69028:
sv: sv: sv: sv: sv: olietyve (04-09-2008 21:17:45) (svar på
69023)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 212.27.20.145)
Det vil nok være lidt lettere at lave en trykluftstuds af et gammelt gløderør eller dyse og så sætte trykluft på, eller af et tændrør når det handler om en benziner.
Med trykluft er det ligegyldigt, hvor stemplet befinder sig, sålænge trykluften ikke forsvinder!!!!
Med knald på cylinderen, kan man tage en stump ½" rør og med en hammer klaske til toppen af ventillåsen, således at man løsner låsene, som almindeligvis er groet godt fast.
Når det ikke længere pifter, når man klapper til ventilen, er låsene løsnede.
Tager men med en vinkelsliber og skærer en betydelig slids i dette ½" rør, kan man pille låsene ud med en magnet, medens man med god kropsvægt trykker ventilfjederen sammen og frigør låsehalvdelene. Fjedrene er så slappe, at en lille ka'l/barn på bare 70-80 kg kan trykke disse sammen, med den ene hånd og pille stumper ud med den anden! :-)
Her efter er det bare at pille fjederen af, pille den gamle olietyv ud og montere den nye.
Man monterer fjederen igen ved at sætte låsen på toppen af fjeder og ventilstamme og sætte låsehalvdelene i låsen og med tommeltotten få disse til at gribe i ventilstammen.
Så presser man med sit slidsede rør fjederen ned og pirker låsene helt på plads og slipper opstillingen. (Pas på kleptomanpølserne!)
Har man et til formålet beregnet Rohtenberger værktøj, er det en skid og en begmand, men det produceres ikke længere, desværre.
Det er en ubetinget klar fordel at vide hvordan man gør øvelsen med topstykket i fri dressur, inden man kaster sig ud i dette stunt, men det lyder vanskeligere end det i virkeligheden er.
Håber på at beskrivelsen er nogenlunde forståelig.
Kvajer man sig og en ventil falder ned, hedder det topstykke af osv.
Den med snoren vil jeg da skrive mig bag øret, hvis jeg en dag står ude i vildmarken, og får behov for eller ubetvingelig trang til at skifte olietyve. Det kan jo komme over en! :-)
mvh
Knud