tilbage

Land Rover Forum  

Index
70520: serie 3 2,25 diesel 109 " (08-10-2008 22:17:23)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.194.13)
Hej I forum

Er der nogen der har skiftet om til en 200TDI i en 109" serie 3 og hvor maget skulle der ændres her tænkes der især på bremserne. Er tromlebremserne kraftige nok selvom jeg har en vacuumpumpe monteret på 2,25 dieselen og her bremser den fantastisk nu.

Alt mekanisk der skal ændres er ikke noget problem. men skal jeg skifte til range rover aksler for at få skiver på serie 3'en.

Jeg har set en serie 3 med 3,5 V8 motor og lurese på om en range rover 3,5 V8 incl gearkasse kan stoppes ned i en serie karosse.

Claus
Index
70525: sv: serie 3 2,25 diesel 109 " (08-10-2008 22:38:29) (svar på 70520)
Rune Jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.27.28.67)
Tromlebremserne skulle være fine nok til 200tdi montage. Du kan dog købe et helt nyt skivebremse sæt hos lrparts.dk som skulle kunne synes no prob. det koster vist den nætte sum at 8500,- men så er det også super fedt. Din serie 3 gearkasse passer fint på 200tdi motoren, og du skal kun flytte et af motorophængene for at få motoren til at passe i. Dog skal du forvente at skulle lave nogle få andre tilpasninger bla. speederkabel og udstødning. Udstødningen kan godt tage tid.

God fornøjelse
Index
70526: sv: sv: serie 3 2,25 diesel 109 " (08-10-2008 23:12:46) (svar på 70525)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.2.18)
smut lige forbi skat og synshallen, der bliver sikkert problemmer med at sætte skiver på en seriebil, spørg evt Land rover dk



Steen
sIIa 1962 109"
Index
70529: sv: sv: sv: serie 3 2,25 diesel 109 " (09-10-2008 00:30:42) (svar på 70526)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.194.13)
Hej Steen.

Næh, du skal bare sørge for at det er typegodkendt og passer til biltypen. En range rover undervogn kan du godt sætte på på en 109" serie bil men som færselstyrelsen sagde så er arbejdet nok så stort at det er til overvejelse om det kan betale sig.

Claus
Index
70530: sv: sv: sv: sv: serie 3 2,25 diesel 109 " (09-10-2008 06:46:30) (svar på 70529)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 195.189.142.226)
En Range Rover undervogn som i skruefjedre og skivebremser?

Begge dele ville jeg ellers mene falder under deres konstruktive ændringer kategori?

Har vi nogen der har fået godkendt en af delene iblandt os?

Peter - 3436
http://www.siia.dk
Index
70531: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 2,25 diesel 109 " (09-10-2008 07:22:02) (svar på 70530)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Idet det er en ramme, med aksler og bremser, så betyder karosseriet i bund og grund ikke rigtigt noget, da alt hvad der har med sikkerhed og gøre så er baseret på rammen med hvad der hører til den. Men tager du kun dele fra rammen så ville jeg mene at problemerne opstår.

Mvh

Stephan
Index
70537: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 2,25 diesel 109 " (09-10-2008 08:49:49) (svar på 70530)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
JEp med skrue fjedre og videre og alt skal flyttes med over. det er jo nemt det tager bare tid.
Hvor stor er forskellen på et defender chassis og et serie chassis andet end der er skrue fjedre og 1" længere.

Claus
Index
70548: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 2,25 diesel 109 " (09-10-2008 13:38:32) (svar på 70537)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Claus

Beklager, men så let som du vil gøre det til er det altså ikke. Den store forskel er de type/standardtypegodkendelser der foreligger på de enkelte modeller.

Der er flere ting der har indflydelse på den slags som du foreslår. At ændre bremsesystemet kræver at det er godkendt - uden diskussion. Tænk hvis bilen bliver indblandet i et uheld - hvem tror du får skylden hvis bremseanlægget ikke er godkendt??

Fjedrene i en Range Rover Classic og en 109" kan ikke erstatte hinanden, da der er forskel i totalvægten på de to biler. En 109" er ligeledes ikke godkendt til skruefjedre.



Index
70552: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 2,25 diesel 109 " (09-10-2008 15:52:27) (svar på 70548)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hej Ib.

Jeg snakkede med den "gamle" ovre i færdselsstyrelsen og han sagde at jeg sagtens kunne parre en range rover undervogn med en serie bil bare begge dele havde en typegodkendelse. Men det indebær så også at alt skulle følge med fra range rover undervognen og over og det ville så give en del arbejde og derfor regnede han med at det ikke var så interessant at lave en sådan ombygning.
Hans ord var at du kan lave alt bare de dele jeg tog og de dele / bil jeg byggede på var typegodkendte.
Så var der ikke noget problem udover som en anden nævner at der kan komme en snak om afgiftændring.
Så kan man diskutere om det du laver er en konstruktions ændring eller hvad og hvordan det fortolkes svinger jo fra person til person.
En anden essens i det er også for at lette arbejdet for alle er det bedst at bruge typedele fra samme slags bil som du bygger landrover dele til landrover, suzuki dele til suzuki og så videre..

Claus
Index
70563: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 2,25 diesel 109 " (09-10-2008 20:03:50) (svar på 70552)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Claus

At noget er godkendt på en bil - type eller standardtypegodkendt betyder ikke at du blot kan flytte det over på en anden bil og så er det ok.

Alene fjedrene er forskelligt dimensioneret for at bære forskellig vægt, hvilket igen har indflydelse på den godkendte totalvægt, så det svar du har fået må bero i misforståelse enten fra hans eller din side.

Hvis du ændret til noget der ikke er i overensstemmelse med type/standardtypegodkendelse er der ikke nogen plads til fortolkning. Det er står i godkendelserne er det der gælder, alt andet er en konstruktiv ændring.

Man er blevet lidt mere lempelig, men ikke så meget:-)

mvh
Ib

Index
70544: sv: sv: serie 3 2,25 diesel 109 " (09-10-2008 11:14:24) (svar på 70525)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
JAAA hhhmmmm men efter hvad min udemærkede synsmand siger så SKAL de stumper være typegodkendt og jeg har været i korrespondance med holland og de siger at de ikke endnu har fået den EU godkendelse, så indtil videre så er min tegnebog lukket. Man kan også bare købe stumperne og montere dem, det er ikke så svært.
Der er udførlige brugsanvisninger på nettet, og forresten så er det dyrt. Jeg har 200 tid i min 88" de virker udemærket de får et omgang her efter Tysklands turen.
MVH Jens E
Index
70559: sv: sv: sv: serie 3 2,25 diesel 109 " (09-10-2008 19:01:20) (svar på 70544)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.34.242)
Uden at være helt sikker i min sag, så vil rygterne at man bruge bremsedele fra de ny santanaer og montere dem på en serie foraksel.
Santana er jo godkendt i DK, så mon ikke den går.

Morten
Index
70566: sv: sv: sv: sv: serie 3 2,25 diesel 109 " (09-10-2008 20:28:35) (svar på 70559)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.16)
At man kan "parre en Range Rover undervogn med en seriebil" må da betyde at det er tilladt at tage en komplet undervogn incl. styre tøj og ratstamme, fra en Range Rover og sætte under et karrosseri fra en seriebil på.
Ikke at man bare kan tage div. typegodkendte dele fra forskellige biler og sætte sammen i en stor blanding.
Delene er jo kun typegodkendt med dele der er indeholdt i den samme typegodkendelse.
Dog skal Range Roveren være fra før en bestemt årgang før det er tilladt.
Eksemplet er set med Michaels Range Minor Rover.
Mvh
Kenneth Poulsen