tilbage

Land Rover Forum  

Index
6939: Et måske åndsvagt spørgsmål om HÅNDSVING (07-01-2003 18:33:43)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)
Måske et åndsvagt spørgsmål. Hvordan bruges håndsvinget korrekt på min serieIII 2,25d? Nok ved jeg at den skal stikkes ind foran og så skal der drejes, men findes der ikke en og anden ventilløfteanordning som på så meget andet motorværk eller er der nogen der kender fremgangsmåden? - for håndsvinget kan da ikke udelukkende være til for at tørne motoren medens man roder med den- vel.Hjælp en nysgerrig pilfinger.

LR hilsen Stefan
Index
6943: sv: Et måske åndsvagt spørgsmål om HÅNDSVING (08-01-2003 09:07:33) (svar på 6939)
Claus Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Stefan

Åndsvagt ?? næh..... Det er kun åndsvagt at spørge om noget man ved i forvejen.
Det rigtige navn på den bøjede jernpind er "startsving".
Oftest et det bare i vejen et sted bag sæderne eller skramlende rundt i bagkassen, men på en kold vintermorgen kan det være guld værd når startrælæet bare klikker når man aktiverer tændingen.
En LR benzin motor lader sig faktisk starte ved at man tørner motoren et par gange med startsvinget.
Det er straks værre hvis der ikke er strøm på dieselbilen. Uden forvarmning er det næsten umuligt at trække liv i dyret uanset hvor ivrigt man drejer svinget.
P.S. Pas på håndleddet når motoren tager fat. Svinget har en tendens til at slå tilbage.
Der er desværre ingen nem genvej med ventilløfteordning for at mindske modstanden...Det er jo, trods alt, ikke en Hundested motor der er monteret i din bil ;-). Til gengæld kan svinget bruges når man stiller ventiler.
men det er en helt anden historie.

mlrh
Claus/1105
Index
6951: sv: sv: Et måske åndsvagt spørgsmål om HÅNDSVING (08-01-2003 17:21:45) (svar på 6943)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.194.101)

Hej Claus
Tak for svaret. Hmmm-så bliver jeg nok nødt til at gå til styrketræning alligevel og hvis det ikke hjælper så kan den da bruges som grillspyd i en håndevending !!.
Hilsen Stefan
Index
6960: sv: sv: sv: Et måske åndsvagt spørgsmål om HÅNDSVING (09-01-2003 08:16:32) (svar på 6951)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.234.5)
Et vigtigt tips vedr. betjeningen

Det med det hårde arbejde når den skal trækkes rundt er desværre uundgåeligt men hvis du holder tommelfingeren på samme side af håndtaget som de øvrige fingre og trækker rundt på denne måde så sker der knap så meget hvis motoren "sparker lidt" når den starter - griber du, som man ellers normalt gør, med tommelfingeren modstillet de øvrige fingre kan det hurtigt koste en brækket tommelfinger eller håndrod.

Hilsen "en der slap billigt" - med en øm hånd.
Index
7061: sv: sv: sv: Et måske åndsvagt spørgsmål om HÅNDSVING (14-01-2003 23:33:25) (svar på 6951)
Jacob D. Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.251.2)
Da jeg har yderst omfattende erfaringer med at starte snart sagt hvad som helst med håndsving, kan jeg godt spare dig for en del sved og møje.

Dieselmotorer uden ventilløftere, lader sig kun (hånd)starte med en såkaldt inertistarter - slut, ende, punktum.

En inertistarter er et meget sjældent (og stort) stykke mekanik, som kun findes på meget gamle industri og flymotorer.

Det fungerer ved at man via en gearkasse bringer et meget tungt (100 kg til en 30 liter motor) svinghjul til at snurre med 10-15.000 omdr./min, hvorefter det kobles til motoren med et almindeligt starterdrev. Og ja, det giver varmen!

som et kuriosum kan jeg fortælle at det er rimeligt nemt at starte gasturbiner (jetmotorer) med håndkraft

Og du har helt ret, startsvinget er ret godt at grille med.

mvh
Jacob D. Madsen