tilbage

Land Rover Forum  

Index
69007: uprecist styretøj på 110 (04-09-2008 15:25:53)
Edwin Koolen #7336, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.204.19)
jeg har nu været igang med min ny indkøbt køretøj (110TD fra 87) og har prøvet at finde årsagen af et uprecist styretøj. Der er frispil i midten og når jeg så drejer på rattet så kommer styrbevægelsen meget hurtig som giver et uprecist og zigzag kørestil. Ubehaglig fordi man få fornemmelse at man ikke har kontrol over bilen.
Jeg har skiftet dæk (fra 265/85 til 235/85) og skiftet bærelæejer som var slidt i højre forhjul. Det har hjulpet en del men hvad nu???
Styrebolter er også skiftet, så hvor kommer dette slog fra.
Skal der strammes et eller anden stedde eller er det servostyring som er synderen.

Gode råd er velkom, så jeg kan komme til at nyde kørselen noget mere.

Edwin
Index
69008: sv: uprecist styretøj på 110 (04-09-2008 15:50:12) (svar på 69007)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.20.145)
Har du fået sporet forhjulene?
En voldsom toe-out/toe-in kan meget vel give dette fænomen.

Og alle kugler og led kører frit og ubesværet?
Hvis noget er lagt for hårdt sammen, eller rustet sammen kan det også give denne oplevelse af trist tilsnit.

Er kardanleddene på ratakslen sunde og gode og ikke sat i spænd?

mvh
Knud
Index
69009: sv: sv: uprecist styretøj på 110 (04-09-2008 15:59:01) (svar på 69008)
edwin koolen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.204.19)
tak for svarene, sporing har de tjekket på værksted og det var ok. Resten må jeg prøve at kigge på

edwin
Index
69011: sv: sv: sv: uprecist styretøj på 110 (04-09-2008 16:59:42) (svar på 69009)
Peder Kjer Jessen #7519, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.122.101)
har haft samme problem det var kadanledende i styrtøjet,en lille rep til få penge tog ca 1 time for mig. og tillykke med vognen.
110 hilsen peder
Index
69013: sv: uprecist styretøj på 110 (04-09-2008 17:10:28) (svar på 69007)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Edwin.

Prøv at tjekke din pitman-arm på styrehuset. Min var ved at falde halvt af engang, og det gav de samme symptomer.

Hilsen Jens - forkølet og med influenza. Heldigvis kan jeg sidde i stuen og kigge ned på mit kæreste eje...
Index
69048: sv: sv: uprecist styretøj på 110 (05-09-2008 09:16:00) (svar på 69013)
Edwin Koolen #7336, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.204.19)
så har jeg været tilbage til værkstedet som har udføret reparationen, men de har tjekket kadan led og det går fint.
de siger at de ikke vil spænde styretøjet mere til at fjerne slog i rattet, da det så vil bliver for svært at styre bilen.

edwin (må siger ikke med mekanisk kendskab til bilen)
Index
69051: sv: sv: sv: uprecist styretøj på 110 (05-09-2008 09:25:44) (svar på 69048)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 77.241.142.156)
Hold fast i at din bil skal være til at styre uden at det skal foregå i zig-zag kurs.
Den skal være helt uproblematisk at køre afslappet i, og er den ikke det, er der noget galt!

mvh
Knud
Index
69053: sv: sv: sv: uprecist styretøj på 110 (05-09-2008 10:42:38) (svar på 69048)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Det burde jo ikke være nødvendigt at pege på, når der nu har været et værksted ind over, men er der absolut nul slør i forhjulene? Du skulle nok lige checke det selv...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
69057: sv: sv: sv: sv: uprecist styretøj på 110 (05-09-2008 12:56:44) (svar på 69053)
edwin koolen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.204.19)
så vidt jeg kan se og mærke er der ingen slør.
Jeg tænkt mig om en af jer erfarene LR kører vil give mig en vudering, hvis jeg kigger forbi med bilen.
Regner med at komme d. 20 september til stumpedagen på Fyn men ind jeg skal betale en regning som ikke har afhjulpet problemet kunne jeg godt tænke lidt vudering af problemet

edwin
Index
69061: sv: uprecist styretøj på 110 (05-09-2008 16:47:23) (svar på 69007)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Da du har skiftet et leje i drejekuglerne har du nok spændt det for hårdt til. Der skal måske nogle flere shims i?
Det der med at spænde og så måle med en fjedervægt, uden pakning, er nok ikke blevet gjort?
Måske skulle du også checke bøsne i den anden side?