tilbage

Land Rover Forum  

Index
70343: Problemer med RR 3,9 (05-10-2008 19:25:26)
Simon Novrman (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.217.39)
Hej klubvenner...

Min mor kører rundt i en Range Rover 3,9 vouge fra vist nok 93´...
Den kører faktisk rigtig godt, MEN engang imellem går den ligepludselig i stå når hun kører, nå så hum stopper helt op, og starter den igen, så er der INTET i vejen...
Nogen gange lyder det som om at den ikke går på alle cyllindere, og derved ryster motoren helt vildt, så skal man blot lige stoppe den, og derefter starte den igen, og så er der INTET...
Der er ingen bestemte tidspunkter den gør det på, men det kan være flere gange på en dag, og nogen gange går der op til en uge hvor den ikke gør det...

Den har nu været hos Rødeled i 3 uger, og de har haft computer på den osv, og da de havde den påstod de, at den ikkegjorde det mere og at den var tip top, men allerede samme dag vi fik den igen gjorde den samme nummer, og jeg siger stakkels gut hos rødeled, for min mor var rødglødende da hun ringte ned til ham....

Er der nogen der har haft samme problem, eller har hørt om det før, eller der en der evt. ved hva fejlen KAN være...???

På forhånd mange tak...

Mvh Simon Novrman...
Index
70344: sv: Problemer med RR 3,9 (05-10-2008 19:55:01) (svar på 70343)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.116.66)
Hej

Prøv med et nyt bensin filter.

Hilsen
Peter
Index
70345: sv: sv: Problemer med RR 3,9 (05-10-2008 20:09:27) (svar på 70344)
Svend Bahn-Sanger 4749 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.133.224)
Det kan også være steppermotoren (bagerst på motoren i højre side - kørselsretningen). Den blander luft og benzin. Hvis du går i stå ved lyskryds eller den taber pusten ved hurtig kørsel.

Bedst at bestille delen i england, da den koster 6 gange mere her.

Hilsner


Svend
Index
70350: sv: Problemer med RR 3,9 (05-10-2008 21:09:19) (svar på 70343)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Kontroller stelledningen på benzinpumpen, en dårlig forbindelse på ledningen hvor den sidder fast på rammen har været årsag til mange sjove perodiske fejl.

Mvh Carsten
Index
70352: sv: sv: Problemer med RR 3,9 (05-10-2008 21:26:27) (svar på 70350)
Simon Novrman (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.217.39)
Det vil jeg straks chekke i løbet af ugen, for den kunne godt lyde som en mulig fejl...
Men mange tak...
Index
70355: sv: sv: sv: Problemer med RR 3,9 (05-10-2008 22:05:01) (svar på 70352)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.129.5.28)
Hej Simon.
Det kan være noget uhyggeligt banalt.. Mine forældre har en Disco med 3,9 V8. Den havde pludselig fået en mani med at gå ud i tide og utide. Så en dag jeg havde lånt den på arbejde gik den helt ud og kunne ikke starte igen. Nå jeg gik ud og kiggede lidt på tændkabler osv. Og pludselig var der igen liv. Nå jamen så kørte jeg hen og ville tanke dyret da det nærmest var som om den ikke rigtig fik benzin.
Der gik der så en åbenbaring op for mig! :) I det jeg åbnede tankproppen lød der et sug fra tanken! Hov det er vidst ikke meningen, så studerede jeg tankproppen og fandt ud af at hvis man skruede den i bund til den klikkede i låget, ja så lukkede den for en ventil i proppen! hmmmm det var da mystisk, så det man skal gøre er at skrue den i til den klikker og så dreje låget tilbage til det går stramt. Prøv evt. selv at pille proppen af og studér denne mærkelige mekanisme.. :)
Index
70357: sv: sv: sv: Problemer med RR 3,9 (05-10-2008 22:07:13) (svar på 70352)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.46.194)
Uha..stakkels Rødeled...Hanne´s temperement er ikke at spøge med :-)

Jeg har haft samme fejl på min RRC ´93. Gik bl.a. istå på en mark ved Gudhjem i uge 30 sidste år.

Det var brændstofpumpen i tanken der lavede problemet. Prøv at måle spændingen, skal være over 1,3 amp. og tjek samtidigt stelforbindelsen.

hils familien

mlrh Claus
Index
70356: sv: Problemer med RR 3,9 (05-10-2008 22:05:06) (svar på 70343)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.120.180)
Hej Simon,

Der er mange muligheder. Brændstofforsyningen er selvfølgelig et relevant punkt. Men jeg vil også pege på tænding eller motorstyring (ECU).

Jeg havde et lignende problem med min RRC V8 fra 1993. Motoren tabte pludselig kraft under kørsel - som om halvdelen af cylindrene ikke trak. Den startede som regel igen efter 10 - 30 s pause.

Jeg skiftede alle tændingsdele: Fordelerdæksel, rotor, tændkabler, tændrør, spole, kondensator, samt checkede ledningsforbindelser og stelforbindelsen under tændspolen.

Det hjalp gevaldigt på motorens opførsel generelt - men problemet forekom stadig.

Flere ting blev skiftet, men til sidst fandt jeg årsagen: Dårlig forbindelse i multistikket til motorstyringens kontrolenhed - ECU'en.

ECU'en sidder under passagersædet, og kan nås gennem en luge under sædets forkant. Hvis din mors RR har luftaffjedring (kom på nogle modeller i 1993), er der to styreenheder oven på hinanden. Motorstyringen er den nederste.

Jeg skilte stikket fra ECU'en - der sidder en spærrehage i den ene side - og gav begge 'halvdele' kontaktrens, lod det tørre i 10 minutter, samlede det - og har ikke siden (snart 3 år) haft problemer (af den slags).

Måske er det ikke løsningen på din mors RR-problem, men det er et billigt og let sted at starte.

Hvis det - og et eftersyn af tændingsdelene - ikke hjælper, ville jeg interessere mig for brændstofforsyningen. En periodisk fejl ved pumperelæ eller dårlig forbindelse til pumpen (adgang gennem luge i bagagerumsgulv) kan give samme symptomer.

Pumpen kan ikke høres når motoren kører, men kan høres køre 2 - 3 sekunder efter tændingen slås til - derefter stopper den. Prøv at lyt efter lyden næste gang du forsøger at starte den efter et udfald.

Held og lykke,

Peter Vinter