tilbage

Land Rover Forum  

Index
69687: Toppaknings-skift RRC 2,5 VM diesel (18-09-2008 23:19:19)
Peter Clausen #6964, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.100.72.8)
Skal til at skifte toppakninger på min 1990 2,5 VM diesel. Er det en god ide at skifte alle boltene til toppene eller kan de gamle godt bruges igen. Har hørt noget om at det er stretch-bolte og at de er en længde når de er nye og kan bruges til de når en givet længde. Hvis dette passer, hvad er denne længde? Disse fine topstykker kan de planes? En af skyllekanalerne er utætte, fuld kompression og ingen revner. Kunne man ikke bare give dem en gang flydende pakning for at få lortet til at holde?

Mvh Peter
Index
69689: sv: Toppaknings-skift RRC 2,5 VM diesel (19-09-2008 07:28:47) (svar på 69687)
Jakob Arthur Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.53.66)
Jeg ville nok ofre de små penge som nye strech bolte koster - hvis du er rigtigt uheldig, så knækker de nede i blokken, og så er du på den :(

Hvor er de skyllekanaler utætte? - under ingen omstændigheder skal du begynde at tænke i retning af flydende pakning og des lign. når der snakkes topstykke, eller ligeså kritiske områder - hvis det var en vandpumpe eller et ventildæksel, så gør det jo ikke noget...

Hvis du planer dit topstykke(r) skal du være MEGET opmærksom på at du kan få den korrekte toppakning til den mængde du fjerner - læg mærke til hvor mange hakker der er i den gamle toppakning når du fjerner den (dem), de angiver tykkelsen på pakningen.

Det er selvfølgeligt svært at spå om, men umiddelbart ville jeg nok få nye topstykker istedet for at plane dem, især hvis de nu viser meget tegn på slid, men det kommer jo selvfølgeligt an på pris for det ene og det andet :)

MVH. Jakob - som nu har monteret sin genopbyggede hovedgearkasse

Index
69691: sv: sv: Toppaknings-skift RRC 2,5 VM diesel (19-09-2008 08:56:30) (svar på 69689)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.20.130)
Da jeg skiftede toppakning på min 2,4, spurgte jeg VM importør Holm, om det var nødvendigt med nye topbolte. Han gjorde gældende at de snildt kan bruges 2 gange, hvilket jeg så gjorde. Nye bolte er ikke gratis.

Husk, at der er kommet en ny type toppakning, nemlig en flerlags stålpakning som dækker alle 4 cylindre, i stedet for de oprindelige 4 enkeltstykker i klingeri.
VM importør Holm har den type og alt andet grej, og er en hyggelig fætter, som desværre ikke giver sig mht. pris.

God arbejdslyst!

mvh
Knud fra NVC-camp i flot vejr! :-)
Index
69701: sv: Toppaknings-skift RRC 2,5 VM diesel (19-09-2008 14:33:41) (svar på 69687)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hej Peter

Jeg er også en der har lidt erfaring med VM dieslen. Har en RRC årg. 87 med en 2,4. Jeg forstår ikke hvad du mener når du skriver at en skyllekanal er utæt, kan du uddybe? Som andre også skriver er det strækbolte og personlig ville jeg ikke genbruge dem for så meget koster de altså heller ikke og de strækker sig ret meget men jeg skal ikke gøre mig klogere end Holm og hvis han siger man kan så... Til gengæld kan jeg sige at topstykkerne ikke kan planes og på 2.5'eren er de anodiseret, hvis du planer dem forsvinder den overfladebehandling. Er en top defekt er det en ny. Jeg synes du skal bruge den nye toppakning i et stykke, den er stærkere end de gamle enkeltstyks. Hvis du gør det så husk at endepladerne ved topstykke et og fire skal bearbejdes ned til samme mål som topstykkerne, hvistnok 90 mm har ikke lige Den Store Bog ved hånden, ellers sidder klodsen som topbolten går igennem skæv og trædder ikke ordentligt.

Mvh
Jesper, uden bog men med velfungerende VM-motor... knock on wood!
Index
69709: sv: sv: Toppaknings-skift RRC 2,5 VM diesel (19-09-2008 18:02:01) (svar på 69701)
Peter Clausen #6964, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.100.72.8)
Tusind tak. Alle mand. Ringer lige og får en snak med ham der Holm.

Mvh Peter