tilbage

Land Rover Forum  

Index
70163: 2,25benzin/solex kaburator/serie2 (01-10-2008 21:43:04)
Jesper Winther-Jørgensen #6459, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.80.223.165)
Hej

Jeg har nu fået liv i den gamle serie 2, takket være ole fra vissenbjerg, men den går ikke helt fint, tændingen syntes at være stillet meget fint, og vi starter meget fint(med fuld choker), men når vi giver gas, så prutter den og sætter ud, med høje skudlyde (ja hvem ved hvornår jagt sæsonnen starter!!), også ved varm motor er det nødvendigt at køre med choker for at kunne belaste motoren.
Vi tænker lige nu på om problemet kan ligge i kaburatoren???
denne er en Solex????(der står ikke mere på den og jeg kan ikke finde noget data på en sådan karl i de kloge bøger)

Er der nogle gode fif som vi bør kigge efter?????

Jesper
Index
70164: sv: 2,25benzin/solex kaburator/serie2 (01-10-2008 21:56:30) (svar på 70163)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Hvis den skyder når du giver gas, ligger har du med garanti stadigt et tændingsproblem (den er højst sandsynligt stillet for højt), men du skal være opmærksom på at når du stiller tænding, skal du også have justeret din karburator...

Først skal du være 200% sikker på at din tænding står som den skal, ellers kan det andet være lige meget :)

Jeg går ud fra at du har de nødvendige data -

1. Grundindstil din tænding (strømfordeler)

2. Er den med platiner, skal disse justeres i henhold til strømfordeleren, således at du både har den korrekte kamvinkel (lukkevinkel) til det korrekte tændingstidspunkt

3. Når dette er gjort skulle den gerne kunne gå i nogenlunde tomgang (med mindre din karburator er helt henne i skoven)

4. start med at grundindstille din tomgang og derefter dit blandingsforhold, og kontroller motorens gang (tomgang, delgas og med belastning)

5. Hvis dette ikke er nok, kan der være tale om at du skal genopbygge din karburator, hvilket ikke er noget særligt, så længe man har data, og er vandt til at arbejde med dette.

Du skal også være obs på at en karburator som enten lækker brændstof eller suger falsk luft er komplet udmulig at justere, så dette skal selvfølgeligt også være i orden.

Håber du kan bruge det, og husk at en gammel benziner med karburator kan man ALTID få til at gå godt, selvom det er slidt ;)




Index
70176: sv: sv: 2,25benzin/solex kaburator/serie2 (02-10-2008 09:06:50) (svar på 70164)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej
Jeg er helt enig i ovenstående indlæg om grundindstillinger.
Du behøver ikke stroboskoblys men dog en prøvelampe til at justere tændingstidspunkt.

Det står altsammen i manualen, så den skal du have fat i ....

Min gamle 6cyl 2,6l benziner fra 1969 kom til at gå så fint.
Først tænding, så karburator.
Karburatoren justerede jeg længe på, og jeg skal i gang igen, for den vil ikke længere springe igang ved brug af håndsvinget.

Den havde samme problem i starten, ujævn gang, hosten og hakken. Det var tændingen der var syg.
Jeg satte jo en omdrejningstæller på, som virkede på tændingspulserne. Viseren for op og ned og jeg kunne ikke få et stabilt omdrejningstal aflæst.

Da jeg så satte nye platinner og ny kondensator i, så gik motoren bare klippestabilt, også omdrejningstælleren.

Så går den ujævnt, har du sansynligvis ikke gnist, hver gang på alle tændrør. Start der :)

Med LandRover Hilsen
Jens Borchert Pedersen
Index
70170: sv: 2,25benzin/solex kaburator/serie2 (01-10-2008 22:56:40) (svar på 70163)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Index
70206: sv: sv: 2,25benzin/solex kaburator/serie2 (02-10-2008 19:34:47) (svar på 70170)
Jesper Winther-Jørgensen #6459, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.80.223.165)
hej
Tak for de fine indlæg.
Jeg er nu ret sikker på at tænding står meget fint, ved tomgang samt kørsel med trukket choker humper den afsted, men det er svært at belaste motoren. Dog så går den meget fint i tomgang når først den er blevet varm.
Link til solex kaburatoren syntes ikke helt at være samme model, eller også er det bare mig der ikke kan overskue manualerne?????
jesper
Index
70208: sv: sv: sv: 2,25benzin/solex kaburator/serie2 (02-10-2008 20:00:18) (svar på 70206)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Det er også ok at du mener at din tænding står meget fint, men har du stillet både den og platiner efter data?

Det kan ikke gøres på "gefuuuul" hvis bilen skal gå ordentligt, du skal have noget at rette dig efter :)

En ting jeg glemte at gøre obs på - hvis du vælger at indstille tænding og platiner efter data, og har svært ved at foretage en nøjagtig måling, skal du være klar over at en ældre strømfordeler kan have meget slør i dens aksel. Hvis dette forekommer, skal du desværre have en ny. (eller skifte dens leje, som nok ikke kan betale sig)

Hvis du vil kontrollere om den har slør, skal du pille den ud, og derefter se om dens aksel kan "rokke" fra side til side - der skal desværre ikke så meget til.

Men, hvis du er - som jeg skrev tidligere 200% sikker på at din tænding og platiner er indstillet korrekt, så er der kun at komme igang med at fejlfinde på karburatoren. (og selvfølgeligt udelukke strømfordelerdæksel, rotor, kul, tændrør og tændkabler.

Hvis du stiller blanding og tomgang og det stadigt ikke hjælper, kan problemet være at svømmeren i karb enten er utæt eller har forkert højde, den kan godt give nogle af de symptomer du beskriver.

Hvis du beslutter dig for at undersøge dette, kan du ligesågodt genopbygge din karb med pakninger osv.

Håber du kan bruge det :)

Hilsen Jakob - med genopbygget hovedgearkasse!

Index
70210: sv: sv: sv: sv: 2,25benzin/solex kaburator/serie2 (02-10-2008 20:33:45) (svar på 70208)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.67)
husk at der er en vacumslange fra kaburatoren til strømfordeleren, hvis der er utæt er det næsten umuligt at få karaten til at gå godt

Steen sIIa 1962 109 " 2,25 benzin
Index
70211: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25benzin/solex kaburator/serie2 (02-10-2008 20:47:24) (svar på 70210)
Jesper Winther-Jørgensen #6459, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.80.223.165)
hej steen

Kan vaccum slangen bevirke de ovenstående symptomer?? ja så kan det jo sagtens være det der er galt, for den er desværre ikke eksisterende(defekt),
er der nogen der har et godt link til hvor denne vaccum slange kan erverves???
jesper.
Index
70213: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25benzin/solex kaburator/serie2 (02-10-2008 21:09:43) (svar på 70211)
Michal Mai #7824, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.23.22)
Den lokale reservedels pusher har den , bare spørg efter en 4 mm slange ..

Michal
Index
70216: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25benzin/solex kaburator/serie2 (02-10-2008 22:22:02) (svar på 70211)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.247.117)
Hej Jens!
Jeg er enig i at dine problemer meget vel kan skyldes tændingen. I sådan en strømfordelerfætter er der foruden vacuumjustering også en omdrejningsreguleret justering der virker ved hjælp af centrifugalkraft. dvs. den allerøverste del af akslen i fordeleren, hvor rotoren sidder, skal kunne drejes lidt, uden at resten af motoren drejer med(hø hø hø)den kan med andre ord ruste fast! Af med dæksel og rotor, kik ned oven i akslen, her burde sidde en filtpude der kan holde på lidt olie, op med den, ned med lidt rustløsner og prøv med håndkraft i et par dage(hø hø hø)eller find en fordeler der ikke er syg.
Go´ arbejdslyst

Claus. S3 Safari 2,25 b
------------------------
Index
70251: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25benzin/solex kaburator/serie2 (03-10-2008 17:41:23) (svar på 70216)
Jesper Winther-Jørgensen #6459, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.80.223.165)
hej
Jeg har sammen med ole rasmussen fået rep. vacum slangen, lukket div. luft utætheder, samt tilset at der er olie i luftindtage filteret. desuden har selve strøm fordeleren kørt på oles serie2er, så den virker også "som planlagt", så jeg håber der er en venlig sjæl der her mulighed for at kigge forbi og peje!!!! (på problemet altså!!!)
vi bor ved vissenbjerg, fyn
jesper.
Index
70270: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25benzin/solex kaburator/serie2 (03-10-2008 23:16:27) (svar på 70251)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Jeg ville hjertens gerne stikke snuden forbi, meeeen jeg bor altså på falster... du skal dog være velkommen til at ringe til mig og sende et par billeder, så kan det være jeg kan hjælpe dig lidt mere :)
Index
70278: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25benzin/solex kaburator/serie2 (04-10-2008 12:05:17) (svar på 70251)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Har du haft karburatoren skilt ad? Er alle pakninger, membraner, dyser, svømmer mm. OK? - selv et meget fint hul i en membran kan får en motor til at gå dårligt.

Måske skulle du tage et billede af karburatoren og lægge det her på forum?

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
70288: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25benzin/solex kaburator/serie2 (04-10-2008 18:51:29) (svar på 70278)
Jesper Winther-Jørgensen #6459, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.80.223.165)
Hej
Har lånt en carb. fra ole rasmussen, og så virker det bare!!!ergo min er itu´men så er problemet "bare" at finde en manual for en sådan!!!
den hedder SOLEX B-40 PA10-5 A
Jeg kan finde en partsliste, men ingen manual.
billde(r) er vedhæftet.

kender du denne type kaburator/har du en manuel eller noget hører jeg meget gerne.
jesper
Index
70289: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25benzin/solex kaburator/serie2 (04-10-2008 18:57:37) (svar på 70288)
Jesper Winther-Jørgensen #6459, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.80.223.165)
nu med billde (tror jeg nok)