
Prop hullerne til og fyld rammen op med linolie eller mercasol og håb på det bedste...
Index
68633: sv: Rustbeskyttelse af RRC chassisramme (29-08-2008 17:44:34) (svar på 68630)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.139.146)
Hej Mikael

Jeg Har selv en RRC fra 83 som jeg har lavet istand,så jeg ved hvor rusten trives. I rammen er det især fra baghjulene og bagud de ruster. I karrossen er det inderskærmene, panelerne og bagklapperne. Jeg har købt Dinitrol i Harald Nyborg både den tynde og den tykke som bruges som slidlag feks i hjulkasserne og en sprøjtepistol + en slange til sprøjtepistolen. Start med at vaske undervognen med en højtryksrenser, lad bilen tørre i nogle dage. Derefter skal du gå undervognen efter med en trykluft pistol og en spartel, så du får alt det løse af. blæs også luft ind i rammen. klods bilen op og tage hjulene af, og dæk bremserne af med plastik.sprøjt så alle hulrum plus dem i rammen ind i den tynde Dinitrol, og bagefter karrosseriet og rammen ind. Lad bilen "tørre" til næste dag. Bland den tykke og den tynde Dinitrol sammen så den bliver tynd nok til at få ud af sprøjten og sprøjt den på rammen udvendig og på slidfladerne på karrossen. gør det minimun en gang årlig, oftere hvis du køre meget terræn
god arbejdslyst

Mvh Anders
Index
68647: sv: sv: Rustbeskyttelse af RRC chassisramme (29-08-2008 19:40:58) (svar på 68633)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.25.60)
Rammer og hulrum, skal først blæses fri for løst materiale. Bor evt. nogle gode store huller, hvor div. effekter kan rasle ud gennem. Samtidig med at man blæser på livet løs, slår man ivrigt med en hammer på rammen, for at få rustflager og mudder til at løsne sig og blive blæst med ud.
Herefter kan man dænge de lukkede områder til med supertynde rustbeskyttelsesolier, via sonder, hvor igennem man blæser væsken ind.
Fylder man ophærdende væsker ind, har man forspildt sine chancer for at holde hulrummene fri for rust.

Efterfølgende må man påregne en del rengøring af værksted og person.

mvh
Knud