tilbage

Land Rover Forum  

69956: midtersæde i disco 1 og 2 (26-09-2008 09:15:29)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.102)
hej forum

Jeg er den lykkelige ejer af en serie 3, men har fået den kætterske tanke at skifte ud/supllere med en discovery fra før 98. Jeg har brug for 3 sæder og ny er mit spørgsmål:
Hvordan fungerer bilen med et midtersæde? Hvor stor en person kan med rimelighjed sidde i midtersædet og hvad koster det at installere et midtersæde?

VH

Peter J
som snart skal til det tyske 60 års jubilæum i dlrc
69957: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (26-09-2008 09:40:28) (svar på 69956)
Jørgen Laursen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.187.206)
Discovery ´94
Jeg har pillet låget, af kardanboksen. Der har jeg så monteret, et sæde med hoftesele. Sædet er et af de tværvendte sæder der sad aller bagerst i min Disco, da jeg hentede den i tyskland. Dvs. sædet er ret lavt, både i sædet og i ryglænet. Jeg bruger det kun til når jeg engang imellem, har brug for at have min 9 årige søn med, udover en voksen.Sædet er til daglig det perfekte armlæn, og er vel lige "sikkert" som midtersædet i en serie 3, men det er ikke en løsning til lange ture. Min søn er 140 cm høj nu, så jeg overvejer at sælge bilen, da han ikke kan være der i højden næste år. Hvis man saver noget af kardanboksen, kan man få sæddet længere ned, men så kan det ikke være ret bredt, og benpladsen, blir jo ikke bedre.
Du er velkommen til, at kigge forbi, hvis du vil se sædet.

Jørgen Laursen
Randers
69961: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (26-09-2008 13:39:01) (svar på 69957)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.72)
Bar lige så i ikke roder jer ud i noget snavs, det er ikke lovligt med et midtersæde i jeres bil, midtersædet er kun lovligt i en seriebil


Steen
sIIa 1962
69962: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (26-09-2008 13:53:46) (svar på 69961)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
jeps.. plus 90", 110" og RRC

mvh
Claus

...med midtersæde i "bambusraketten"
69963: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (26-09-2008 13:55:32) (svar på 69961)
André Elsborg. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.62.30)
Jeg så for et 1/2 år siden at Sand Jensen (Silkeborg) hade en Disco 2 til salg. Farve sort. med hvad så ud som et orginalt L-R midtersæde i ?

Mvh: André.
69965: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (26-09-2008 16:05:36) (svar på 69963)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.171.229)
Hej

Hvis jeg ikke husker forkert, har Ib Hammer tidligere bekendtgjort, at der ikke findes et originalet LR midtersæde til en Disco I og II.

Eddie
69969: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (26-09-2008 19:51:26) (svar på 69965)
Jesper Højer Petersen #5437, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 212.10.27.204)
Hej vi har en disco 300tdi fra 97 med orig. midtersæde incl. sikkerhedssele.


Jesper.
69970: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (26-09-2008 20:51:47) (svar på 69969)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.240.92)
Må vi se det? :-)
69974: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (26-09-2008 22:19:56) (svar på 69969)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
midtersæde

der findes hverken originale eller godkendte midtersæder til andet end Defender og Seriebiler - punktum.

mvh
Ib 0219
69997: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (27-09-2008 18:04:59) (svar på 69974)
Jesper Højer Petersen #5437, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 212.10.27.204)
Jeg skal prøve at tage et par billeder på mandag og lægge på denne tråd. Bilen er købt fra ny hos GLAD og sædet sad i den, den gang..

MVH.
Jesper.
70005: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (27-09-2008 21:23:30) (svar på 69997)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Jesper

Beklager - men sædet er eftermonteret i DK og er på ingen måde godkendt, hverken af Land Rover eller myndighederne (typegodkendelse)

Det har kun siddet der fordi den pågældende nye ejer har bedt om at få det monteret, hvilket stadig ikke betyder at der foreligger en godkendelse.

mvh
Ib 0219
70019: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (28-09-2008 12:50:43) (svar på 70005)
Jesper Højer Petersen #5437, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 212.10.27.204)
Hej Ib.

Oki, det vil altså sige at i såfald at der sker en ulykke og den der benytter det 3. sæde kommer noget til så bliver der problemer??

Bilen blev nemlig købt netop pga. det 3.sæde som bliver benyttet daglig, til aflevering at mandens datter. skal lige sige at bilen er en firma bil med beskatning Privat/Ehverv..

Mvh.
Jesper.



70083: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (30-09-2008 09:38:20) (svar på 70019)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Jesper

Det er noget du skal afklare med dit forsikringsselskab. Normalt vil de i første omgang dække personskader, men du kan risikere at de efterfølgende vil forsøge at inddrive beløbet hos dig. Hvordan politiet vil stille sig er en anden sag.

Det er med den slags, og det gælder ikke kun sæder der ikke er godkendt, men også hævede fjedre, ændret undervogn og lign. - sker der et uheld med alvorlig personskade og politiets teknikere mener at skaden kan skyldes og føres tilbage til disse ændringer, som går ud over bilens typegodkendelse, er man på herrens mark og kan blive gjort ansvarlig - også økonomisk. Et forhold som mange ser stort på og muligvis ikke er bekendt med.

Jeg har set hvordan en Defender med hævet undervogn opfører sig i en dobbelt undvigemanøvre og det er ikke noget "kønt" syn. Det man måske glemmer er at man har hævet bilens tyngdepunkt, hvilket gør den mere ustabil selv ved forholdsvis lave hastigheder.

MVH
Ib 0219

mvh
Ib 0219
70085: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (30-09-2008 10:21:55) (svar på 70083)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Ib.

Hvordan forholder I jer som importør overfor jeres autoriserede forhandlere, når de sælger nye biler spækket med ikke godkendt udstyr uden at skele til lovligheden og godkendelsen af udstyret?
Det er jo en urskov for os forbrugere når forhandlerne bare sælger løs af alt muligt lækkert udstyr, uden at oplyse om lovlighed og og mulig fare for liv, lemmer og pengepung.

MVH Jakob Edelvold Scheibye.
70086: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (30-09-2008 11:40:51) (svar på 70085)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.171.229)
Hej Jakob

Det er muligt at Ib svarer - men den kan du vel ikke kræve svar for.

Spørger du også nede i jagtforretningen hvordan de forholder sig til at de sælger knive med et blad der er længere end 7 cm - nej nok ikke. Eller for den sags skyld når du køber en ny stanleykniv i byggemarkedet - nej nok ikke.

Men i relation til midtersæddet, så må det jo give et hint med en vognstang, hvis du skal underskrive en erklæring om at du ved, at løsningen ikke er lovlig.

Når forhandleren sælger dig en bil, kan de jo ej heller sikre sig, at du ikke kører i spiritus påvirket tilstand, med risiko og fare for liv, lemmer og pengepung.

Hvis du som privat person ændrer ved bilens konstruktion, må der være en lille lampe der tænder i baghovedet på dig, der indikerer at det nok ikke er helt ok. Ellers skal du jo ikke rode med den slags ting.

I sidste ende er det altid ejer/bruger der har ansvaret, Uvidenhed fritager dig ikke for ansvar, ved at sige, det viste du ikke.

bare mit input.

Eddie
70088: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (30-09-2008 11:48:20) (svar på 70085)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.124)
Det er altid brugeren/føreren/ejeren, som er ansvarlig for, at køretøjet er lovligt.
Importøren har intet ansvar udover, at køretøjet ved udlevering til forhandleren skal opfylde fabriksoplysningerne/typegodkendelsen. Men importøren må selvfølgelig ikke tilskynde, at forhandleren sælger ulovligt udstyr.
Nogle importører tillader ikke salg og montering af udstyr fra ikke-godkendte leverandører, medmindre kunden selv medbringer det. I så tilfælde vil det fremgå af fakturaen og samt et forbehold for udstyrets funktion og anvendelse. Det har nemlig også noget med ISO certificering at gøre.
Autoriserede forhandlere sælger, hvad det kan og må. De bør gøre opmærksom på, om udstyret er lovligt og hvordan det skal anvendes.
På mange produktemballager kan du læse om produktets anvendelse og lovlighed.
F.eks. er jeg fuldt bevidst om, hvilket udstyr ikke er lovligt på min OneTen.

På Færdselstyrelsen website kan enhver orientere sig om, hvad der er lovligt at montere.
70090: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (30-09-2008 12:52:19) (svar på 70088)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
For en gangs skyld er jeg enig med dig PauSe :-)

Hvis "folk" gad bruge en ½ time på at læse "Detailforskrifter for motorkøretøjer" i udgaven der hedder "vejledning ved syn" der kan downloades kvit og frit på Færdelsstyrelsens hjemmeside, så var der mange der kunne spare penge, tid og ærgelser over at have overtrådt en regel de ikke kendte.

mlrh
Claus
70094: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (30-09-2008 13:02:40) (svar på 70090)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Claus.

Så kan man jo ikke få synet en seriebil.
Hvis du læser i punkt 10.01.002 (5), står der:
"Førersæde skal være således indrettet og anbragt, at føreren kan opnå en bekvem
kørestilling og betjene køretøjets betjeningsanordninger."

Især delen om at det i førersædet skal være muligt at opnå en BEKVEM kørestilling, synes jeg er lidt problematisk på en del britiske produkter.

MVH Jakob E S
70095: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (30-09-2008 13:20:00) (svar på 70090)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Claus og Ib

Jeg kan også se at der ingen steder står at et sæde skal typegodkendes i bilen. Der står hvilke krav sædet skal leve op til, så hvis en sædeproducent fandt på at lave et midtersæder til nyere Land Rovere, så skal de jo bare sørge for at dokumentere, at de lever op til kravene.
Det kunne teoretisk set godt lade sig gøre uden at blande importøren ind i det, men jeg tvivler dog på at nogen ville gøre det.

MVH Jakob E S
70104: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (30-09-2008 16:14:27) (svar på 70095)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Jakob

Beklager, i dag er det sådan at det af standardtypegodkendelsen (som er lig EU-godkendelsen) fremgår hvor mange sæder bilen er udstyret med, og er der pludselig et sæde for meget er du på den forkerte side af typegodkendelsen. På f.eks. Defender fra 2007 og frem er der således kun angivet 2 sæder (gule plader) - og det er det der er godkendt.

Har det som Claus - følg "Detailforskrifter for motorkøretøjer" - som er dem diverse fabrikker og importører skal leve op til i forbindelse med anmeldelse af nye køretøjer for at opnå dansk standardtypegodkendelse. Ligesom det er de gældende standardtypegodkendelser og godkendelseserklæringer (ældre biler) der ligger til grund i forbindelse med syn.
70107: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (30-09-2008 16:34:12) (svar på 70104)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Vil det sige, at hvis der ikke på godkendelseserklæringen står, hvor mange sæder der er i bilen, så kan man gøre som det passer en op til 9 sæder hvis bilen er på hvide plader, så længe sæderne og befæstigelsen lever op til kravene?

Jeg spørger fordi jeg har en Defender på hvide plader, og savner benplads på bagsædet.

MVH Jakob E S
70129: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (30-09-2008 20:52:00) (svar på 70107)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Jakob

Princippelt ja - men hvordan vil du gøre det når sæde- og selebefæstigelserne mere eller mindre afgør hvor sædet - hvis konstruktion og betræk (flammehastighed) osv. også skal være godkendt - kan placeres.

Men du er da helt sikkert velkommen til at konstruere nye sædekonsoller og søge godkendelse på dem:-) - hvilket det faktisk kræver hvis du ændrer på tingene. Har sagt det før - tilsyvende og sidst er det et spørgsmål om sikkerhed - at det der er i bilerne kan leve op til de krav der stilles til styrke osv.

Ved ikke helt hvorfor, men bilfabrikkerne betaler enorme beløb for at få godkendt stort set alt der indgår i en bil og hele bilen, og så mener hr Jensen at det kan han gøre meget bedre med lidt hjemmesløjd. Tror bilfabrikkerne gerne ville undvære de omkostninger der er forbundet med at få bilerne godkendt, alene lønninger til den stab af medarbejdere der ikke er beskæftiget med andet er en ikke ubetydelig omkostning.

mvh
Ib 0219
70144: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (01-10-2008 16:49:57) (svar på 70129)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Hej Ib.

Jeg har to problemer efter jeg har sat bagsæde i min Defender. Det første er, at der knapt kan være en bagudvendt barnestol mellem forsædets og bagsædets ryglæn.
Det andet er at en person, der har et langt lårben kan have meget svært ved at være på bagsædet.
Det jeg har overvejet at gøre er, at flytte de eksisterende sæder lidt bagud på de originale beslag, for derved at opnå mere plads frem til forsæderne. Derved skulle der jo ikke være problemer med flammehastigheder og lignende.
Jeg er jo helt klar over, at du i din position, ikke kan sige god for min idé; men jeg synes bare jeg ville bringe lidt kritik. Jeg synes jo det er synd at så stor en bil, skal have så dårlig plads til passagererne. Den overvejene grund til at jeg monterede bagsædet var netop, at min nyfødte datter skulle med ud på eventyr. Det kunne slet ikke lade sig gøre i en gulplade-Defender.

MVH Jakob Edelvold Scheibye
70147: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (01-10-2008 17:20:59) (svar på 70144)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.98)
Jeg mener, at i en STW 10 personer altså med fire enkeltsæder bagi, sidder midterbænken ca. fem cm længere bagud. Det foresvæver mig, at have læst noget i den retning.
70150: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (01-10-2008 17:59:55) (svar på 70144)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.175.40)
Hej Jakob

Jeg har lade mig fortælle at der er mere benplads på en 110% double cab som min end i en STW, så du er velkomme til at komme forbi og måle og måske få inspiration.

mvh,
Henning
70196: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (02-10-2008 17:09:34) (svar på 70150)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Hej Henning.

Det gør jeg en af dagene. Så tager jeg nok din selebøjle med.

Og Paul - Tak for info. Det vil jeg bore lidt i.

MVH Jakob E S
70089: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (30-09-2008 12:17:58) (svar på 70085)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Jakob

I henhold til den EU-forordning der gælder for automobilbranchen er også autoriserede forhandlere selvstændige erhvervsdrivende, så det du spørger til har man som importør ingen indflydelse på eller kan blande sig i.

Vedrørende udstyr gælder det som i så meget andet - lad fornuften råde hvis du er i tvivl.

mvh
Ib 0219
70091: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (30-09-2008 12:53:08) (svar på 70089)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Ib.

Nu vil jeg så spørge direkte: Hvad er importørens holdning til at deres forhandlere gør dette?

Der skal jo ikke meget til før man ikke overholder typegodkendelsen.

Et eksempel: En kunde går ind til en (dansk) Land Rover forhandler og siger han skal bruge en bil, der kan bringe ham fra Sydafrika til Danmark. Det mener forhandleren ikke at en standardudstryret Defender kan (Det gør jeg i øvrigt heller ikke). Derfor udstyres bilen med Spil, tagbagagebærer, forstærket og hævet (uoriginal) undervogn, air condition, diverse pansring af undervogn og andre dæk. Kunden oplyses på intet tidspunkt om, at bilen nu har ændrede køreegenskaber, ændret forureningstal og at bilen rent faktisk skulle vejes om, da den allerede ved montering af spillet er blevet mere end 50kg tungere.

Ib, hvad synes du, en kunde skal have, hvis han kommer og spørger Land Rover om hvad han skal bruge, hvis han skal ud på en lang tur gennem hårdt terræn?

MVH Jakob E S
70105: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (30-09-2008 16:27:38) (svar på 70091)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Jakob

Mange af de options du nævner kan som det fremgår af Land Rovers hjemmeside leveres som fabriksmonteret, hvorfor der er taget forbehold overfor dette i forbindelse med standardtypegodkendelsen.

Desuden kan du udstyre bilen med fabriksgodkendt, men eftermonteret udstyr, Accessories, hvis garanti også omfatter evt. følgeskader på bilen. Udstyr hvis indvirkning på bilen og dens egenskaber er testet og godkendt af fabrikken.

Hvordan en kunde vil stille sig overfor ikke originalt eller godkendt udstyr skal jeg ikke kunne svare på, men personligt vil jeg aldrig anbefale udstyr der ikke er omfattet af fabrikkens godkendelse. Har det på den måde at fabrikken har haft et utal af ingeniører til at udvikle denne bil igennem 60 år, har testet, opnået masser af praktisk erfaring og så tror hr. Jensen Danmark at han er bedre til at "opfinde" en ny undervogn.

Jeg har nu kørt Land Rover i mange herrens år, og i mange modeller, og har aldrig haft problemer med at "nøjes" med standardmodeller som de er leveret fra fabrikken, hvilket også gælder ved kørsel i hårdt terræn.

Som du ved gælder al terrænkrøsel om 3 elementer - observation - planlægning - kørsel

Kører en bil, uanset fabrikat, fast i terræn er det altid og uden diskussion, en fejl 40 - idet bilen ikke selv er kørt derud.

mvh
Ib 0219

70108: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (30-09-2008 16:40:42) (svar på 70105)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Du har ret, men så vidt jeg ved bruger Land Rover Mantec udstyr på deres G4 biler. Er det det du kalder fabriksgodkendt ekstraudstyr? Og hvor finder man så en oversigt over hvad Land Rover kalder Fabriksgodkendt?

Et lille ekstra spørgsmål nu vi er ved godkendelserne: Hvorfor må en ny Defender personbil køre med større dæk (285), end en tilsvarende varebil(235/265).

MVH Jakob Edelvold Scheibye
70127: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (30-09-2008 20:38:06) (svar på 70108)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Jakob

Da det ikke fremgår hvad det er for udstyr du tænker på, og jeg ikke "gider" lege gætteleg, har jeg svært ved at svare, men det har givet ikke noget med bilens EU-godkendelse at gøre.

Ligeledes er det sådan, at biler der produceres til brug udenfor Europa ikke nødvendigvis er lig de biler vi kender, da krav og regler kan være anderledes, bl.a. derfor det kan være endog meget svært om ikke komplet umuligt eller også meget dyrt at få godkendt en bil man har hentet udenfor Europa.

Nu er det ikke hvad jeg kalder tingene det handler om.

Hvad fabrikken har godkendt finder du i de brochurer der fås hos forhandlerne - kaldet Accessories.

Da jeg ikke har lyst til at søge Færdselsstyrelsens lister igennem, har jeg svært ved at svare på dette, da du ikke gør opmærksom på hvilke biler, årgang og evt. typegodkendelsesnumre du tænker på.

Hvis dine spørgsmål bliver meget mere specifikke end nu, er du nok nødt til at rette henvendelse til Land Rover Danmark, da det kan gå ud over det jeg som menigt medlem kan svare på uden at gå over "stregen".

mvh
Ib 0219
70142: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (01-10-2008 16:37:52) (svar på 70127)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Hej Ib.

Det drejer sig om godkendelsen E50318, der er gældende for Defender 2007 som personbil. I den står at der må monteres 285mm brede dæk.
Jeg kunne forestille mig at flere DLRK-medlemmer, der kører identiske biler på gule plader, også gerne ville kunne køre på bredere og højere dæk.

MVH Jakob Edelvold Scheibye
70177: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (02-10-2008 09:11:23) (svar på 70142)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
Hej Jakob

Jeg har spurgt den der har med godkendelser at gøre, og det ser ud som om der er en "slåfejl" i godkendelsen som ikke er fanget i korrekturen.

Det betyder at det der er godkendt iht. EU-godkendelsen er flg: 235/85R16, 265/75R16 og 7.50x16 for Van-modeller og 235/85R16 og 7.50x16 for personbil M1.

Tror iøvrigt ikke det er til at finde et dæk i størrelsen 285/85R16, fremgår ikke af den dækoptegnelse jeg har set.

Godkendelsen vil blive rettet, så 285/85 bliver korrigeret til 235/85. Tak fordi du har set det og gjort opmærksom på fejlen.

mvh
Ib 0219
69964: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (26-09-2008 14:52:59) (svar på 69956)
Kim Sjørslev #8169, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.160.238.46)
Har du overvejet at købe en på hvide plader, der er efterhånden ikke den store forskel i prisen, og så spare man også div. bekymringer om forsikring og godkendelser.

Disco hilsen

Kim Sjørslev, der overvejer at sætte hvide plader på v8'er
70021: sv: sv: midtersæde i disco 1 og 2 (28-09-2008 13:55:57) (svar på 69964)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
vedr. midtersæde.

"sakset" fra glad.dk:

http://www.glad.dk/reservedele/midtersaeder/midtersaedediscovery/

som der tydeligt står nederst på siden:
OBS:
Montering af midtersæde og sele sker efter købers udtrykkelige ønske, og køber er gjort opmærksom på at denne montering ikke er i overensstemmelse med bilens godkendelse iht. Færdselsloven. Eventuelle krav i den anledning kan ikke rettes mod Bilcentret Peer Glad A/S, og er alene købers eget ansvar.

- Alle købere har skullet underskrive en formular, hvori de erklærer sig enig i, at de (køber) har det fulde ansvar, og IKKE kan holde andre ansvarlige i tilfælde af uheld (jeg kan ikke huske den eksakte ordlyd, men det var i hvert fald betydningen af skrivelsen).

Forsikringsmæssigt er det ejeren/føreren, der bliver personlig ansvarlig i tilfælde af uheld - sædekonstruktionen er jo IKKE lovlig og godkendt af ekempelvis Færdselsstyrelsen!

Bare fordi noget kan købes er det ikke nødvendigvis lovligt (splatterpistoler, xenonkit etc bare for at nævne nogle ting i flæng)

Thorstein #7334