70850:
sv: Land Rover Defender 90 2.0 16V (17-10-2008 14:20:58) (svar på
70846)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 87.48.129.98)
Hej
Den modelvariant har aldrig været importeret til DK, men er blevet leveret til nogle sydeuropæiske markeder, ihvertfald Italien, som har et afgiftssystem baseret på motorstørrelse. Og den er original nok. Motoren er en personbilsmotor fra en Rover 820 med 132 HK, og mange har sagt at den var for momentsvag til terrænkørsel. Jeg har selv haft en Discovery 1 med den motor, en bil jeg selv importerede fra fra Tyskland, og jeg syntes egentlig den kørte ok til daglig brug. Men det er en motor som skal have nogle flere omdrejninger end man nok normalt vil synes passer til en Defender. Sammenligner man dog med en seriebil eller med de andre få 4 cyl. benzindefendere (2,25 og 2,5) er det en ren raket, og faktisk var den hurtigere end både 3,5 V8 og TDI, men selvfølgelig med et ringere moment.
Da jeg tog den hjem argumenterede jeg over for Told&Skat - som det hed dengang - med at det jo var en svagere og ringere motor, og at bilen derfor skulle være billigere end dem der ellers var til salg i DK. Et argument jeg da til dels kom igennem med, og fik hvide plader på til en nogenlunde rimelig afgift. Det kunne måske også benyttes igen, hvis man var ude efter en billig Defender på hvide plader.
Lars Ellegaard
3926 nsj