tilbage

Land Rover Forum  

Index
69345: Differentiale og forspænding af spidshjul. (10-09-2008 22:42:11)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.120.14)
Forord:
Jeg er igang med at renovere fordiffet på min Defender 90"
I min Defender manual er diffet ikke beskrevet så jeg kigger i en fra en RR. Ifølge den skal man forspænde spidshjulslejerne så spidshjulsakslen uden differentiale og kronhjul, kan drejes rundt ved 3NM.

Når jeg gør det går akslen noget stramt. Det er lidt svært at forklare med skrivende ord, men det føles lidt som man kan mærke rullerne i lejerne ruller rundt. Det er i hvertfald ikke en glidende bevægelse som rullelejer plejer at have.

Spørgsmål.
Kan nogen fortælle hvor meget lejerne giver sig, og om det jeg oplever måske er helt normalt. Måske bare lejerne skal have lov til at sætte sig?

Det skal siges at det er nye originale lejer, de er presset ud og i med presse værktøj, og ellers er alle gængse retningslinjer fulgt (tror jeg i hvertfald).

Venlig hilsen
Mads
-som venter en dag med at samle tingene indtil eksperterne har talt...
Index
69368: sv: Differentiale og forspænding af spidshjul. (11-09-2008 12:31:43) (svar på 69345)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hej Mads
De shims der sidder på spidshjulsakslen mellem lejerne skal jo passe til de nye lejer, dvs du kan næppe bruge de gamle, har du tænkt på det? For det lyder som om det er problemet.
Index
69372: sv: sv: Differentiale og forspænding af spidshjul. (11-09-2008 14:11:51) (svar på 69368)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.242.2.27)
Hej Søren.
Ja jeg har overvejet om det er shims'ne der er for store/små, men efter som det er originale nye lejer burde der ikke være forskel. Uanset hvor mange eller hvor få shims der er i diffet måler jeg på drejningsmomentet på akslen og med de originale shims måler jeg ca. 3 Nm. som der står i manualen. Hvis jeg skifter shims ud med mindre går akslen lettere men så måler jeg langt fra 3 Nm.

Venlig hilse Mads.
Index
69373: sv: sv: sv: Differentiale og forspænding af spidshjul. (11-09-2008 14:37:56) (svar på 69372)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Det er ikke givet at shims'ne er ens selvom det er originale lejer, de diff'er jeg har haft splittet ad har ikke haft de samme. Dette er fordi man umuligt kan lave koniske rullelejer ens. Jeg er MC-mekaniker og koniske rullelejer er ofte brugt på de tohjulede, men jeg har endnu ikke set én eneste hvor man ikke kunne justere eller shims'e lejerne. Men du skriver at hvis du bruger de org. shims så kræver det kun de foreskrevne 3NM at trække den rundt? Men du kan mærke den går i "hak"?
Index
69378: sv: sv: sv: sv: Differentiale og forspænding af spidshjul. (11-09-2008 15:21:43) (svar på 69373)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Hvad bruger du til at spænde med...? Moment nøgle eller et "kaffemølle" hjul eller hvad det nu er det hedder?

Mvh

Stephan
Index
69386: sv: sv: sv: sv: sv: Differentiale og forspænding af spidshjul. (11-09-2008 18:18:44) (svar på 69378)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.213.120.14)
Hej Stephan.
Du har ret i at lejerne kan spændes op med forskellige sims. Jeg har brugt de sims der sad i diffet og med dem passer det med at der skal ca. 3 Nm til at dreje spidshjulsakslen rundt som efter manualen. Derved er den træg og drejer rundt i bløde hak.
Hvad angår "momentnøglen" er den meget hjemmelavet. Ved at tage en T-nøgle med 24mm top og derpå tape et kosteskaft i midsten udligner siderne hinanden. 3Nm er det samme som 305,9g. ved at hænge et lod på 50cm afstand fra center må det efter kraft*arm princippet blive 610 g. Det er ikke noget kønt syn men det virker og det er meget bedre end en kliknøgle eller lignende.

Jeg håber det er svar nok.

Hilsen Mads.
Index
69396: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Differentiale og forspænding af spidshjul. (11-09-2008 20:52:31) (svar på 69386)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.139.146)
Hej Mads Du kan bruge de gamle shim's hvis de ikke er beskadedet.
Du skal spænde flangebolten med 11,7 kg mens du sikkere at spishjulet kan drejes. Derefter tager du en længde tynd snor og binder den i et af hullerne i flangen. Rul snoren om flangen, og bind en lykke i den anden ende af snoren. hvor i du trækker med en fiskevægt så spidshjulet drejer.
vægten skal måle meller 2,7 kg - 11,3kg når start modstanden er overstået.Vægten kan du købe i et byggemarket.

Hilsen

Anders
Index
82510: sv: Differentiale og forspænding af spidshjul. (01-06-2009 21:53:36) (svar på 69345)
Mogens Andersen #7731, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.157.143)
hej.jeg er selv på vej til at renoverer mit diff.ville lige høre hvordan dit kørte. samt hvad du havde brugt til at måle højde på spidshjul.
Mvh mulle