tilbage

Land Rover Forum  

Index
69728: Hvad er der galt!? (21-09-2008 01:19:48)
Eske Høj Laursen #7670, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.196.218)
Jeg har lige været ved at give min LR 109 fra 1974 det store årlige eftersyn.

Dette inkluderer tjekning olie div. steder, og der manglede kun 2,5 dl olie i alt.

Det er et helt år siden at jeg sidst tjekkede. Der må da et eller andet galt siden at den ikke har spildt mere på 5000 km.

Vink og blink Eske
Index
69729: sv: Hvad er der galt!? (21-09-2008 01:28:22) (svar på 69728)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.137)
Olien når næppe at blive varm, før du standser maskinen.Derfor er der heller ikke noget, som kan trænge ud gennem pakningerne.
Men bemærk venligst, at motoroliens viskositet forsvinder i løbet af et år, så du må til at skifte mindst motorolien een gange årlig.
Index
69730: sv: sv: Hvad er der galt!? (21-09-2008 01:44:05) (svar på 69729)
Eske Høj Laursen #7670, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.196.218)
Motorolie er skiftet.

Jeg synes bare at det er utroligt at der ikke manglede mere, når jeg ser hvor meget undervognen er blevet sjasket ind i olie. Men man kan da heldigvis også blive positivt overrasket over olieforbruget andre steder end i benzintanken.

VH Eske
Index
69741: sv: sv: sv: Hvad er der galt!? (21-09-2008 10:20:40) (svar på 69730)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
citat: "motoroliens viskositet forsvinder i løbet af et år" - øh den må du lige forklare Paul... da manden ikke kører mere end 500 km årligt - og som du selv skriver, bliver olien ikke varm - således opnås maksimal varme ikke og derfor er kondensproblemet vel heller ikke særigt aktuelt - "kold olie" optager jo ikke voldsomme mængder vand/kondens som en olie den kun lige bliver varm for derefter at blive kølet ned igen (korte ture med eksempelvis benzinmotor) (er godt klar over at omtalte bil er dieselfætter)

Eller har jeg sovet i alle fysik/kemi-timerne?!
Index
69742: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt!? (21-09-2008 10:54:00) (svar på 69741)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.243.162.92)
--> Alexander Thorstein Jørgensen

Motorolie skal skiftes mindst een gang om året, også selvom viskositetsproblemerne er løst for de fleste moderne olier.

Olien har - udover den smørende - også en rensende effekt. Den rensende effekt er et produkt af forskellige additiver tilsat olien. Disse additivers effekt nedbrydes over tid - og i særdeleshed i forbindelse med koldstart og kørsel med kold motor.

Manglende olieskift er faktisk hovedårsagen til motorhaverier på ældre traktorer. Der er mange der sparer olieskiftet på sådanne gamle traktorer - især når de måske kun kører 100timer om året. Bundkaret på en sådan traktor er helt fyldt med gammelt slam.

Hvis man vil have fuld effekt af motoroliens rensende egenskaber skiftes til en vinterolie før vinteren og til en sommerolie før sommeren - selv på maskiner der ikke ser mange timers kørsel om året.


Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
69757: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt!? (21-09-2008 20:44:35) (svar på 69742)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Kim,

Jeg er helt ening med dig i antallet af olieskift og forklaring på hvorfor og deslige. (nedbrydes pga. svovlforbindelser)

der er vist ikke noget der bliver pist borte væk - der er vist mere tale om forringelse

(det er ikke for at hakke på Paul - men det var stadig hans forklaring jeg "undrede" mig over. (forsvinder i løbet af et år)...

og nu skal jeg vist også ud og lede efter billig benzin!!!

Index
69764: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt!? (21-09-2008 21:43:23) (svar på 69757)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.96)
Du kan få billige benzin i Rusland: 5,26 DKK/l....

Tilbage til dit spørgsmål: nu skriver jeg ikke, at viskositeten er pist væk!

Viskositeten forringes i løbet af året ved kun 5.000 km til et niveau, hvor smøreevnen ikke opfylder det ønskede formål, som min svoger, der er olieudviklingsingenør hos Winthershall ville udtrykke det.

Kims forklaring dækker fuldt ud min kortfattet udlægning.
Index
69769: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt!? (22-09-2008 00:31:05) (svar på 69764)
Hans Hildebrandt Nielsen #6023, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.74.115)
Hej Paul og i andre.

Når du nu har en svoger der ved en masse om olie, kunne du så ikke spørge, om han ikke ikke kan definere "Viskosit"

Jeg har i de år 30 år, jeg har rodet i maskiner, ervervsmessig og privat. Kun hørt og arbejdet ud fra at viskositet er væskens "tykkelse".

Alså, jo højere viskositet jo tykkere væske.
I det her tilfælde olie.

Og at viskositet intet har med smøreevne at gøre, ud over i forhold til temperatur.
En tynd olie, bliver hurtigere fordelt, og trænger bedere ind ved lave temperature.

Tyk brun sovs har i min verden en større viskositet end en tynd servo olie, men ikke samme smøreevne ;)

Men jeg og en hel del andre, har måske misforstået noget.


Rover hilsen.
Hans
Index
69778: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt!? (22-09-2008 13:00:58) (svar på 69769)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Jeg kan da bidrage med at fastslå, at viskositet er afledt af det latinske ord viscum, der betyder lim (lavet af bær fra misteltenen), senere i betydningen træg eller klæbrig. Altså er viskositet et udtryk, der ikke nødvendigvis angiver tykkelse af en vædske, men derimod trægheden, dvs. hvor trægt den flyder...

venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
69779: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt!? (22-09-2008 13:05:39) (svar på 69769)
jens bollerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.67.102)
Viskositet er defineret ved den tid det tager for en given væske at løbe igennem et hul i bunden af et kar. meget simpelt.
Index
69777: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt!? (22-09-2008 12:57:19) (svar på 69742)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.34.40.30)
hej Kim og alle jer andre. Jeg hører tillige til de "uvidende" på dette område, men er nået lidt længere i min forvirring ved hjælp af denne gennemgang. Dog et spørgsmål: gælder denne problematik også for gearkasseolie? Skal dén skiftes med samme frekvens for at undgå mærkbar (skadelig) forringelse?

Kim - serie III - 88
Index
69784: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt!? (22-09-2008 15:21:06) (svar på 69777)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.166.189.149)
Generelt ja, men hvilken gearkasse er der tale om? De forskellige gearkasser er konstrueret med forskellige typer metaller (eksempelvis i syncromesser) og forskellige typer af olietætningsringe og pakdåser. Olien skal gerne være kompatibel med alle disse dele...

//Kim Horsevad
Index
69834: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt!? (23-09-2008 07:54:31) (svar på 69784)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.34.40.30)
Hej Kim

Ja, det er jo så lige det. Her er tale om en Serie III fra 1982 (så vidt jeg erindrer - jeg sidder langt fra bilens papirer i dette øjeblik) og umiddelbart mener jeg ikke, at der er foretaget udskiftning af nogen af gearkasserne. Men hvilken betegnelse den eller disse har, ved jeg ikke. Jeg er med på, at der er en del diskussion om hvilke additiver olierne indeholder og jeg forstår, at det blandt andet hænger sammen med, at der i nogle konstuktioner forefindes brug af legeringer som ikke tåler alle additiver, men samtidig synes der også at være en del uenighed om, hvorvidt det overhovedet har nogen betydning. Men derfor skal den gamle dame jo stadigvæk behandles hensynsfuldt. En anden ting. Hvis tid i sig selv er en faktor, vil da dette at have indkøbt olie i større kvanti for at have også for senere brug, skulle være noget der skal tages højde for, eller skal der være tale om at olie har været under mekanisk påvirkning (udsat for tryk/brug/varme) før den tidsmæssige faktor bliver relevant. For hvis tiden er en faktor som har betydning i sig selv skal man jo kende produktionstidspunktet før der smides penge på bordet.

Mange hilsner

Kim Serie III
Index
69758: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt!? (21-09-2008 20:52:37) (svar på 69741)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.47.130.99)
Hej Alexander

"da manden ikke kører mere end 500 km årligt"
der står faktisk 5000 km!

Med RRC hilsen
Arnth
Index
69765: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt!? (21-09-2008 21:43:34) (svar på 69758)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Arnth

det var et fejlcitat fra min side - beklager! havde forstået at han kørte 5tkm/år men missende åbenbart det ene 0 i kampens hede.....
Index
70023: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad er der galt!? (28-09-2008 15:03:51) (svar på 69765)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.74.137)
Det lave tal i viskocitet betyder tynd olie. Det høje tal betyder tyk olie. Det man prøver er at fremstille en olie der kan virke både i koldt og varmt vejr. En 20/50 olie Skal opføre sig som 20 (tynd) i koldt vejr og som 50 (tyk) i varmt vejr.
Min gamle Harley kørte på ren 50 olie som er en tyk olie. Engang kom jeg 20/50 olie på ved en fejl i Texas på vej til Arizona. Det kostede et dyrt motorhavari. 20/50 Olien blev varm og blev for tynd og godnat Ole.

Hilsen Kenn