tilbage

Land Rover Forum  

Index
69454: Død RRC 2,4 TD (13-09-2008 09:33:28)
Rami Milvang #1406, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.167.145)
Min RRC ´87 2,4 TD har de seneste par uger fra tid til anden udvist en anelse modvilje mod at starte, på en måde der kunne minde om et par træt batteri (batterierne er 1½ år gamle). så her i går kom der ikke andet end et klik da jeg drejet nøglen. efterfølgene forsøgte jeg at starte den op med noget strøm fra Konen's opel, men uden resultat, og bedre blev det ikke med hjælp fra Falckmanden, der mente at det var batterierne, der var helt afladet. på den baggrund har jeg over natten haft batterierne til genopladnin, hvilket ikke har haft nogen effekt.

Ladelampen lyser, men kun i meget kort tid (kortere end normalt).

Før jeg sender den til Mekanikeren - hvor den i øvrigt lige har været for at få nye toppakninger - ville jeg være glad for, hvis der var nogle bud på hvad der evt. kunne være problemet og om det er noget der kan ordnes selv.

Mine egne overvejelser går pt. på starter eller stelforbindelser.

På forhånd tak og forsat god weekend.

Rami
Index
69457: sv: Død RRC 2,4 TD (13-09-2008 10:13:14) (svar på 69454)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Hvad er spændingen på batterierne hhv. når de er ubelastede og når du drejer nøglen om på tænding og start?

Den skal være ca. 12V ubelastet og en lille smule mindre med tænding på, men kun 11,5V eller i den stil. Hvis spændingen falder til 0V når du forsøger at starte, og der ingen reaktion er fra starteren, er det batterierne der er døde.

/tony
Index
69459: sv: sv: Død RRC 2,4 TD (13-09-2008 11:19:31) (svar på 69457)
Rami Milvang #1406, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.167.145)
Hej Tony,

Jeg skal ud og købe en måler i dag, men jeg kan dog nævne at når jeg sætter batteriet til opladning, løber amp op på 6, for derefter at ryge tilbage på 0 efter 2-3 min. Betyder det at batterier er helt dødt og ikke kan oplades eller at det er fuldt opladet. beklager hvis det er et novice spørgsmål, men jeg er lidt i tvivl.

//Jesper
Index
69474: sv: sv: sv: Død RRC 2,4 TD (14-09-2008 08:58:20) (svar på 69459)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.136)
Du er selv ind på noget af det rigtige, for jeg mener, fejlen kan ligge i dårlige stelforbindelser, al den stund et 'jump start' end ikke viser resultat. Selvom batteriet er totalt fladt, burde en diesel starte, når startkabler sættes på, iæsr, hvis den Falckmand gør det.
Et enkelt klik fra starteren/startrelæet kan også betyde, at der ikke er strøm nok på batteriet/at der ikke kommer nok strøm frem. - Se Tonys svar!
Evt. kan bilen også trækkes i gang: trækkende bil i laveste gear, det turkne i fx. 4. gear.
Opladning af batteri skal ske med lavest mulig ladekapacitet og så lang tid som mulig.
Min oplader suser også straks op på 6 amp for så sekunder senere at falde med på 2 amp.
Index
69476: sv: sv: Død RRC 2,4 TD (14-09-2008 11:16:58) (svar på 69457)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.157.182)
jeg har haft en starter af billig karakter i min 90" fra 87 en måned efter den var monteret udviste min bil samme symptomer som det du fortæller. jeg havde dog en måler og spændingen faldt fra 12V til 3V når jeg dreje nøglen batterierne fejlede intet men da jeg fik hevet starteren ud var det tydeligt den det var galt med, de fleste af de små tandhjul der sidder inden i starteren var knust med det til følge at starteren sad helt fast.

jeg har stadig den gamle starter til skræk og advarsel mod at købe startere hos Paddocks.

prøv med et volt meter og se om spændingen falder drastisk som ved en kortslutning når du dreje nøglen

MVH Bjørn
Index
69478: sv: Død RRC 2,4 TD (14-09-2008 13:41:45) (svar på 69454)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.139.146)
Hej. Prøv at efterspænde det tykke strømkabel på starteren, som kommer oppe fra batteriet. Det hjalp på min RR. Virker det ikke, så prøv at tage et sæt startkabler, og sæt den direkte til starteren. Kører starteren ikke rundt, er det måske starteren, der er stået af.

Mvh

Anders
Index
69498: sv: Død RRC 2,4 TD (15-09-2008 11:54:56) (svar på 69454)
niels svarø (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.192.15.24)
Hej Rami

Til din orientering sidder omtalt stelforbindelse ved starteren. Det er en flettet fladkabel monteret i nederste bolt til starteren og en bolt i chassisrammen.
Jeg vil anbefale dig at demontere denne forbindelse for at checke selve forbindelse(kablet) og rengøre begge bolteforbindelser. Du skal bruge NV 24 og NV 9/16" værktøj. Bolteforbindelsen til starteren skal spændes med momentnøgle - se manual.
Du skal desuden checke kabelforbindelsen fra højre batteri og frem til starteren, inklusiv den isolerede terminal til venstre batteri. Adskil forbindelserne og rens overflader med en messingbørste eller smergellærred.

Niels Svarø
RR88
Index
69504: sv: Død RRC 2,4 TD (15-09-2008 12:19:06) (svar på 69454)
Rami Milvang #1406, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.226.118)
Tak til alle for god (og hurtig) råd og vejledning.

Det viser sig at det er Starteren - som bl.a. forslået - der er røget en tur, og skal skifter.

Dette afleder følgende spørgsmål:

1.) da en ny starter har vist sig at være en forholdsvis kostbar sag, kan en "brugt" men funktionel starter bruges ? - og hvis ja - er det en god ide ?

2.) kan denne operation (skiftning af starter) udføres nogenlunde enkelt selv ?

Tak igen.

Rami