tilbage

Land Rover Forum  

Index
70416: Dimensionering af ladekabler. (07-10-2008 13:17:43)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.228.47)
Jeg vil lave et simpelt arrangment til at lade en ekstra akkumulator op med under kørsel.
Det handler om et forbrugsbatteri på 80 amp.
Min agt et at føre nogle kabler ude fra vognens akku, RRC td, ind til denne forbrugsakku, som skal stå i vognens varerum.
Det skal så trække en inverter, hvorfra jeg trækker strøm til campingvognen.
Jeg har så hørt mange teorier om, hvor vildt store/tykke disse kabler skal være, for ikke at lave en nedsmeltning.
Der sker ikke noget samtidigt forbrug, og slet ikke til noget spil, men alene opladning.
Det jeg har oplevet er, at selv med de mest billige og elendige startkabler fra f.eks. supermarkeder, kan man godt føre noget strøm over til et fladt batteri i en nødstedt bil, uden at disse sølle kabler bliver varme. Begynder man så at starte den nødstedte bil, ja så kommer varmen i de små kabler.
Vil et 25 mm2 kabel være tilstrækkeligt?
Det er en diesel, med 2 stk 12V akkuer i parallel forbindelse. Vognen er altså med 12V system.
Er det ok at forbinde + til den ene og - på den anden, eller giver det skæv og dårlig belastning?
Og nej, jeg gider ikke begynde med skillerelæer og alt det værk.

Jeg håber på svar fra en som ved noget om dette og jeg ved godt at det er vældig urigtigt og syndigt. :-)
Index
70417: sv: Dimensionering af ladekabler. (07-10-2008 13:27:46) (svar på 70416)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hvis du kobler de to batterier sammen parallelt, så vil dine to akkuer teoretisk set altid levere lige meget strøm. Det afhænger dog af tilstanden af de to akkuer samt om de er ens. Det vil sige at du skal regne med, at kablerne skal kunne bære en del mere end halvdelen af din maksimale belastning, uanset hvor det ene og det andet batteri fysisk står.

MVH Jakob E S
Index
70419: sv: sv: Dimensionering af ladekabler. (07-10-2008 13:48:49) (svar på 70417)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.30.159)
Hej Knud

Undskyld mit svar, som du selv nævner du ikke vil bruge (smiley).
Jeg har selv gået og luret på ne løsning noget lignende din, og jeg ville helt klart monterer et skillerelæ. Derved undgår du at forburgsbatteriet tapper dine startbatterier, og samtidig kan strømmen kun rende en vej - nemlig mod forbrugsbatteriet. Her er et link, som viser at et skillerelæ ikke nødvendigvis behøver at koste spidsen http://dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=63193&f=&ex=1&s=skillerelæ&uid=250274736 - jeg har ingen aktier i firmaet, og har heler ikke testet det.
LR hilsen
Thomas O.
Index
70420: sv: sv: sv: Dimensionering af ladekabler. (07-10-2008 13:56:15) (svar på 70419)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.240)
Venligst bemærk, at man ikke kan linke til dlrk-undersider, da man bliver omdirigeret til hovedsiden.
Index
70421: sv: sv: sv: sv: Dimensionering af ladekabler. (07-10-2008 14:01:17) (svar på 70420)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.30.159)
Hejsa

Kattens det var jeg ikke klar over.
Søg på skillerelæ i roverforum, og vælg den tråd, som hedder startbatteri/forbrugsbatteri af Rune Sckerl
LR hilsen
Thomas
Index
70434: sv: sv: sv: sv: sv: Dimensionering af ladekabler. (07-10-2008 16:13:22) (svar på 70421)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.228.47)
Jeg har som end et skillerelæ liggende, dog ikke et voldsomt stort, men efter at have erfaret og set alt det bøvl andre har med sådanne, føler jeg mig ikke fristet.
Da jeg ikke skal have ekstrabatteriet tilsluttet permanent, men kun i opladningsfasen på tramsportetaper, er risikoen for at tappe det ved start ikke eksisterende.
Endvidere er tiden ved at være lidt knap til de store eksperimenter! :-)
Men mon ikke det beskrevne 25mm2 kabel vil være alt tilstrækkeligt?
Det har Autonomen på lager.

mvh
Knud
Index
70438: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dimensionering af ladekabler. (07-10-2008 16:30:18) (svar på 70434)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Vil det sige at du kun sætter det på under transport? Så skal du dog stadig kunne trække halvdelen af din starterstrøm igennem kablerne.
Jeg tror ikke du vil opleve problemer med 25kammerat.

MVH Jakob E S
Index
70440: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dimensionering af ladekabler. (07-10-2008 16:39:30) (svar på 70438)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.30.159)
Hejsa

Et 25 mm^2 kabel er fint nok - det bedste er, hvis du først tilslutter det efter bilen er startet, så undgår du problemer med den strøm starteren trækker.
LR hilsen
Thomas
Index
70468: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dimensionering af ladekabler. (07-10-2008 21:53:18) (svar på 70440)
Poul Kiærulf #1415, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.242.231.82)
Hej

Jeg har et fritidsbatteri sat til det bagerste "cigarstik" i min RR. Det er ikke meget kvadrat jeg har på dem og der sidder en 10 amp. sikring i systemet. Hvis kablerne har lidt lægnde og ikke så kraftige, begrænser spændingsfaldet, modstanden i kablet strømmen. Jeg har en 1200 watts inverter på ekstrabatteriet.

Hvis jeg ikke husker meget galt er max forsikring på 2,5 kvadrat 16 amp. Så bare du har noget sikring i mellem går det ikke helt galt.

Mvh

Poul
Index
70484: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dimensionering af ladekabler. (08-10-2008 10:08:43) (svar på 70468)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.30.159)
Hejsa

Lige et spørgsmål til Poul - hvordan virker din opsætning, hvis batteriet er helt afladet? Jeg tænker på om kablet bliver varmt, eller om du har haft en sikring, som er sprunget nogle gange? Jeg havde ikke lige tænkt på den mulighed du nævner, men den lyder da som en nem løsning.
LR hilsen
Thomas

Ps. Du kan godt forsikre 2,5 mm^2 med 20 A under normale varmeafledningsforhold.
Index
70503: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dimensionering af ladekabler. (08-10-2008 16:34:49) (svar på 70484)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.253.45)
Nu er 25 kvadrat kabel indkøbt + 6 kvadrat kabel til fast strøm i CV og et ekstra strømudtag til køleskab m.m.m.

Troen flytter som bekendt bjerge, men gad vide om dette stads monterer sig selv, hvis jeg tror nok på det???

Tak for den omfattende deltagelse i mine overvejelser! :-)

mvh
Knud, der af et inderligt hjerte hader el-arbejde
Index
70521: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dimensionering af ladekabler. (08-10-2008 22:28:27) (svar på 70484)
Poul Kiærulf #1415, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.242.231.82)
Hej

Jeg ved ikke lige konditionen på mit batteri, så om det har været helt nede tjaaa.... Laver batteriet noget der ligner en kortslutning ryger sikringen jo nok. En løsning på ikke at aflade batteriet helt, er at montere en "spændingsvagt" på det. Jeg har ikke sat noget på endnu, da jeg først lige har fundet den i en papkasse. Det er en jeg købte for længe siden til ikke ret meget. Den afbryder batteriet når spændingen kommer ned på omkring 11,5 volt.

I øvrigt har jeg ekstra sikringer med ;-)

Mvh

Poul
Index
70523: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dimensionering af ladekabler. (08-10-2008 22:33:45) (svar på 70521)
Poul Kiærulf #1415, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.242.231.82)
Hej igen

Jeg fik ikke læst hele spørgsmålet, nej jeg har ikke oplevet at ledningerne bliver eller bare lune.

Og til Knud, hvis du vil være sikker er det muligt at få sikringer i pænt store strømværdier uden de fylder det halve motorrum op.

Mvh

Poul
Index
70655: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dimensionering af ladekabler. (11-10-2008 23:17:10) (svar på 70523)
Morten Sinding #7356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.52.189)
Hej Knud
Det du skal (og andre der skal trække ledninger) bruge er et "nomogram" (burde evt. gemmes under downloads på forsiden).
Nomogram
til udregning af lednings-tværsnit i 12 volts el-system.
Nomogram til udregning af ledningstværsnit. Ledningens længde og effekt/forbrug (watt) er altid kendt. I det viste eksempel skal 60 watt således tages ud over en 10 meter lang ledning. Linien skærer kabeldiagrammet i området, hvor 2,5 mm ledning skal benyttes.

OBS! Husk at strømmen skal tilbage til hhv. sikringsdåse og minusforbindelse. Når du har målt ledningslængden i båden op, er du således nødt til at fordoble værdien, inden du aflæser ledningsdimensionen i nomogrammet.

Ved beregning af ledningstværsnittet fra batteri til sikringsdåse benytter du i princippet den samme fremgangsmåde, men husk at den teoretiske effekt af samtlige strømbrugere, der er tilsluttet den elektriske kreds, skal lægges sammen.

Mvh. MS



Index
70656: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dimensionering af ladekabler. (11-10-2008 23:24:52) (svar på 70655)
Morten Sinding #7356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.52.189)
Hej igen
Som i kan se er det taget fra en side på nettet der har med båd salg at gøre, der skulle også have været et billede på, men det ville åbentbart ikke oploades??
Mvh. MS