tilbage

Land Rover Forum  

Index
68774: låseproblemer på Disco I (01-09-2008 14:27:27)
Martin Lentz #8094, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.228.38.205)
Hej forum

Låsen i bagsmækken på min Disco I er begyndt at drille. Når døren er låst op og man tager i håndtaget (enten på yder- eller på indersiden af døren) for at åbne døren, falder låse-grebet ned så man ikke kan åbne døren. Hvis man fysisk holder låse-grebet oppe på indersiden kan man godt åbne døren.

Jeg troede først at det var en defekt centrallås aktuator, men det har ikke hjulpet at skifte denne. Når man hiver op og ned i låse-grebet på døren synes jeg også at det virker ret "slasket", dvs. man får ikke den "klik-følelse" der er i de andre døres låse.

Er der nogen der har prøvet noget lignende?
Index
68843: sv: låseproblemer på Disco I (02-09-2008 09:40:42) (svar på 68774)
Martin Lentz #8094, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.228.38.205)
En mere international søgning på Google gav mig selv svaret:
http://www.landyzone.co.uk/lz/f8/discovery-tailgate-lock-problem-50859.html

Det er åbenbart et ret almindeligt problem ude i verden.

/Martin
Index
68881: sv: låseproblemer på Disco I (02-09-2008 16:46:58) (svar på 68774)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.237.32.178)
Ja. Jeg kender det tydeligt. Du skal vippe Land Rover mærket i håndtaget ud (pas på plastic låsene. Af erfaring ved jeg at et nyt koster ca. 250 kr...). Herefter er der åbent ind til den ydre del af håndtaget. Smør grundigt med et lettere rustløsnende smøremiddel (WD-40, TEC-2000, KEMA Rustløsner, Caramba eller lignende). Gør det jævnligt over nogle dage, hvor du åbner og lukker døren mange gange, og problemet er løst. Husk dog at holde døren velsmurt specielt udvendigt i fremtiden.
PS: Det kan også være at din låsemekanisme trænger til olie. Pil inderbeklædningen af din bagdør (jeg plejer at bruge et karosseri-/elektrikermejsel til at vippe plastic clipsene ud) og smør godt indvendigt. Jeg har sejlet min til i tynd olie, og skal gøre det hver gang bilen har været til undervognsbehandling, da de kommer til at sprøjte låsen også. Når jeg så sætter beklædningen på igen, smører jeg plastic clipsene med silicone så de er nemmere at skille ad næste gang.
Det hele er ordnet på 10 minutter når man har gjort det første gang. Ring evt. hvis du er i tvivl. Mit nummer står i Oasen under Midtjylland.