tilbage

Land Rover Forum  

69514: øget forbrug (15-09-2008 15:00:31)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hvilke motorrumsmæssige ting kan være årsager til at min Def 300TDi kører meget kortere på literen nu? Ca 7 km/l.

Mvh Mikkel
69515: sv: øget forbrug (15-09-2008 15:12:32) (svar på 69514)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Mikkel,

tilstoppet luftfilter
bremser der "hænger"
"nødprogram" - hvis ECU'en får en hjerneblødning kan dette ske...
fejl på turbo?!

det var bare lige et par hurtige gæt... - for du har vel ikke ændret noget på bilen ellers - bredere hjul/dæk - tagboks/bagagebærer eller "svigermor placeret på hjelmen".... sorry - kender slet ikke din svigermekanik, men det var så fristende;)
69518: sv: sv: øget forbrug (15-09-2008 15:41:22) (svar på 69515)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Hej Mikkel.

Tungere højre fod..

Nu er det jo ikke så længe siden du fik optimeret din motor, hvis jeg husker rigtigt. Måske er samspillet mellem ny intercooler, pumpe og turbo ikke så optimalt...

Men ellers kan alexander have ret, større hjul, spil, kofanger osv forringer km/l.

Mvh

Stephan
69519: sv: sv: sv: øget forbrug (15-09-2008 16:43:47) (svar på 69518)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
aha.. den er ikke standard mere.. hihi
Jamen det kan jo sagtens forklare en del.... omend tung højrefod også er direkte "aflæseligt" i forhold til antallet af julekort fra diverse olieselskaber...


Thorstein #7334
Kubik!!!
69522: sv: sv: sv: sv: øget forbrug (15-09-2008 16:54:49) (svar på 69519)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Tak for alle svarene

Ja der er en dejlig Allisport intercooler monteret, og pumpen er justeret en smule så den kører bedre, min højrefod er kun moderat tungere. Det øgede forbrug stemmer dog ikke overens med kørselsændringen. Kan det skyldes at mit ITG fileter hæmmer mere end det gavner? Kan dyserne stå forkert?

Mikkel
69525: sv: sv: sv: sv: sv: øget forbrug (15-09-2008 18:24:14) (svar på 69522)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Ja, hvis din bil ikke kan trække været, bliver forholdet mellem ilt og brændstof jo ændret...

Så svarer det jo lidt til når man glemmer at trække vejret i svømmehallen, så falder præstationerne også...


Mvh

Stephan
69543: sv: sv: sv: sv: sv: øget forbrug (15-09-2008 21:44:35) (svar på 69522)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.137)
Som jeg forstår ITG filterets princip, så skal du have et større afgangsrør for at komme af med den øgede luftmængde for at få fuld nytte af filteret. Du kan for en kortere periode prøve, at bruge det originale filter igen, for at måle, om forbruget falder igen.
69567: sv: sv: sv: sv: sv: sv: øget forbrug (16-09-2008 11:58:48) (svar på 69543)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
Hej Paul

Afgangsrør fra turboen til intercooleren eller hvilket afgangsrør mener du?

Mvh Mikkel
69573: sv: sv: øget forbrug (16-09-2008 14:22:58) (svar på 69515)
Mads Ramsing #7768, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.242.2.27)
Har en 300 TDI en ECU? Jeg troede kun de havde en EGR styreboks.
69577: sv: sv: sv: øget forbrug (16-09-2008 15:27:37) (svar på 69573)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
ECU = Electronic Control Unit og på dansk - styreboks.... hvor mange den end har ved jeg ikke - min ene bil har 9....
69579: sv: sv: sv: sv: øget forbrug (16-09-2008 15:49:48) (svar på 69577)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.228.53.195)
der er ingen ecu i en Def 300 TDI...
69596: sv: sv: sv: sv: sv: øget forbrug (16-09-2008 21:27:53) (svar på 69579)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.51)
Der er ingen ECU på en 300 Tdi. Afgangsrøret til udstødning var ment. Big flow = Big Bore ... for at sige det med R olls Royce...
69626: sv: sv: sv: sv: sv: øget forbrug (17-09-2008 12:51:09) (svar på 69579)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Jo den har hvis den har EGR. Den sidder under midtersædet eller hvad man nu har i midten.

Jakob es
69627: sv: sv: sv: sv: sv: sv: øget forbrug (17-09-2008 13:08:50) (svar på 69626)
mikkel Stig Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.228.53.195)
... men EGR, det har den ikke...
69638: sv: sv: sv: sv: sv: sv: øget forbrug (17-09-2008 20:14:44) (svar på 69626)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.101)
Hej jacob,

hvornår kom ECU på en 300 tdi med EGR?

Jeg mente altid at 300 tdi kun havde EGR, mens td5 havde en ECU ...
69670: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: øget forbrug (18-09-2008 12:49:22) (svar på 69638)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Hej Paul.

EGR står for noget i retning af Exhaust Gas Recirculation. Det er noget med at den tager noget af udstødningsgassen og trækker det ind i indsugningen og prøver at forbrænde det igen, for dermed at mindske udslippet af farlige stoffer.
Dette styres af en ECU (oversat til dansk = Elektronisk styreboks). Det er også det eneste på en Defender med 3ooTDI, der syres af en ECU. Motoren kører i øvrigt fint videre hvis man piller stikket EGR-ECUen ud.
Jeg skulle jo prøve, for jeg ville jo ikke strande et eller andet sted, på grund af noget elektronik der brændte af (sagde manden, der lever af at rode med eletronik til daglig:-))

MVH Jakob E S

PS TD5 har også EGR - jeg ved ikke om det styres af hoved-ECUen eller om det har sin egen.
69683: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: øget forbrug (18-09-2008 20:05:00) (svar på 69670)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.33)
TAK for besværet, Jakob.

Ang. fjernelse af ERG se følgende link:

http://www.loske.org/html/dusty/300tdi/egr/egr.htm
69695: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: øget forbrug (19-09-2008 10:09:03) (svar på 69683)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Hvad synsmanden så siger til det er svært at gætte.
EGR ventilen aktiveres ved hjælp af vakum. Man kan også forhindre at den åbner, ved at lave et knæk på den lille vakumslange der går til EGR-ventilen, og så sætte en lille strips på. Det er let at fjerne ved syn. Det giver samme virkning som helt at fjerne EGR ventilen - Har jeg hørt.

MVH Jakob E S
69711: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: øget forbrug (19-09-2008 21:18:34) (svar på 69695)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.107.126)
for lige at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, så har jeg i dag målt den til at køre 6,75 km/l hvilket ikke kan siges at være imponerende. Luftfilteret er ikke tilstoppet.

Mikkel
69712: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: øget forbrug (19-09-2008 22:11:50) (svar på 69711)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.27)
Vi skal lige være helt enig om målemetoden.
Du skal fylde tanken op - helt op så brændstof står ved kanten af påfyldninbgen.
Derefter kører du mindst 100 km blandet kørsel.
Så genopfylder du ved hjælp af en 5 liters olie kande.

Hvis du fortsat kun kører 6 - 7 km/l, så må vi snakke om problemet. Det er lidt nemmere end at skrive.