tilbage

Land Rover Forum  

Index
6944: Snekæder (08-01-2003 09:50:33)
Jan Isaksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.169.178)
Hej
ER der nogen der ved om man skal have snekæder med når man kører til norge i en Land Rover 109 sIII.
Da jeg som sædvanlig er i god tid (skal sejle fra hirtshals fredag morgen )
ville jeg være glad for hurtig svar.

Hilsen Jan Bager Isaksen
Index
6945: sv: Snekæder (08-01-2003 11:31:41) (svar på 6944)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej Jan,

Følgende tekst er fundet på FDM's hjemmeside, og skulle give dig svaret:

"I Norge er det påbudt, at bilen er rustet til kørsel i vintervejr. Det betyder, at bilen skal have monteret dæk, som giver et tilstrækkeligt vejgreb. Det kan for eksempel være vinterdæk, som skal have en mønsterdybde på 3 mm, eller pigdæk. Politiet kan skønne, at bilen ikke har et tilstrækkeligt godt vejgreb og afkræve bilisten en bøde. Vejer bilen mere end 3.500 kg, skal den have et sæt snekæder med i bagagerummet. Alle har dog pligt til at bruge snekæder, hvis vejret kræver det, og derfor anbefaler FDM, at alle har snekæder med i bilen."

God tur!

Mvh
Ib - 3662
Index
6947: sv: Snekæder (08-01-2003 11:49:37) (svar på 6944)
Casper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 129.142.27.219)
Jeg er lige hjemvendt fra tur i Norge i min SIIa'er. Jeg havde snekæder med, men fik aldrig sat dem på. Jeg har fået fortalt at der intet krav er om snekæder, udover at hvis man sidder fast og kunne have undgået det med snekæder, så får man en bøde. Men hvis din LR har nogenlunde dæk på og du ikke ligefrem skal køre offroad i fjeldene, så kan man sagtens undvære, og husk for guds skyld at lade være med at trykke den gule "gearstang" ned når du kører almindeligt på de sneklædte landeveje.
Og husk at få forbremserne perkekt justeret inden, da det ellers er et helvede at bremse på det glatte underlag.
God tur...
Casper
Index
6950: sv: sv: Snekæder (08-01-2003 15:08:51) (svar på 6947)
Jesper Løwe #5495, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.196.172.230)
Hej !

En lille rettelse til dte med snekæder i norge !

Pigdæk og snekæder: Det er tilladt at køre med pigdæk fra 1. nov. til 1. mandag efter påske. I Nordnorge fra 15 okt. til 1. maj. Loven siger: "Når føret gør det nødvendigt, må et motorkøretøj ikke bruges, uden at hjulene er sikret tilstrækkeligt vejgreb ved hjælp af pigge, snekæder eller lignende", dvs. man skal køre med vinterdæk eller pigdæk og sørge for at have snekæder med i bagagerummet. Man kan risikere at blive afvist ved færgerne til Norge, hvis man ikke har tilstrækkelig vinterudrustning med til køretøjet (minimum snekæder).Snekæder monteres de trækkende hjul. Vinterdækkene skal have en mønsterdybde på mindst 3 mm. Kommunen Trondheim kræver gebyr ved kørsel med pigdæk, p.g.a. omfattende slitage på vejene og støvforurening. Gebyr pr. måned NOK 350,- og NOK 25,- pr. dag.