tilbage

Land Rover Forum  

Index
70311: Så forsvandt lyset totalt........ (05-10-2008 09:56:21)
Jan Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 92.241.209.89)
Ja så gik det galt igen. Alt lys er væk på min Defender 300 TDI fra 98. Det eneste som virker er blinklys, overhalingslys og bremselys :(
Det skal lige siges at den er uden kørelys.
Det kan vel ikke være den korte lys kontakt når også lyset bagpå er væk?
Er der en relæ som styre al lyset?
Kan det evt. være tændingslåsen som er problemet?
Håber der er nogen som vil dele ud af deres erfaring :)

Mvh Jan 6998 Midtjylland
Index
70312: sv: Så forsvandt lyset totalt........ (05-10-2008 10:10:41) (svar på 70311)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.147)
Jeg går ud fra, at du har checket samtlig sikringer...
Det kan meget vel være selve lyskontakten, idet alt lys udover blink-, overhalings- og bremselys styres via denne.
Du kan tage kontakten ud og erstatte den med en anden for at prøve, om fejlen ligger der. Jeg har dog aldrig selv skiftet sådan een kontakt.
Der findes også muligheden, at du stikker hånd ned til kabelbundtet bag forlygterne og rusker godt i dem. Evt. kommer lyset igen....
Det er næppe bundstykke i tændingslåsen, da (parkerings-)lyset kan (og skal kunne) tændes og slukkes udenom.
Index
70321: sv: sv: Så forsvandt lyset totalt........ (05-10-2008 13:39:23) (svar på 70312)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.43.111)
Paul...

Hvor tit springer der 4 sikringer samtidig... ?

Claus
Index
70324: sv: sv: sv: Så forsvandt lyset totalt........ (05-10-2008 14:03:17) (svar på 70321)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.147)
Hvem siger, at de er sprunget allesamme på een gang ? Den teoretiske mulighed foreligger ! Jeg ser dagligt, hvordan bilister sløser med lygterne. Kombinationen med een lysende forlygte og intet bagpå er altså set, men jeg vil nu ikke beskylde Jan for, at høre til slagsen. Udelukkelsesmetoden bruges meget af autoelektrikkere. Vi ved ingenting. Måske er der løbet vand ind i sikringsboksen, som har forårsaget en kortslutning. Eller der er tilsluttet noget ekstraudstyr via lyssikringerne. Kender hverken Jan eller bilen...
Index
70326: sv: sv: sv: sv: Så forsvandt lyset totalt........ (05-10-2008 14:15:44) (svar på 70324)
Jan Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.230.246)
Alle sikringer er tjekket og fundet ok.
Jeg prøver at pille kontakten ud og tjekke om der overhoved er strøm til den. Jeg skiftede den for to år siden men da var det kun nærlys og lang lys som var væk.

Mvh Jan
Index
70341: sv: sv: sv: sv: sv: Så forsvandt lyset totalt........ (05-10-2008 18:51:32) (svar på 70326)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.8.154)
Hej Jan

Jeg har haft et lignende problem med min Defender 200tdi.

I mit tilfælde forsvandt strømmen et eller andet sted mellem lyskontakten og fjernlyskontakten (dip-switch). Dvs. der var strøm på den blå ledning når jeg målte på lyskontakten, men ikke på den blå ledning til dip-switchen.

Jeg må med skam melde, at jeg indtil videre har løst problemet ved at trække en ledning direkte fra batteri til dip-switch.

Men så vidt jeg kan se passerer den blå ledning både baglysrelæet og tågelysrelæet, Det to relæer er mit bedste bud på en fejlkilde.
Index
70349: sv: Så forsvandt lyset totalt........ (05-10-2008 21:06:13) (svar på 70311)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Lyskontakten er det bedste bud med hensyn til positionslyset, trin 1 sender strøm på den røde ledning til positionslyset via sikring 16 til HS for & bag, og via sikring 15 til VS for & bag. (er der strøm til lyskontalten, hovedsikringen link 1 30 amp. kan være gået)

Trin 2 (blå) går fra lyskontakten til lysrelæet (tændingsstyret)og derefter til omskifterkontakten, herfra til nærlyset via sikring 12 & 13 til nærlys og sikring 13 & 14 til fjernlys.

Igen relæet kan være defekt, afbrydelse af den blå ledning eller relæet får ikke strøm på den hvide ledning når tændinden tilsluttes, hvis du hverken har nær- eller fjernlys. Overhalingslyset får strøm fra en anden kreds via sikring 2 - omskifterkontakten kan naturligvis også være defekt.

En prøvelampe på de nævnte punkter i kredsen vil gøre underværker i forbindelse fejlfindingen.

Giv it a try Carsten
Index
70354: sv: sv: Så forsvandt lyset totalt........ (05-10-2008 21:52:10) (svar på 70349)
Madsen Bo Visholm #7515, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.62.123.155)
Jeg prøvede det i min, da jeg havde 110" Det var lyskontakten. Den kostede 1100 ved Terminalen i Birkerød, så vidt jeg husker, så køb den hos williams eller lignende...

Mvh Bo

Index
70371: sv: sv: sv: Så forsvandt lyset totalt........ (06-10-2008 13:42:24) (svar på 70354)
Jan Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.123.134)
Tak for de mange svar. Problemet er fundet og det var lyskontakten. Det er ud som om den har været varm så plastikken er smeltet og derved er nitten trykket så langt ned i plastikken at den ikke kan give forbindelse mere. Lidt en dårlig konstruktion når det ikke holder mere end et par år.......kan vel nærmest betegnes som en sliddel :)

Mvh Jan
Index
70373: sv: sv: sv: sv: Så forsvandt lyset totalt........ (06-10-2008 13:56:20) (svar på 70371)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.172)
Hvis du sætte relæer på hovedlyset, nedsætter du belastningen på kontakten. Så undgår du nedsmeltning både på den ene og den anden kontakt.
mvh
Knud, med lysrelæer på bussen!
Index
70390: sv: sv: sv: sv: sv: Så forsvandt lyset totalt........ (06-10-2008 20:46:41) (svar på 70373)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.79)
Godt tip, Knud, især, hvis de hænges ekstra lys på bilen...