tilbage

Land Rover Forum  

Index
70681: The French connection of Lucas? (13-10-2008 11:07:15)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Hej folkens.

Er jeg den eneste der studser over, hvorfor så mange franske biler kører rundt med lys i kun den ene forlygte? Ja, jeg har sågar oplevet folk, der kørte rundt kun med baglys på bilen.
Er det fordi Lucas har en Fransk fætter, eller kører franske biler bare med en dårligere konstruktion af lygterne, eller skyldes det at folk, der vælger franske biler, bare generelt har så lidt forstand på biler, at de tror det skal være sådan? Magter de ikke at lægge mærke til det?
Tror de at jeg blinker til dem fordi jeg kører i Land Rover, og føreren i sådan en bare hilser på alt og alle?

Det er selvfølgelig ikke kun franske biler men ser uden lys på, men procentdelen er uforholdsmæssig høj.

Nu har det undret mig i flere år, der må findes en forklaring...

MVH Jakob E S
Index
70682: sv: The French connection of Lucas? (13-10-2008 11:42:57) (svar på 70681)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.134.186)
ja du må simpelthen have alt for meget tid når du kører, måske du kører seriebil?
Index
70683: sv: sv: The French connection of Lucas? (13-10-2008 11:55:11) (svar på 70682)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.191.198)
Nej jeg kører såmænd Defender. Men jeg lægger mærke til mine medtrafikanter. Ligeledes lægger jeg mærke til nær der går en pære på min bil. Jeg går faktisk rundt om den en gang imellem, bare for at se om den er i orden.
Jeg har sågar oplevet en bilist, snige sig rundt på de små veje omkring min bopæl, kun med en positionslygte tændt. Gad vide om han tænkte at nok gik, eller han bare gemte sig for sine medtrafikanter. Det er rysytende!

MVH Jakob E S
Index
70684: sv: sv: sv: The French connection of Lucas? (13-10-2008 12:02:33) (svar på 70683)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.244.80)
Franske biler har alle dage været noget trist, bøvlet og ustabilt makværk, der koster kassen at pusle med.
Og så æder konstruktørerne skrubtudser!

mvh
Knud med anglofile tilbøjeligheder! :-)
Index
70685: sv: sv: sv: The French connection of Lucas? (13-10-2008 12:08:26) (svar på 70683)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.201.44)
Hej Jakob

Ud fra min erfaring fra fruens 306CC, jeg tror simpelthen at svaret er det nærmest er krop umuligt at skifte forlygte pære med mindre med er udstyret med en 5 led albue - magen til tossede konstruktion skal man lede længe efter.

mvh,
Henning
Index
70690: sv: sv: sv: sv: The French connection of Lucas? (13-10-2008 15:19:22) (svar på 70685)
Jan Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.34.26)
Før vi fik bil...

sludder

Før vi fik Land Rover, kørte vi os igennem 20 år forbi fem gange Citroën i forskellige modeller og en gang Renault. Alle biler med meget få og ganske billige værkstedsregninger en enkelt helt uden (jeg ser bort fra service). Vi har nok været heldige.

I andre fora har jeg også set debatten omkring forbruget af forlygte-pærer på franske biler og især på Peugeot. Og den skulle være god nok.

Her har der så været angivet to forskellige forklaringer på fænomenet:

1. De franske biler kører med en høj spænding, og derfor slider de mere på pærerne.
2. De franske bilers ejere gider ikke tjekke lygter, men regner med at skidtet holder til næste service.

Alt efter humør kan man selv vælge forklaring :-)

vh

Jan
Index
70694: sv: sv: sv: sv: sv: The French connection of Lucas? (13-10-2008 16:26:28) (svar på 70690)
Poul Kiærulf #1415, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.242.231.82)
Hej

Jeg køre Citroen og har haft nogle stykker.

Mht pkt 1 i Jan's klumme er det også det jeg får at vide på værkstedet.

Mht pkt 2 i Jan's klumme kan jeg kun bekræfte at jeg nok lever efter den.

Mvh

Poul

Der har kørt mere end 500.000 km i Citroen uden noget bøvl eller ekstra store regninger, hvilket jeg ikke kan sige om mine mere end 500.000 km i div. Land Rovere. Og på trods af det, vil jeg ikke bytte min RR for andet....
Index
70695: sv: The French connection of Lucas? (13-10-2008 16:49:09) (svar på 70681)
Marc Leon Paul #7698, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.160.195.72)
Hej

Har selv en Citroen Picasso og konen har en Peugeot 307.

Forlygtepærene går ca. én gang om måneden, det er altid i den modsatte side af sidste gang, så det skifter pænt.

Overveje nu at købe et overspænningsrelæ til begge bilerne.

M.v.h. Marc der glæder sig til 109'eren bliver færdig.
Index
70698: sv: sv: The French connection of Lucas? (13-10-2008 18:21:28) (svar på 70695)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.7.90)
hej forum

jeg har haft 2 franske biler og jeg er sikker på en plads i himlen, jeg har nemlig haft mit helvede på jorden - med franske biler

vh

peter
nu med stabil serie 3 - nogenlunde da
Index
70699: sv: sv: sv: The French connection of Lucas? (13-10-2008 19:05:01) (svar på 70698)
Peter G (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 84.238.67.98)
Hej angående forlygtepærer så findes der noget der hedder long life pærer, på min volvo v 70 taxa, skifter jeg nu kun pærer for hver ca. 60-70000 km mod tidligere efter 25-30000 km og så selvfølgelig altid parvis
ang. hvor nemt/svært det er at skifte pærer må jeg sige at volvo absolut også kræver en ung adræt mekaniker med finger færdighed som en lommetyv
venlig hilsen
Peter G

Index
70712: sv: sv: sv: sv: The French connection of Lucas? (13-10-2008 21:04:35) (svar på 70699)
Nicolai Schunck #8244, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.230.133)
kan kun bekræfte at det er vigtigt at skifte parvis, andet kan vist dårligt betale sig.

konens berlingo har det med at brænde pærene over samtidigt så det giver sig selv.
Index
70701: sv: sv: The French connection of Lucas? (13-10-2008 19:39:13) (svar på 70695)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.181)
Hvis man ikke skifter forlygtelamperne parvis, så går der ikke lang tid indtil også modsat side brænder over. Jeg kan bekræfte dette og skifter derfor altid begge sider på een gang, men opbevarer altid den gode lampe som reserve, så jeg altid kan 'humpe' hjem igen.
Har skiftet til Philips Power2Night på alle vore biler og det giver bare et godt lys under alle forhold, især på regnvåde mørke veje.
Vor Renault Clio kører bare og koster ikke ret meget i vedligehold og drift - samme som vor Volvo 240, Ford Transit og LR One-Ten.
Regelmæssige og god pleje er opskriften!

Men helt klart: mandagsbiler findes!
Index
70711: sv: sv: sv: The French connection of Lucas? (13-10-2008 21:01:27) (svar på 70701)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.103.233)
jo der er forskel på pærerne, de nyere citroen kører som oftes med en generator der giver 14,8 volt og almindelige pærer er til 12v så hvis man skifter til long life pærer har de en spænding på 13.5volt og lyser derfor lidt svagere end almindelige pærer men holder derfor længere, har oplevet det med min RR hvor jeg har sat c5 generator på, og nu springer pærerne oftere men lyser bedre når de virker, men så er der jo fordel i 150amp i forhold til 60amp når man kører med spil.

mvh. finn
Index
70716: sv: sv: sv: sv: The French connection of Lucas? (13-10-2008 21:42:19) (svar på 70711)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
når vi nu alligevel skal "hakke" på fremmede mærker, så prøv lige at lægge mærke til VAG-produkterne (VW, Audi, Seat, Skoda) En VW Gold hvor alt lys virker er da endnu mere sjælden end en gang "Franske Vafler"...

Som en skriver - Skift altid parvis!!! og køb nogle ordentlige pærer - Philips, Osram eller lignende - diverse lortepærer (sorry) fra Bilka, Biltema eller den lokale slikbutik er og bliver noget bras!

I husstanden har vi også et PSA produkt og den springer da også pærer i ny og næ... men problemet er jo at overspænding er "nødvendig" - elruder( sideruder, opvarmning af bagrude), radio, opvarmede sprinklerdyser etc bruger en masse strøm og derfor skal bilen jo kunne generere dette samt oplade samtidig, derfor er det faktisk et "must" med denne overspænding. Det er jo faktisk procucenterne af pærer der halter efter - disse er jo som beskrevet af en - lavet til 12V og ikke op til 14,8V... deri ligger den største gift for pærerne!

egentlig tror jeg mere man skal kigge på de omtalte bilers ejere - utrolig mange har jo den laissez-faire holdning - det er jo bare en bil - nå ja skide være med de andre i trafikken, bare jeg selv kommer frem-mentalitet er jo også "top-dollar" og virkelig noget der batter i trafiksikkerhedskurven!!!

Langt de fleste biler nu til dags "kræver et værkstedsbesøg, når pæren springer, men lidt omtanke og måske en 10'er fastnøgle eller en skruetrækker kan løse mange af disse problemer - det kræver egentlig bare lidt vilje og interesse. Desuden har mange biler idag H7 pærer der af natur er "svagere" idet de køere rmed en konstant spænding i ´hele dens levetid - plus det faktum at forlygter er blevet stadig mindre med tiden - ergo mere varme = kortere levetid!

Trøst Jer med at europæiske biler har "konventionelle "H" pærer - H1, H3, H4, H7 - mange "amerikanere" har eksempelvis HB3/4 - disse koster kassen og fås ikke overalt - og udvalget af "typer" er også eget begrænset. også en dels japsere/koreanere har disse typer! tsk tsk

Thorstein
Der i øvrigt skiftede pærer på PSA'en forleden (10 min ialt) På P38 tager det ca. 5 min ialt!

Index
70735: sv: sv: sv: sv: sv: The French connection of Lucas? (14-10-2008 08:47:33) (svar på 70716)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeg tror jeg har skiftet flere forlygter, end jeg har skiftet forlygtepærer på min Defender. Nu har jeg så lært at slukke lyset ved terrænkørsel:-)
Til gengæld vil jeg sige at de billige blink-, positions- og baglygter fra Paddock og lignende, har fået mig til tro at de var franske. Det er dog ikke fordi pærerne springer - nej de falder simpelt hen ud af fatningen. Jeg har heldigvis kun disse på min trailer.
Netop trailere er et andet sted hvor man virkelig ser folks laissez-faire holdning. Man ser godt nok ofte en trailer, der er helt ude at sk...

MVH Jakob E S
Index
70737: sv: The French connection of Lucas? (14-10-2008 08:51:06) (svar på 70681)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Lucas er faktisk Fransk og udtales Lyka:)
Index
70738: sv: sv: The French connection of Lucas? (14-10-2008 09:27:00) (svar på 70737)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.145)
Nå, der findes nu en ældre datering og lokalisering af navnet og husker jeg min konfirmandundervisning rigtig, så eksisterer der et Lukas Evangelium...

Herom ved Google:

Forfatter, datering og baggrund:
Evangeliet er skrevet af ikke-jøden Lukas, en mand uddannet i datidens græske kultur og læge af profession. Lukas var Paulus' trofaste medhjælper på hans senere missionsrejser.
Bogen er skrevet ca. 60-65 e.Kr. - sandsynligvis i Rom, Efesus eller Kæsarea.

Altså en rejsende, der helt sikkert havde valgt en Land Rover, hvis det havde været muligt for ham.
Index
70739: sv: sv: sv: The French connection of Lucas? (14-10-2008 09:32:38) (svar på 70738)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det lyder som en sandsynlig forklaring. Især dateringen forklarer en del om kvaliteten af Lucas' autoelektriske komponenters kvalitet.

MVH Jakob E S
Index
70803: sv: sv: sv: The French connection of Lucas? (16-10-2008 00:32:00) (svar på 70738)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Det var den første "Lukas evg" Den anden kom fra England, kort efter WW2, efter doktrinet - "Cheap & Nasty". Jeg mener ellers at den oprindelige "Lucas",Lysets Gud, var en af disse discount guder fra de romerske templer, som tilbød stor tjenester for relativ ydmyg (brændte?) offer!. Guden var kendt, vist,for sjældent at leve op til forventninger. En 3ie version er at Lucas er Græsk for "Jeg Lyser" Var der nogen som snakkede om Græsk ild, eller Ouso/Grappa Lamper! Er der mere velinformeret historiker på Forum, så ser jeg gerne en mere korrekr, & fyldesgørende udgave!