tilbage

Land Rover Forum  

Index
69677: Beregning af dækstørrelser? - kig her: (18-09-2008 16:28:13)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.202.84)
http://www.eurowheels.dk/Beregninger.asp?kode=TEST5

og

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

- idet der så ofte er nogen der har spørgsmål om netop dæk og diverse størrelsesforhold, synes jeg at disse to links egentlig bør få en separat kategoriplads et eller andet egnet sted på dlrk.dk sammen med andre gode og nyttige links.

Hvis der så var en dækguru i klubregi, som ville uddybe alle mysterier omkring netop dækspørgsmål og ville skrible dem ned så vi andre kan forstå det - så ville det være fedt.
(Jeg vil lige hurtigt påpege, at jeg desværre ikke er en sådan guru)

SIII hilsen Stefan
Index
69680: sv: Beregning af dækstørrelser? - kig her: (18-09-2008 16:49:36) (svar på 69677)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej

Jeg har en vejledning liggende her, der forklarer det på følgende måde:

Eks. Dækstørrelsen er 235/85R16

Så er dækkets bredde 235 mm. 85 står for at dæksiderne er 85% af dækbredden, i dette tilfælde 199.5 mm og 16 står for fælgens diameter i tommer. (R står for Radial) Hvorfor man blander metriske størrelser med tommer ved jeg ikke.

Men jeg ved at når man i gamle dag sagde f.eks 7,5X16 var det fordi det var dækkets brede og fælgens diameter i tommer. Der var ingen grund til at nævne dæksidens højde, da den altid var det samme som bredden. Efterhånden fandt man dog ud at støbe dækkene på en måde, så siderne blev lavere end bredden. Det gjorde dækkene mere stabile især under sving ved høj hastighed, for derved mindskedes riskikoen for at dækket bliver krænget af fælgen. Derfor kører racerbiler f.eks med meget lave dækprofiler.

Til sidst kan jeg nævne at 235/85R16 er udmærkede erstatning for de originale 7,5x16. De har samme rulleomkreds og er blot en smule bredere.

Hilsen Niels
http://lysebjerg.dk/Land_Rover.html
Nu med billeder fra Morgan fabrikken.
Index
69681: sv: sv: Beregning af dækstørrelser? - kig her: (18-09-2008 17:00:20) (svar på 69680)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
indrømmet, det var måske kun eet mysterie. Ved ikke om det var det du tænkte på Stefan?

Hilsen Niels
Index
69788: sv: sv: sv: Beregning af dækstørrelser? - kig her: (22-09-2008 16:41:01) (svar på 69681)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.231.142)
Ja - det er da et mysterium mindre.
Jeg skrev dette indlæg ud fra den betragtning at der med sikkerhed er rigtig mange, der også føler sig langt ude i skoven, hvad angår dæk og fælgespørgsmål.

...og nok engang kunne det være rimeligt på sin plads, at der blev samlet et gavnligt gennemarbejdet kompendium (med bl.a. link til f.eks. youtube.com filmstrimler, wikipedia eller lign.)om netop den slags hyppige spørgsmål og deres rettelige besvarelser - altså en egentlig FAQ side med søgefunktionsmulighed og linkshenvisninger.
Jeg er af den mening at det eksisterende Land Rover leksikon ikke er uddybende nok, omend den er et godt men noget tungt forsøg på det samme. -- Men det er så helt min egen autonome mening derom, og jeg vil ikke nedkalde alverdens guders forbandelser over mit sølle legeme for den mening. :-)
LaRohilsen
Stefan
Index
69682: sv: sv: Beregning af dækstørrelser? - kig her: (18-09-2008 19:49:52) (svar på 69680)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.150.88.83)
Hej Niels

Men hvis man nu gerne vil have nogle der er helt magen til de orginale og ikke bare næsten, hvad skal man så vælge? Og hvad med mønstret?

Dette er bestemt ikke ment som kritik men blot for at få belyst endnu mere af dækmysteriet!

Med LR Hilsner

Mads
Index
69684: sv: sv: sv: Beregning af dækstørrelser? - kig her: (18-09-2008 20:23:08) (svar på 69682)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Mads

Nu ved jeg ikke hvilken bil du har, eller hvilket dæk du tænker på, når du siger original. Men hvis det er til en gammel Serie IIa fra '65 som min, så tror jeg det bliver svært at finde de originale. Jeg har set nogle originale Avalon-dæk blive solgt for uhyrlige summer på Ebay.co.uk. og der var ikke engang fire styk.

7.5x16 burde være til at finde, de er vel i grunden stadig standart på nye Denfenders? jeg har nogle 7,5x16 Barum "light truck" Nylon dæk liggende, med et klassisk zig-zag mønster. De kunne være et bud på et klassisk look. De er bedre i terræn end man umiddelbart skulle tro, men nylondæk ikke videre komfortable på landevej.

Men ellers er dækmønster, indpresning osv er vist nogle af de mysterier der sikkert er andre der ved mere om end mig.

Hilsen Niels

http://serieslandrover.10.forumer.com/index.php
Stedet for seriebils freaks!